Malapetaka besar itu membawa penderitaan kepada seluruh umat Islam
sehingga beberapa generasi. Malapetaka besar itu jauh berbeza dengan segala
malapetaka-malapetaka kecil lain yang menimpa umat sepanjang sejarah.
Malapetaka yang pertama: Di bawa oleh Hulagu dari Mongolia.
Malapetaka besar itu tiba ke kemuncaknya dengan serangan mereka ke atas ibu
kota Islam, Baghdad.
Pemerhati yang menyaksikan malapetaka itu mendapati, ia bukanlah
perkara baru yang pernah menimpa bangsa dan umat yang berada di zaman
kelemahannya. Ia telah dijangka oleh ramai para ulama. Mereka telah memberi
peringatan kepada umat Islam dan pemerintah selama bertahun-tahun sebelum
berlakunya malapetaka yang terjadi pada tahun 656 H itu. Amaran itu diberi
apabila mereka mendapati keadaan umat yang menghadapi keruntuhan aqidah
dan akhlak, ketidaksungguhan dan tiadanya tajarrud pentadbiran kerajaan,
kelemahan kuasa khalifah dan kemalasan majoriti golongan ulama’ dari tugas
amar makruf nahi mungkar. Para ulama hanya sibuk dengan perdebatan dan
perbahasan yang kosong dan menyakitkan hati.’
Sebahagian dari khalifah Islam di saat-saat akhir zaman kejatuhan itu
berusaha untuk memperbaiki keadaan umat yang rosak itu melalui sistem
ketenteraan dan merubah cara hidup sebahagian besar orang awam kepada
cara hidup ala tentera. Tetapi perubahan tersebut gagal dan sebagaimana yang
diharapkan kerana tidak bersandar kepada akidah sebagai asas tarbiyyah bagi
sistem itu. Ini menjadikan sistem itu bagaikan barang gurauan dan permainan.
Inilah penafsiran terhadap kebingungan yang menimpa sebahagian besar
dari umat Islam yang hidup setelah terjadinya malapetaka itu. Suasana kelam
kabut itu akan berterusan sekiranya Allah S.W.T. tidak menghantar Imam Ibnu
Taimiyah kepada umat ini. Beliau mengembalikan keyakinan diri ummat dan
menjelaskan cara bekerja untuk Islam. Usaha beliau telah disambut baik oleh
sebahagian ulama’ yang hidup hatinya. Mereka membantunya menampal mana
yang koyak rabak dalam urusan umat Islam sekadar yang mereka termampu.
Walau bagaimanapun pengaruh dan keberkesanan usaha tajdid dan islah
oleh Ibnu Taimiyyah, sahabat-sahabat beliau serta pengikut-pengikut mereka
terbatas dan tidak meliputi seluruh umat Islam. Secara umum, majoriti ummat
masih mundur dan dunia Islam terus terpecah kepada beberapa kerajaan kecil
yang lemah dan saling bermusuhan sesama sendiri.
Beberapa abad selepas berlakunya malapetaka besar itu muncullah
kerajaan Uthmaniyah pada zaman pertengahan. Dengan kelahiran beberapa
orang sultannya yang gagah, mereka mengembangkan kekuasaannya,
mewarisi kehebatan kerajaan ‘Abbasiyyah dan mengembalikan erti sebuah
kekuasaan dan suasana pemerintahan yang seakan-akan suasana yang pernah
dinikmati oleh umat Islam di pertengahan pemerintahan Abbasiyyah, kalau
pun tidak ia menyerupai suasana yang lebih lampau.
Kerajaan Uthmaniyyah kekal membela dan menaungi dunia Islam sehingga
ke akhir pemerintahan Sultan Abdul Hamid Rahimahullah. Ia wajar disifatkan
sebagai kerajaan Islam sekalipun terdapat beberapa kecacatan, kelemahan dan
kekurangan di dalam melaksanakan sebahagian dari syariat Islam di akhir
pemerintahannya di samping kezaliman yang dilakukan oleh sebahagian
pegawai-pegawai tinggi dan pembesar-pembesar negara yang tersilap lantik
oleh pemerintah-pemerintah itu.
Tidak ada yang membantah pendapat bahawa kerajaan itu adalah
kerajaan Islam kecuali mereka yang telah terpengaruh dengan pemalsuan
hakikat sejarah zaman moden hasil rekaan orientalis dan mubaligh kristian.
Mereka menggunakan boneka penulis atau orang yang rela menjadi mangsa
mereka, bertopengkan nasionalis Arab yang melampau.
Malapetaka kedua: Iaitu, penjajahan tentera-tentera British dan Perancis
ke atas negara-negara Islam dalam peperangan dunia yang pertama. Mereka
telah menghapuskan pemerintahan Uthmaniyyah, kerajaan Islam yang terakhir.
Mereka menghapuskan apa sahaja usaha yang bertujuan membetulkan
penyelewengan yang berlaku di dalam pemerintahan Uthmaniyyah. Parti al-
Ittihad wa al-Taraki (Parti Bersatu dan Kebangkitan ) yang menggulingkan
kerajaan Sultan Abdul Hamid telah mengubah banyak undang-undang syariah
kepada undang-undang Barat, merubah sistem pendidikan menurut sistem
Barat dan mengembangkan rasa perkauman al-Turaniyah iaitu semangat
perkauman bangsa Turki. Parti ini juga telah menerima campur tangan pihak
Yahudi dan Freemason di dalam dasar parti dan urusan politik negara.
Sebagaimana tujuan Hulagu menjajah Baghdad adalah untuk
memusnahkan semangat umat Islam secara umumnya, demikian juga negaranegara
Berikat terutamanya Inggeris dan Perdana Menterinya sendiri, Winston
Churchill menjadikan usaha memusnahkan semangat dan keperibadian umat
Islam dengan menakluk Baghdad dan Baitul Maqdis. Mereka mengulangi
peristiwa penaklukan Hulagu ke atas dunia Islam. Rancangan mereka
didedahkan melalui komunikasi antara ketua turus tentera Inggeris dan
kementerian yang mengawal tanah-tanah jajahan semasa mereka menakluk
negara Iraq sekitar perang dunia pertama.
Dengan tewasnya dunia Islam di bawah pemerintahan ketenteraan
penjajah atau di bawah pemerintahan raja-raja yang dilantik dan dalangi oleh
mereka, maka jahiliyah telah kembali semula mencengkam dunia Islam.
Mereka mula menguasai ke akar umbinya, mengarahkan setiap institusi politik
dan menguasai badan pendidikan, institusi perdagangan dan ekonomi dunia
Islam. Dengan itu, mereka berjaya mempengaruhi hati orang-orang Islam
samada secara suka atau terpaksa.
Dengan kembalinya jahiliyah menguasai dunia Islam, dunia Islam
memerlukan orang-orang yang berdakwah dan berjihad untuk mengembalikan
pemerintahan Islam di dunia Islam.
Respon Yang Dicetuskan Oleh Suasana
Ketika segolongan umat Islam yang ikhlas bingung menghadapi
penyelewengan besar yang dilakukan oleh parti al-Ittihad wa al-Taraki, terdapat
di kalangan mereka berusaha menghapuskan dan menentang bid’ah itu dengan
serta merta, tetapi gagal, sepertimana yang pernah diceritakan dalam kisahkisah
yang mashyur. Namun demikian, beberapa tahun kemudian bangkitlah
usaha dari kesedaran di Baghdad dilakukan oleh seorang panglima tentera di
zaman Sultan Abdul Hamid. Beliau terkenal di kalangan penduduk Iraq
dengan kemuliaan, ketakwaan dan keberaniannya. Orang yang dimaksudkan
itu ialah Muhammad Fadhil Basya al-Daghastani Rahimahullah. Dengan
kerjasama mereka yang terpilih dari kalangan pemimpin-pemimpin Baghdad
kabilah al-Khatib, terbentuklah al-Hizb al-Islami atau Parti Islam secara rahsia.
Tujuannya dinyatakan adalah untuk menentang pemerintahan golongan al-
Ittihad yang menyeleweng dari Islam dan berusaha mengembalikan
pemerintahan Islam menurut bentuk terdahulu sebelumnya.1137 Usaha mereka
itu dilakukan pada tahun 1913.
Situasi-situasi peperangan dunia yang pertama memaksa mereka
menangguhkan perjuangan mereka dan menghadapi bahaya yang sedang
melanda umat itu. Kemudian, pahlawan Islam Muhammad Fadhil al-
Daghastani mati syahid terkena serpihan peluru meriam di dalam peperangan
mengepung al-Kut. Peperangan itu berjaya meraih kemenangan yang gemilang
dan diakhiri dengan kekalahan Inggeris di hadapan saki-baki mujahidin. Empat
belas ribu orang tentera Inggeris telah menyerah diri dan mereka telah
dijadikan orang tawanan. Peperangan ini dipimpin oleh Muhammad Fadhil al-
Daghastani. Beliau mengetuai pasukan sukarelawan sebelum dan semasa
peperangan tersebut. Pemimpin yang gagah perkasa itu dikebumikan di tepi
kubur imam Abu Hanifah di Baghdad. Berkuburlah cita-cita yang mulia dan
besar bersama beliau.
Berulangnya Kebingungan
Tamatnya Perang Dunia Pertama dan kekuasaan jahiliah barat di dunia Islam telah
meninggalkan umat Islam di seluruh dunia hidup dalam kebingungan dan tercengangcengang.
Situasi yang baru ini sangat-sangat memerlukan seorang pemimpin
bagi memulakan langkah baru membentuk individu-individu Islam menjadi
umat Islam sebenar dan memimpin mereka bagi membina pemerintahan Islam,
menggunakan cara dan pendekatan yang sesuai dengan realiti semasa.
Tetapi taufan jahiliah yang terus kencang melanda dunia Islam yang
kosong, tidak ada sesiapapun yang bangun menyalakan semangat baru umat
Islam menghadapi taufan jahiliyyah dari segenap penjuru dunia pada masa itu.
Ya, walaupun masih banyak suara-suara yang ikhlas di beberapa pelusuk
dunia Islam, namun mereka tidak mengenali jalan kerja yang betul untuk
menentang dan mengatasi ribut taufan jahiliyyah itu. Setengahnya tidak
mempunyai kemurniaan Islam yang sempurna. Mereka menyangka cara untuk
menentang jahiliyah itu hanya dengan menulis rencana-rencana atau
mengadakan perhimpunan-perhimpunan dan membuat resolusi
mengembalikan Islam di atas kertas semata-mata. Suara dan pendapat tentang
hal ini memang ada terpapar di dada-dada akhbar, di sebutkan di atas mimbarmimbar
dan dibincangkan di dalam muktamar-muktamar. Tetapi ia hanyalah
umpama irama canggung berhadapan dengan lagu perosak yang berada di
carta teratas koleksi lagu permintaan umat di masa itu.
Islam di waktu itu memerlukan seorang pemimpin yang mengetahui
kaedah dan jalan yang benar untuk kembali semula kepada Islam. Islam
memerlukan pemimpin yang memahami asas amal jama’ie sebagaimana yang
telah dilaksanakan oleh salafussoleh, lalu dia menepuk dadanya dan
melaungkan suaranya agar didengar oleh umatnya dan berkata: “Inilah aku.”
Lantas umat berhimpun di sekelilingnya serta mengenali panggilan dan
takbirnya.
Mengenali Diri Sendiri
“Inilah aku” merupakan slogan yang diperlukan oleh umat. Ia difahami oleh
Muhammad Iqbal Rahimahullah. Menurut Iqbal, kalimah tersebut
melambangkan erti mengenali diri. Dalam masa kebingungan seperti itu,
kalimah ini beerti mengenali jalan yang betul, dimulakan dengan pentarbiahan
individu muslim di atas pengertian akidah Islam yang benar dan sejati dan
berkembang menjadi satu tajammu’ yang mempunyai qiyadah dan
perencanaan.
Muhammad Iqbal telah menggambarkan bahawa umat yang kembali
mengenali diri mereka sebagai Islam setelah mereka dilanda kebingungan
adalah umpama kanak-kanak yang baru mengenali dirinya setelah melalui
peringkat bayi pada permulaan umurnya.
Perumpamaan seperti ini sangat sesuai, kerana umat ini lahir dari proses
dakwah oleh hanya seorang lelaki yang faham, berhemah dan berwibawa.
Sebagaimana yang tertulis di dalam koleksi puisi beliau yang khusus
menggambarkan tentang diri tersebut; “umat ini lahir dari hati seorang yang
mulia”.
Telah jelas gambaran bagi langkah pertama dalam rangka menarik umat
yang kebingungan dan mengembalikan mereka kepada Islam.
Langkah pertama dimulakan dengan hati seorang yang berjiwa besar, lalu
beliau menepuk dadanya di hadapan orang-orang Islam dan berkata: “Inilah
aku”. Kesucian akidahnya dan keunggulan peribadinya menyebabkan manusia
tertarik lalu mereka berhimpun di sekelilingnya.”
Iqbal telah mengungkapkannya gambaran pemimpin yang ditunggu--
tunggu untuk membawa khabar gembira dan ancaman buruk setelah sedar dari
kebingungan ini dengan puisinya:
Wahai muslim yang mempunyai mata
Tidakkah kamu lihat kanak-kanak kecil itu
Tidak tahu apa-apa tentang dirinya sendiri
Telinganya tidak mengerti maksud lagu yang diperdengarkan kepadanya
Dia hanya bisa merengek dan meronta-ronta
Alam ini menolong manusia untuk melihat segala sesuatu
Tetapi mereka tidak dapat melihat dirinya sendiri
Setelah bersusah payah menarik tali, barulah nyata kepadanya
Setelah kedua belah tangannya membuka ikatan
Lalu matanya melihat dirinya berpekik,
Sambil menepuk dadanya dan dia berkata: “Inilah aku!”
‘Aku’ itulah bermulanya hidup
Inilah bahasa kebangkitan untuk kembalinya hidup ini.139
138 Petikan dari Diwan al-Asrar wa al-Rumuz, m.s. 108
Inilah yang dinamakan sebagai mujaddid menurut istilah Islam. “Islam tidak kenal
erti fenomena kekuasaan berada di tangan jahiliyah lalu Islam bersikap ‘pak turut’.
Tidak mungkin cukup dengan sekadar wujud di sana-sini orang-orang secara individu
yang berpegang teguh kepada Islam sedangkan kehidupan masyarakat yang luas
bercampur-baur di antara jahiliah dengan Islam.
Justeru, Islam sentiasa memerlukan kewujudan manusia-manusia yang kuat,
mampu menentukan perjalanan sejarah dan memimpin manusia kepada Islam. Tidak
kira samada kerja dan usaha mereka boleh jadi meliputi segenap jurusan kehidupan
manusia atau terbatas kepada sebahagian darinya. Golongan inilah yang digelar sebagai
Mujaddid.”
Oleh kerana jalan yang mereka lalui itu menuntut pengorbanan, maka salah satu
syarat yang mesti ada pada mereka ialah mereka mestilah seorang yang gagah perkasa
dan berani (giler), kerana: “Orang yang tidak mampu berkorban demi mengejar cita-cita
yang tinggi, maka dia tidak akan berani berhadapan dengan bahaya dan kesusahan.
Orang yang hanya mencari kesenangan, keselesaan dan kemewahan semasa hidup di
dunia ini nescaya akan mudah terpengaruh dengan suasana, tunduk kepada tekanan
dan hanyut oleh arus. Mereka tidak dapat menyumbangkan sebarang jasa di dalam
sejarah kemanusiaan. Tidak ada sesiapapun yang mampu melukiskan sejarah kecuali
pahlawan-pahlawan yang gagah berani. Mereka itulah yang telah merubah arus
perjalanan hidup manusia dengan jihad dan pengorbanan mereka dan merekalah yang
merubah corak pemikiran dunia.”
“Inilah Aku” ...Kata Imam Hassan Al-Banna
Orang yang dimaksudkan itu ialah pahlawan yang gagah berani pada awal
abad ke dua puluh ini, yang telah menepuk dadanya sambil berkata: “Inilah
aku!” Beliau adalah Imam Hassan al-Banna Rahimahullah. Beliau melaungkan
suaranya dan mengisytiharkan kelahiran tajammu’ dan perjalanan ini pada
tahun 1928 iaitu sepuluh tahun selepas umat Islam tenggelam di dalam
kebingungan kesan daripada malapetaka yang mereka alami akibat Perang
Dunia Pertama.
Tajammu’ ini segera mendapat sambutan dan sokongan gerombolan
pertama yang terdiri dari pekerja-pekerja di terusan Suez. Itulah dakwah Islam
yang mewarisi dakwah golongan salafussoleh dan penyambung perjuangan
mereka dalam menjalankan amar makruf nahi mungkar.
Dalam masa yang sama, Ustaz Al-Maududi bersiap sedia dengan kajian
yang amat berharga sebagai persiapan untuk memulakan kerja ini di India.
Pada tahun 1938 beliau memulakan pembentukan tajammu’ itu.
Dakwah ini kemudiannya disambut segera dari Hassan Al-Banna oleh
beberapa tokoh. Di setiap tempat lahirlah lelaki-lelaki yang berani dan
berkumpullah di sekeliling mereka angkatan pelopor perjuangan yang beriman.
Dakwah Islam yang mulia itupun bermula di Sudan, Syria, Palestine, Iraq,
Jordan dan Lubnan.
Dengan itu, pemimpin-pemimpin ini di bawah kepimpinan Hassan al-
Banna Islam dan bersama-sama dengan angkatan pelopor gerakan yang
bergerak itu mula menggariskan gambaran praktikal bagi fiqh amal jama’ie di
zaman moden ini. Mereka menggunakan kefasihan Al-Syahid Sayyid Qutb
untuk mengungkapkan jalan perjalanan dakwah ini.
Mereka mengajak kita untuk mengingat kembali, “...bagaimana gerakan
Islam ini berlaku buat kali pertama. Ia dimulakan oleh seorang tokoh yang
berhadapan dengan manusia seluruhnya, membawa manhaj Allah sambil
berkata kepada mereka –mematuhi perintah Allah S.W.T.- : “Manusia berada
dalam jahiliyah. Sesungguhnya, tiada petunjuk kecuali petunjuk Allah.”
Kemudian, berubahlah sejarah apabila kenyataan yang agung dan hebat ini
telah bertapak di dalam hati tokoh yang seorang itu. Sejarah berubah
sepertimana yang diketahui oleh kawan dan lawan.
Hakikat yang tertanam di hati tokoh tersebut terus wujud sepertimana
wujudnya hukum alam yang agung. Dan kehidupan manusia yang sesat juga
masih wujud dan mereka telah kembali kepada keadaan jahiliyah semula.
Begitulah secara ringkas kerja dan situasinya.
Mesti ada titik permulaan atau langkah pertama iaitu meletakkan hakikat
tersebut di dalam satu hati kemudiannya ke dalam beberapa hati, seterusnya di
dalam hati sekumpulan manusia yang beriman. Kemudian, berangkatlah
angkatan tersebut di atas jalan dakwah dan jihad. Satu jalan yang panjang,
sukar, penuh dengan onak dan duri. Jalan ini begitu asing pada hari ini
sebagaimana asingnya ia ketika petunjuk Allah mula-mula datang kepada
manusia di zaman jahiliyah dahulu, dengan beberapa pengecualian. Akhirnya
angkatan dakwah dan jihad ini akan tiba juga ke penghujung jalan setelah
melalui perjalanan yang panjang dan penuh ranjau itu sebagaimana generasi
Islam pertama di bawah pimpinan Rasulullah S.A.W. telah sampai.
Aku tidak menganggap kerja ini sebagai mudah dan bukanlah satu perjuangan yang singkat, tetapi yang pasti ia pasti mendatangkan hasil. Semua benda yang hakiki, selaras dengan fitrah kejadian dan sifat semulajadi insan perkara akan menyokongnya. Tidak dapat tidak, ia pasti akan ditentang oleh sampah sarap yang bertimbun-timbun dan dirintangi oleh realiti kepongahan kemanusiaan yang hebat. Namun, semua itu hanya sementara sahaja bagaikan buih-buih di permukaan. Ya, rintangan yang dihadapi memang besar tetapi ia hanyalah seperti buih-buih.”142
“Titik permulaan buat masa sekarang itulah juga titik permulaan zaman
manusia mula-mula menerima Islam. Ia bermula dengan adanya orang-orang
di suatu tempat yang berpegang agama yang benar. Mereka yakin dan
mengaku dengan sesungguhnya tiada Tuhan kecuali Allah dan sesungguhnya
Muhammad itu utusan Allah. Mereka menerima dan berpegang dengan
hakimiyyah dan Allah sahaja sebagai penentu hukum. Kemudian mereka
melaksanakan syariat tersebut di dalam realiti kehidupan. Kemudian mereka
berjalan di muka bumi untuk menyebarkan berita ini kepada manusia
membebaskan mereka dari jahiliyah.”143
“Mesti ada sekumpulan pelopor yang mengambil keazaman ini untuk
meneruskan perjalanan. Tiga orang akan bertambah menjadi sepuluh orang dan
dari sepuluh akan menjadi seratus, dan dari seratus menjadi seribu dan dari
seribu menjadi dua belas ribu.”144
Inilah uslub pelopor gerakan Islam dalam usaha kebangkitan Islam demi
merealisasikan cara hidup Islam. “Manhaj ini hanya dapat direalisasikan
sekiranya manhaj tersebut didokongi oleh satu kumpulan manusia yang benarbenar
beriman dengannya, beristiqamah sedaya mungkin dan kemudiannya
berusaha bersungguh-sungguh untuk merealisasikan manhaj tersebut di dalam
hati dan kehidupan orang lain.”145
Tidak dapat tidak, “Kita mestilah berusaha ke arah kebangkitan Islam
sekalipun jarak amat jauh antara usaha kebangkitan Islam dengan masa
mencapai tampuk kepimpinan dan kemenangan Islam. Usaha ke arah
kebangkitan Islam merupakan langkah pertama. Perjalanan tidak akan bermula
tanpa langkah pertama ini.”146
Angkatan pelopor gerakan Islam itulah angkatan yang mendapat taufik
Allah dan berjaya. Sesiapa yang tidak menyertai mereka mulai sekarang,
nescaya akan menyesal dan berdukacita sebagaimana Zuljausyan al-Dhababi
r.a., seorang sahabat Rasulullah S.A.W. yang tidak menyertai Islam kecuali
selepas pembukaan Mekah. Padahal, Rasulullah SAW. telah mengajaknya
kepada Islam selepas peperangan Badar
“Baginda bersabda:
“Mahukah kamu menjadi seorang dari angkatan pelopor pertama di
dalam urusan itu”?
Dia berkata: “Tidak.”
Baginda bersabda: “Apakah yang menahan kamu daripada masuk Islam”?
Dia menjawab: “Aku telah melihat kaummu mendustakan kamu, mengusir
kamu dan memerangi kamu. Tengoklah nanti. Jika kamu mengalahkan mereka,
aku beriman kepadamu dan aku akan mengikutmu. Jika mereka mengalahkan
kamu, aku tidak akan mengikutmu.”
.....Setelah beliau masuk Islam, dia sentiasa berdukacita dan menyesal
kerana tidak segera memeluk Islam ketika diajak oleh Rasulullah S.A.W.”147
Bukankah ramai orang mengambil pendirian yang sama seperti Zul
Jausyan? Realiti pertempuran Islam mengajak mereka supaya mereka tergolong
dalam kelompok perintis, pelopor, pendahulu dan ketua kebangkitan Islam,
tetapi mereka enggan berbuat demikian. Mereka hanya duduk memerhati di
belakang dan menunggu siapakah yang akan menang, Islam atau jahiliah.
Berapa banyak agaknya jari-jemari yang akan digigit kerana rasa kesal
ketika melihat angkatan pelopor memenangi pertarungan tersebut?
Dalam dunia Islam pada hari ini masih ada anasir individu-individu du’ah
yang baik, terdapat pelbagai persatuan Islam, perkumpulan yang mempelajari
hadis-hadis dan pandangan salaf, tariqat-tariqat sufi dan penuntut-penuntut
pengajian syariah. Terdapat juga parti-parti Islam yang menyertai pilihanraya
tetapi bersandar kepada cara tarbiyyah Islam. Namun, tiada suatu pun di
kalangan parti, pertubuhan, perkumpulan, individu dan tariqat ini mahu
menumpukan usahanya melalui jalan dakwah yang berasaskan ketaatan
kepada pada seorang amir, bersungguh-sungguh dalam pentarbiyahan dan
merancang untuk mengubah keadaan dan realiti dengan menukarkannya
kepada pemerintahan Islam.
Oleh itu, semua jamaah-jamaah tadi -di mana sahaja mereka sama ada di
Afrika Utara, Afrika Timur, Afrika Barat, Negara Arab, Afghanistan dan Asia
Tenggara- diseru supaya mengoreksi kembali diri mereka. Mereka perlu
memperbetulkan akidah mereka ditakuti terdapatnya anasir bid’ah. Seterusnya
perlu meninggikan semangat mereka kembali sekiranya mereka diselimuti
ketakutan. Mereka mesti membersihkan diri mereka dari sifat keakuan atau ego
serta gila kuasa kesan dari terlalu lama berada dalam kelompok perkumpulan
yang kecil. Mereka kemudian hendaklah memberi kesetiaan dan ketaatan
secara sukarela kepada seorang pemimpin yang bebas, di sebuah gerakan Islam
yang terserlah kejelasan matlamat perubahan, mempunyai pendekatan tarbiyah
147 Tabaqat Ibnu Saad, Juzu’ 6, m.s. 47
yang utuh dan struktur organisasi yang mantap.
Apabila muncul seorang pemimpin maju ke hadapan dan berkata: “Inilah
aku!”, maka setiap individu di dalam jamaah dan persatuan-persatuan Islam
sebenarnya mempunyai contoh ikutan dari dialog indah antara Nabi Ibrahim
a.s. dengan anaknya Nabi Ismail a.s. ketika Allah memerintahkan baginda
membina Ka’abah.
“Sabda Nabi Ibrahim a.s.: “Wahai Ismail, sesungguhnya Allah telah
menyuruh aku satu perkara.”
Ismail lalu menjawab: “Lakukanlah sepertimana yang disuruh Allah
kepadamu.”
Ibrahim bertanya: “Adakah engkau akan menolongku?”
Ismail menjawab: “Aku akan menolongmu.”148
Beginilah jawapan orang yang beriman, nekad tanpa ragu-ragu atau
teragak-agak.
Allah telah memerintahkan supaya dikembalikan pemerintahan Islam.
Anda semua mestilah menjadi para penolong bersama. Janganlah anda
ketinggalan, maralah, segeralah dan jadilah pengikut jejak Ismail.
Jangan hanya duduk di rumah.
Jangan dengar suara-suara tentang karier dan keuntungan perniagaan di
masa depan.
Di dalam jawapan Nabi Ismail a.s. itu terkandung satu modal anda yang
sebenar. Sekiranya kamu merasa pelik dan enggan menerima pendekatan para
pelopor gerakan kebangkitan Islam kerana kamu hanya mahu berpegang
kepada fatwa-fatwa ulama’ silam sahaja, maka dengarlah penjelasan Imam Ibnu
Taimiyah kepadamu:
“Terdapat ramai manusia, apabila mereka melihat kemungkaran, atau hal
ehwal Islam telah berubah, dia menjadi gelisah, kaku dan meratap hiba seolaholah
dia yang ditimpa musibah, walhal dia dilarang meratapi musibah, bahkan
disuruh bersabar, bertawakal, tetapkan pendirian di atas Islam dan beriman
kepada Allah bersama-sama dengan orang yang bertaqwa.”
Ibnu Taimiyah menyambung lagi: “Sabda Rasulullah S.A.W. : “Islam akan
kembali semula menjadi dagang (asing) sepertimana ketika ia mula-mula
datang.” Saat yang paling dagang bagi Islam ialah apabila orang yang telah
muslim tiba-tiba menjadi murtad.
Firman Allah S.W.T.:
“Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari
ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan
mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap
orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka
berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada
celaan orang yang mencela.” (Al-Maidah 5:54
Golongan ini akan menegakkan Islam apabila terdapat golongan yang
murtad dan keluar dari Islam.
Begitulah Islam bermula dengan dagang kemudian menjadi kuat dan
terus tersebar luas. Begitu juga ia kadangkala ia asing di kebanyakan tempat
dan masa, hinggakan ia lahir semula dan berkembang di mana akhirnya Allah
S.W.T. menguatkannya kembali sebagaimana yang telah berlaku pada zaman
Umar bin Abdul Aziz. Ketika beliau dilantik menjadi khalifah, banyak perkara
Islam pelik kepada ramai orang hinggakan ada di kalangan mereka tidak tahu
bahawa arak itu haram. Lalu, Allah memberi kemenangan kepada Islam
dengan usaha Umar dan menerangkan apa yang tidak diketahui tentang
Islam.”149
Para Perintis Menjelaskan Sifat-sifat Jalan Dakwah
Sekiranya Allah memberi hidayah anda dan anda sekarang berada dalam
angkatan pelopor, maka dengarlah pemimpin-pemimpin dakwah dan gerakan
Islam zaman ini menjelaskan sifat-sifat jalan dakwah.
Perkara pertama yang dijelaskan oleh Imam al-Syahid Hassan al-Banna ialah:
Perlu bersungguh-sungguh dan bekerja. Perlunya dilakukan ‘takwin’ (pembentukan) selepas‘tanbih’ (memberi peringatan) atau pelunya ‘ta’sis’ selepas ‘tadris’.150
Seterusnya beliau menjelaskan: “Setiap dakwah hendaklah melalui tiga marhalah:
1. Marhalah promosi, pengenalan (takrif), menyebarkan fikrah Islam dan
memastikan ianya sampai kepada setiap lapisan masyarakat.
2. Marhalah Pembentukan (Takwin), memilih para pendokong, mempersiapkan
petugas yang komited dan menyusun barisan di kalangan orang yang telah menerima
dakwah.
3. Marhalah Pelaksanaan (Tanfiz) bekerja dan mengeluarkan hasil.
Ketiga-tiga marhalah ini selalunya berjalan serentak dan seiringan memandangkan
adanya kesatuan dakwah dan kaitan yang kukuh di antara ketiga-tiganya. Seorang da’i
itu biasanya berdakwah dan dalam masa yang sama dia bekerja dan men’tanfiz’. Tetapi,
apa yang pasti, tujuan dan hasil terakhir hanya akan dapat diraih setelah dakwah itu
tersebar luas, mempunyai pendokong yang ramai dan pembentukan yang kukuh.”151
Ustaz al-Maududi pula menyeru kita supaya merenung sejarah Nabi
Muhammad S.A.W. untuk melihat bagaimana: “Baginda pada mulanya berdiri
keseorangan mencabar dunia seluruhnya. Baginda menolak semua pemikiranpemikiran
salah dan jalan-jalan bengkok yang menguasai dunia seluruhnya.
Baginda menawarkan akidah yang datang dari Allah. Satu akidah yang khusus
dan mempunyai jalan tersendiri. Dalam beberapa tahun sahaja selepas itu,
baginda telah berjaya mengubah arus perjalanan dunia dan menukar warna
zaman dengan kekuatan penyampaian dan jihadnya.”152
“.. Sesungguhnya menegakkan kepimpinan yang soleh di bumi Allah ini
merupakan suatu tugas yang sangat penting dan mustahak di dalam sistem
Islam. Setiap orang yang beriman dengan Allah dan RasulNya dan mengambil
‘deen’ yang mulia ini tidak akan selesai kerjanya kecuali dengan mengorbankan
seluruh tenaganya dan segenap kemampuannya untuk membentuk hidupnya
menurut acuan Islam.
Sekiranya tujuan dan maksud tertinggi itu tidak mungkin dapat
direalisasikan kecuali dengan usaha secara berjamaah, maka tidak boleh tidak,
mesti dibentuk satu jamaah yang soleh, yakin dan memelihara prinsip-prinsip
al-haq. Tiada tujuan lain di dalam kehidupan ini kecuali menegakkan sistem
Islam yang benar dan mentadbirkan kerja Islam dengan seluruh perhatian.
Demi Allah, sekiranya di muka bumi ini hanya ada seorang sahaja lelaki
yang beriman, maka dia tidak harus merasa rela dan redha kepada kekuasaan
batil. Walaupun dia mendapati dirinya keseorangan dan ketiadaan wasilah
yang mencukupi, walaupun dia boleh menyembunyikan dirinya di sebalik
alasan syara’ dengan kaedah “memilih satu bencana (kerosakan) yang lebih
ringan di antara dua bencana.” Tetapi, sebenarnya, dia hanya ada satu jalan
sahaja iaitu: menyeru seluruh manusia kepada cara hidup yang diredhai Allah,
iaitu cara hidup Islam.
Sekiranya tiada seorang pun yang sudi menyahut seruannya, maka tetap
berdirinya di jalan yang lurus dan terus berusaha tanpa henti menyeru manusia
kepada Islam hinggalah dia menemui Tuhannya (meninggal dunia) itu beriburibu
kali ganda lebih baik bagi dirinya daripada dia melaungkan seruan
jahiliyah yang menjanjikan keseronokan dunia hingga dia tersungkur di lembah
kesesatan dan kejahilan.”153
Tetapi, hakikat ini telah dilupakan oleh ramai orang. Mereka sangka jalan ini
cukup dengan sekadar pidato, syarahan, ceramah, resolusi-resolusi dan seminar
semata-mata. Oleh itu, seorang da’i Islam yang agung, Syakib Arsalan
Rahimahullah telah berusaha bersungguh-sungguh mengajar jalan yang betul
namun masih juga belum berjaya.
Di dalam sebuah risalahnya yang diterbitkan pada tahun 1931 dan disiarkan
di dalam majalah al-Muslimun, beliau berkata kepada salah seorang warga
Palestine: “Banyak surat sampai kepadaku, sama ada dari Morocco, Jawa,
Mesir, Syria, Iraq dan negara kamu, Palestine. Penulis-penulisnya
mencadangkan supaya diadakan satu Muktamar Islam, atau melantik seorang
Khalifah atau perkara-perkara yang seumpama dengannya. Namun, seperti
biasa aku akan menjawab: “Kita wajib memulakan usaha Islam ini dari bawah.
Kita perlu mendidik individu.”
Seterusnya beliau berkata: “Apalah gunanya mengadakan muktamar yang
menghimpunkan orang-orang yang lemah, tidak mempunyai keinginan tersendiri dan
tidak mampu melaksanakan walaupun satu keputusan atau resolusi. Apa faedahnya
berbuat demikian? Adakah kamu mahu kami mengumpulkan angka-angka kosong?”154
Kata-kata beliau itu menyerlahkan kemuncak kesedaran dan pengalaman
mutakhir pada da’i, tetapi rakan-rakan Syakib Arsalan telah mengecewakan
beliau dan tidak bersemangat.
Kita masih menyaksikan penceramah-penceramah di atas mimbar-mimbar masjid
pada hari Jumaat dan perhimpunan- perhimpunan perayaan yang meratapi dan
dukacita. Mereka mengajak umat Islam untuk beramal dan berjihad. Mereka menutup
ucapan dan pidato mereka dengan kata-kata: “Islam menyeru kamu....” Sebaliknya
mereka tidak bertanya kepada diri mereka sendiri, ‘Manakah pemimpin yang harus
dipercayai? Sedangkan pemimpin yang ada hanyalah pemimpin yang menjadi boneka
dan hamba penjajah yang kononnya berkuasa penuh.
Mereka tidak memahami jalan amal yang sahih. Syarahan dan pidato mereka hanya
menambahkan lagi penderitaan dan kekesalan pada diri mereka dan pada para
pendengar. Sekiranya mereka mengajar orang ramai supaya jangan lagi mengharap
kepada para pemimpin hari ini, kemudian membimbing mereka agar berjamaah dan
menjalankan tugas menyeru kepada kebaikan yang dibawa oleh Islam dan menegah dari
melakukan kemungkaran yang dilakukan oleh parti-parti dan pemimpin-pemimpin yang
berkuasa, pasti mereka dapat mencapai apa yang mereka inginkan.
Namun, sampai kini kita masih mendengar laungan-laungan di dalam
perhimpunan-perhimpunan serta resolusi-resolusi di muktamar-muktamar sejak
puluhan tahun lalu. Semuanya itu hanya merupakan himpunan angka kosong.
Usaha dakwah mestilah dimulakan dari bawah sepertimana kata Syakib. Tiada cara
lain. Ianya adalah dengan khemah tanzim dan penyusunan barisan yang terdidik
dengan tarbiyah Islam yang sejati. Bukan dewan-dewan perhimpunan dan seminar. Ia
adalah dengan api semangat yang merdeka, bukan sinaran bintang.
Dirikanlah khemah kamu di padang pasir jahiliyah kurun kedua puluh ini dan
nyalakanlah apimu supaya ia dilihat oleh orang yang sesat dan terputus dari hidayah,
supaya mereka menuju kepadanya dan bernaung di dalam khemah kamu. Kamu
panggillah puterimu: “Marilah anakku”, untuk menyemarakkan lagi nyalaan unggun
api lalu kamu mengajarnya:
Marilah wahai anakku, nyalakanlah api itu sepanjang malam.
Nyalakanlah api itu, semoga api itu menjadi penunjuk
Nyalakanlah ia wahai manjaku
Sesungguhnya para da’i dalam kehairanan
Nyalakan ia untuk para pengembara di padang luas ini
Marakkan api dan nyalakanlah baranya
Semoga para pengembara segera datang kepadanya
Usirlah kegelapan yang pekat ini
Tunjukkanlah jalan ini kepada rama-rama yang sesat itu
Inilah api yang paling baik, dinyalakan di tengah malam yang gelap gelita
Itulah sebaik-baik penghibur yang menyalakan api hidayah itu
Bukan persinggahan yang menjadi tujuan pasukan
Tetapi ia hanyalah api yang menunjukkan jalan kepada pengembara yang mencari
panduan
Bekalkanlah kami dengan kehangatan cinta dan tanggungjawab
Bekalkan kau wahai puteri si manjaku, dari nyalaan hidayah ini.155
155 Abdul Wahab Azam, disertakan dalam synopsis Diwan Risalah Masyriq, oleh Muhammad Iqbal.
142 Said Qutb, Al-Islam, wa Musykilat al-Hadarah, m.s. 191
143 Fi Zilal al-Quran, Juzu’ 10, m.s. 191
144 Syed Qutb, Ma’alim fi al-Tariq, Jilid 9, m.s. 118
145 Syed Qutb, Haza al-Din, m.s. 7
146 Syed Qutb, Ma’alim fi al-Tariq, m.s. 7
149 Ibnu Taimiyah, Majmu’ Fatawa, Jilid 18, m.s. 297
150 Muktamar Ke-5, al-Majmua’ah, m.s. 239
151 Ibid, m.s. 254
152 Nahnu wa-al-Hadarah al-‘Arabiyah, m.s. 250
148 Sahih Bukhari, Jilid 4, m.s. 175
153 Al-Usus al-Harakiyah li al-Harakah al-Islamiyah, m.s. 18
154 Al-Muslimun, Bil. 2, m.s. 363
rujukan : muntalaq bab 9.maaf copy paste dan tak sempat susun.
ReplyDeleteHari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kita perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu
ReplyDelete