Friday, December 11, 2009

Kunjungan semula ke ibnu Qayyim.

Bismillah ar-rahman dan ar-rahim ,aku menulis.

Terdetik hati untuk bersilaturahim kembali ,rasa rindu kepada pengajian ilmu dan keinginan diri untuk terus menjadikan “islam diri ini” lebih baik dari hari ke hari telah membawa diriku menjejaki semula ke-dewan ibnu Qayyim ,Mengkuang , Pulau Pinang.

Rasanya lebih 8 bulan aku tidak memasuki dewan itu setelah hari selasa yang lepas.Keadaan dalam dan luar dewan tidak banyak yang berubah.

Selasa malam itu ,aku sampai dalam jam 8.05 malam .Hampir separuh kawasan parking kereta depan dewan IQ telah dipenuhi.Kereta yang dipandu sepupuku masuk lebih dalam bagi mencari tempat parking.Terlihat satu sosok tubuh yang gigih memberi arahan untuk mem-parking kereta dengan baik.

“Ha ! tu paklong,seorang yang gigih menguruskan Ibnu Qayyim ini ” kataku kepada sepupuku dan adik serta umiku yang bersama dalam kereta kami yang baru selesai mem-parking kereta.

“Paklong tu , memang seorang yang banyak berjasa di sini,Aman nak turun dan salam dia dulu”.Aku segera turun dan menerpa ke arahnya ,memberi salam,menghulurkan ke dua-dua tangan dan bersalam denganya agak lama sambil bertanyakan khabar.

Seperti yang dijangka ,dewan lebih penuh dari kehadiranku pada bulan-bulan awal tahun ini.Insya Allah semoga kehadiran semua nya di sini adalah kerana Allah,kerana ilmu,silaturahim dan cintakan pengajian.

Tapi yang pastinya daya tarikan nya adalah mantan mufti perlis,Dr asri yang membahaskan kitab kecil yang telah menghimpunkan hadis-hadis pilihan dari imam bukhori dan muslim.

Huraianya malam itu juga cukup baik kerana persiapanya dan kelebihan ilmu yang telah Allah Azzawajala berikan kepadanya.Bagiku ,dia seorang penulis yang hebat.Semuanya dituangkan dalam web peribadinya yang telah mendapat kunjungan lebih 3 juta orang.Lebih-lebih lagi bulan lepas,Dirinya semakin popular dengan penangkapanya di Selangor yang di katakan tidak mempunyai tauliah.

Analisiku yang ringkas tentang isu beliau itu adalah seperti kataku kepada adiku,

“Pada pendangan Aman,Dr Asri ni mememang-lah bersalah,tapi yang dilihat lebih bersalah dalam “isu tauliah” ini adalah pihak jabatan agama islam Selangor (JAIS) sendiri.Entahlah,rasanya tidak dapat dibayangkan betapa berat azab Allah yang akan dibelengukan di tengkuk mereka (pihak JAIS) kelak.Sudahlah mereka tidak dapat melakukan dakwah atau amar makruf dan nahi mungkar dengan baik di bumi Selangor itu.Kemudian menyusahkan pula pendakwah dari “muslim biasa” yang tidaklah mengharapkan habuan melainkan dari Allah dengan perlukan “Tauliah” jika nak bicara apa-apa yang berkaitan agama.Sehinggakan hendak mengajar kalimah syahadah pada saudara baru atau mengajar anak mengaji pun perlukan tauliah.?Apa-lah yang mereka fikirkan.?lupakah mereka kepada ayat-ayat

Allah yang mengancam penghalang agamaNya dengan azab yang pedih?Semoga Allah azawajala menjadikan mereka cepat sedar.”

Isu tauliah Dr asri masih belum selesai.Khamis lepas sahaja dia terpaksa turun lagi ke sana untuk di “siasat”.Berita terkini mengenainya boleh didapati di web peribadinya.

Semoga Allah memudahkan urusanya dan menjadikan “tauliah” di negeri Selangor itu tidak seperti sekarang .Aku doakan suatu hari kelak Selangor penuh dengan pendakwah bebas yang berdakwah tanpa perlu taulih yang menyusahkan itu dan tidak mengharapkan imbalan melainkan dari Allah azawajala semata-mata.

Berbalik kisahku ke ibnu Qayim malam selasa itu.Kehadiranku malam itu bukanlah kerana Dr Asri.Awal tahun lagi aku telah dimaklumkan jadual pengajian malam adalah pada Selasa dan Khamis.Dah kebetulan jadual Dr Asri malam itu, maka dengar je la.Lagipun rasanya baru kali ke 2 aku melihat secara live pengajian beliau di situ.Selebihnya pengajianya online.Sebenarnya aku lebih rindukan pengajian ustaz Rashid dan ustaz Hisyam yang aktif datang ketika aku hadir pada awal tahun ini.Sehinggalah dalam bulan 3 aku membuat keputusan sendiri untuk uzlah sebentar dari ibnu Qayim bagi meredakan “isu” yang telah aku buat di al-fikrah.net selepas pulang dari satu daurah yang dibuat disitu.

Seorang ikhwaku mengatakan sepatutnya antum datang je IQ.Itu tempat ilmu,biaslah bila berlaku sedikit pergesaran.Jangan kerana itu , antum tidak mahukan ilmu,katanya.

“Mungkin betul juga apa yang antum kata.Tapi biarlah sekejap.Semoga ada pengajaran kepada pihak yang terlibat dan diriku.Takpe-lah lagipun pengajian di situ kan dirakam?,jadi ilmunya tak putus lagi, boleh dengar semula nanti.”balasku yang masih dengan keputusanku.

Semoga ikhwaku memaafkan kesilapanku yang salah meng-postingkan ke forum tersebut.kesilapanku bukanlah pada membuat threat tersebut,tapi salah pada tempat yang hendak di post.

Juga hatiku penuh harap ,saudara-ku yang gemar ke sana boleh lebih terbuka serta postif memahami manhaj pertengahan dengan menerima kritikanku dalam forum al-fikrah.net itu.Isunya adalah aku tidak senang dengan “seorang tokoh wahabi “ atau yang aku katakan dia dalam kumpulan “salafi jalur keras” yang dijemput dalam daurah tersebut.Penyampaianya yang terlalu menyalahkan manhaj lain dengan keadah yang tidak berhikmah serta banyak pandanganya yang perlu diperiksa semula dan dirinya yang terlalu fanatic terhadap pemahaman“salafiyah” akan lebih memecahkan belahkan kekuatan ummat ini yang masih lemah.

Setelah hamir 8 bulan tidak ke ibnu Qayaiam ,aku kembali.Kembali dengan rindu dalam hati untuk mewujudkan kembali silaturahim,rindukan pengajian ilmiah.Juga bertujuan mengajak bersama ahli keluargaku istiqamah dan merasai nikmat pengajian.

Dengan izin Allah , jika tidak ada urusan penting atau urusan dakwah,pasti akan aku cuba istiqamah ke sana.Minima seminggu sekali.Semoga Allah memudahkan urusanku.

No comments:

Post a Comment