Thursday, February 25, 2010

world terroris

Bismilah

Alhamdulilah ,semalam aku berpeluang menghadiri satu pengisian hebat dari Dr Chandra Muzaffar yang merupakan aktivis keamanan Malaysia yang disegani.Beliau berbicara tentang “definasi terroris” , kaitan-nya dengan sejarah kemanusian dan kenapa ianya berlaku.? Yang lebih menarik, beliau seorang yang aktivis berani, dan tanpa ragu mendedahkan beberapa konspirasi dunia , siapakah teroris yang sebenar dunia ini ? dan betapa liciknya mereka (terroris dunia) merencana dengan hebat cara-cara menghancurkan “ber-adaban kebaikan” tanpa kita sedari.

Untuk lebih lanjut, sesiapa yang berminat untuk melihat dan mendengar pengisian Dr Chandra di institute Al-Qayimm itu,boleh ke web dr asri dan tunggu rakan-rakan beliau upload rakaman tersebut atau cuba cari sahaja di youtube nanti.

Titik temu dan titik pisah yang harus diperhatikan.

Aku secara umum merasakan cukup bertuah atas kurnian Allah azzawajala atas bumi Malaysia yang bertuah ini ,seorang hamba-Nya yang bernama Dr Chandara itu.Ya Allah berkatilah perjuanganya kerana dia telah memainkan peranan dengan pengetahuannya dan sekudarat mungkin yang beliau ada demi keamanan.Sedangkan aku ?belum tentu dapat memperjuangkan kebenaran dan keamanan sepeti dia.

Banyak pendedahan yang baik dan menarik bagi me-refresh diriku dentang tangungjawab(amanah) ku yang masih terlalu banyak .Dalam ceramah beliau itu,aku semakin sedar Amanah diri ini semakin berat.Amanah yang seharusnya dipikul setiap insan bagi membela hak-hak diri,mengembalikan kemualian umat , me-menangkan agama-Nya yang semuanya bertujuan meraih redo Allah swt semata-mata.

Pendedahan dan pendapat yang baik dari Dr Chandra itu tidaklah aku terima semuanya kerana aku lebih mencintai berberapa ijtihad yang lebih cenderung kepada kebenaran pada pandangaku. Diriku yang sedikit ilmu , kerdil dan masih muda ini merasakan penting untuk beliau memerhatikan beberapa perkara yang perlu diperbetulkan bagi melahirkan kesatuan dengan kelompok-kelompok islam lain yang turut bersama memperjuangkan kebenaan.Bukanlah aku berkata pendapatku adalah ter-tepat , tetapi ini-lah pendapatku yang juga aku yakin disokong oleh ramai aktivis –aktivis islam yang lain.

Perkara ini boleh menjadi titik pisah jika tidak diperhatikan.

Aku secara jujur tidak bersetuju atas definasi beliau yang mengketogerikan sama , semua aksi syahid dengan bom berani mati (suicide bom ) sebagai terror yang merugikan .Dari pengisian beliau ,bom bunuh diri di Palestine juga ,ditakrif beliau sebagai satu usaha terorr yang tidak sepatutnya ,dan harus difikirkan kembali.Yang membawa kesimpulan akhir yang aku faham dari beliau (Dr Chandara)adalah tidak bersetuju atas aksi tersebut secara umum tanpa pengecualian.Diceritakan beliau, sebuah keluarga seorang yahudi yang turut mati oleh tindakan bom pejuang Palestine itu.Yang “dikatakan” keluarga tersebut adalah penentang Zionisme sendiri.

SubhanAllah ,aku merasakan beliau telah termakan propaganda yahudi dan bersimpati tidak pada tempatnya.Aku bukan setuju atas aksi pejuang Palestine yang membunuh aktivis keamanan isreal yang dikatakan membenci zionis sendiri dan membantu palestine.Itu memang sangat bagus.Kalau pejuang Palestine tahu mereka itu sebenarnya membantu perjuangan mereka ,pasti mereka tidak akan membunuhnya.Maka kisah tragis tersebut tidaklah disengajakan.

Sebelum pergi jauh timbul beberapa persolan kepada keluarga isreal yang mati oleh aksi bom pejuang Palestine itu.Antaranya adalah : Dah benci zionis, kenapa duduk di Negara tersebut yang memang dah tahu anda tidak patut berada di situ dan risiko mati di tangan pejuang palestina sentiasa ada.? Betul ke family tersebut benci zionis atau sebagai alasan yang isreal sendiri buat untuk simpati atau memburukan aksi pejuang paestine?.Yahudi,kalian ingat kami mudah ditipu? juga adakah nyawa mereka terlalu berharga di simpati dunia sedangkan nyawa rakyat palestina yang mati jumlanya beribu kali ganda tidak ada nilainya?

Aksi bunuh diri di bumi palestine? .

Kebanyakan ulamak dunia yang bijak telah melihat masalah ini dan memberikan pengecualian kepada pejuang Palestine atau pejuang islam di negara-negara yang dalam situasi yang hampir sama seperti di Palestine untuk melakukan aksi tersebut .malah aksi tersebut bukanlah dinamakan bunuh diri kerana sebab dan tujuan perlakuan aktiviti tersebut jauh berbeza dari membunuh diri.

Aksi pejuang palestine itu didefinasikan berlainan dari aksi bom pejuang islam di negara-negara lain.Malah matinya pejuang Palestine tersebut bukanlah atas kehendak mereka yang sudah putus asa , tertekan sampai tidak rasional dan sudah tidak ada pilihan lain untuk mendapat kedamaian.Tetapi aksi tersebut adalah satu jalan yang penting yang harus ditempuh demi membuktikan kemualian islam dan keamanan yang sebenar kelak.

Perlu difahami ,aksi bom di sesetengah Negara yang masih punya terlalu banyak keadah perbaikan dan peluang dakwah yang subur tidaklah aku setuju sebagai aksi bom syahid.Mungkin antara contohnya adalah yang berlaku di Pakistan dan ,Indonesia baru-baru ini.

Hidup ini adalah pilihan antara dua dan tidak ada pilihan ke tiga.Jalan Takwa atau Fujur.Maka pejuang Palestine boleh memilih samada untuk memilih jalan takwa dangan banyak keadah serta sarana.Hak mereka boleh dituntut dengan terus mendiami bumi Palestine bersabar pada batasnya, mengangkat senjata dan lawan dengan segala sarana yang ada.Antara kisah yang menarik mari kita menlihat satu wasiat hebat mujahid muda yang bernama Muhammad fathi farhat . Sila Tanya ustaz google untuk mengenalinya.

Boleh juga jalan takwa itu mungkin, mereka berhijrah ke Negara-negara Islam yang lain,mengumpul kekuatan dan tawan kembali tanah mereka kelak .tapi boleh ke?ada ke Negara islam yang nak bantu? atau mungkin dengan memilih “ negotiation yang benar ” yang tidak merugikan mereka,win-win situation. (tapi hakikatnya isreal pernah ikhlas? Dan ada hati untuk memberi rakyat Palestine win?).Jadi ada alternative jalan takwa yang lain?.Dengan izin Allah tetap ada,tapi mungkin sedikit kerana telah ditutupi oleh tekanan,kezaliman dan rancangan zionis yang begitu hebat.

Berlawan sampai mati juga alterantive takwa?.

Tidak lupa juga mari melihat faktwa ulamak berkaitan jalan takwa yang ditempuh para mujhidin ini;

Fatwa Syaikh Yusuf al Qaradhawy


“Saya ingin katakan di sini bahwa operasi-operasi ini adalah termasuk cara yang paling jitu dalam jihad fisabilillah. Dan ia termasuk bentuk teror yang diisyaratkan dalam Al Qur'an dalam sebuah firman Alloh Ta'ala yang artinya:"Dan persiapkanlah kekuatan apa yang bisa kamu kuasai dan menunggang kuda yang akan bisa membuat takut musuh-musuh Alloh dan musuhmu." (QS. Al Anfal: 60).


Penamaan operasi ini dengan nama "bunuh diri" adalah sangat keliru dan menyesatkan. Ia adalah operasi tumbal heroik yang bernuansa agamis, ia sangat jauh bila dikatakan sebagai usaha bunuh diri. Juga orang yang melakukannya sangat jauh bila dikatakan sebagai pelaku bunuh diri.


Orang yang bunuh diri itu membunuh dirinya untuk kepentingan pribadinya sendiri. Sementara pejuang ini mempersembahkan dirinya sebagai korban demi agama dan umatnya. Orang yang bunuh diri itu adalah orang yang pesimis atas dirinya dan atas ketentuan Alloh, sedangkan pejuang ini adalah manusia yang seluruh cita-citanya tertuju kepada rahmat Alloh Ta’ala.


Orang yang bunuh diri itu ingin menyelesaikan dari dirinya dan dari kesulitannya dengan menghabisi nyawanya sendiri, sedangkan seorang mujahid ini membunuh musuh Alloh dan musuhnya dengan senjata terbaru ini yang telah ditakdirkan menjadi milik orang-orang lemah dalam menghadapi tirani kuat yang sombong. Mujahid itu menjadi bom yang siap meledak kapan dan di mana saja menelan korban musuh Alloh dan musuh bangsanya, mereka (baca: musuh) tak mampu lagi menghadapi pahlawan syahid ini. Pejuang yang telah menjual dirinya kepada Alloh, kepalanya ia taruh di telapak tangan-Nya demi mencari syahadah di jalan Alloh.


Para pemuda pembela tanah airnya, bumi Islam, pembela agama, kemuliaan dan umatnya, mereka itu bukanlah orang-orang yang bunuh diri. Mereka sangat jauh dari bunuh diri, mereka benar-benar orang syahid. Karena mereka persembahkan nyawanya dengan kerelaan hati di jalan Alloh; selama niatnya ikhlas hanya kepada Alloh saja; dan selama mereka terpaksa melakukan cara ini untuk menggetarkan musuh Alloh Ta'ala, yang jelas-jelas menyatakan permusuhannya dan bangga dengan kekuatannya yang didukung oleh kekuatan besar lainnya.”


Bahkan Syaikh al Qaradhawy menguatkan pendapatnya dengan pandangan ulama klasik yang juga membolehkan aksi sejenis bom syahid, yakni pandangan Imam al Jashash, Imam al Qurthubi Imam ar Razi, Imam Ibnu Katsir, Imam ath Thabari, Imam Ibnu Taimiyah, Imam Asy Syaukani, Syaikh Rasyid Ridha, dan lain-lain.


Pada akhir fatwanya, dia berkata:


“Saya (Al Qardhawi) yakin kebenaran itu sudah sangat jelas sekali, cahaya pagi itu sudah nampak bagi yang punya indera. Semua pendapat di atas membantah mereka yang mengaku-aku pintar, yang telah menuduh para pemuda yang beriman kepada Tuhannya kemudian bertambah yakin keimanannya itu. Mereka telah menjual dirinya untuk Alloh, mereka dibunuh demi mempertaruhkan agama-Nya. Mereka menuduhnya telah membunuh diri dan menjerumuskan dirinya ke dalam kebinasaan. Mereka itu, insya Alloh, adalah para petinggi syahid di sisi Alloh. Mereka adalah elemen hidup yang menggambarkan dinamika umat, keteguhannya untuk melawan, ia masih hidup bukan mati, masih kekal tidak punah. Seluruh apa yang kami minta di sini adalah: seluruh operasi itu dilakukan setelah menganalisa dan menimbangkan sisi positif dan negatifnya. Semua itu dilakukan melalui perencanaan yang matang sekali di bawah pengawasan kaum muslimin yang mumpuni . Kalau mereka melihat ada kebaikan, segera maju dan bertawakkal kepada Alloh. Karena Alloh SWT berfirman yang artinya:"Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Alloh, maka sesungguhnya Alloh itu Maha Agung dan Maha Bijaksana." (QS. Al Anfal: 49)”


(Fatawa Mu’ashirah, hal. 503-505, Jld. 3. Cet.1, Darul Qalam, Kairo)
disarikan dari Situs http://abuhudzaifi.multiply.com/

Atau jalan Fujur dengan berprinsip diam diri “forever” , tawakal saja-lah , memilih negotiation yang merugikan mereka, dengan penuh hina membiarkan diri dizalimi ,membiarkan wanita-wanita mereka diperkosa,melihat “bodoh sahaja” saudara lelaki mereka dibunuh?,atau mejadi tali barut isreal serta agent perisik isreal ? atau lari keluar negeri dan lupakan sahaja tanah airku? atau gantung diri dalam bilik ke? dan macam-macam lagi cara. Jadi jalan fujur itu juga terbentang luas dan boleh dipilih.Cumanya ada jalan fujur yang payah dan ada yang mudah.

Yang lebih sedih ,kita sebagai pemerhati jarak jauh yang bodoh,pengecut dan butakan kebenaran ini katakan kepada mereka :“Kamu ni takda otak ke?,apa pasal pergi buat aksi bunuh diri di negara isreal ?kamu tahu bunuh diri itu masuk neraka? Kamu tahu aktiviti kamu tu sia-sia sahaja? Kamu tahu isreal itu kan hebat maka tunduk sajalah.Kamu tahu sebenarnya tindakan kamu ni tidak membawa kedamaian sebanar ? dan macam-macam lagi kata-kata dan soalan dari kita yang melambangkan kebodohan kita.

Maka Tidaklah wajar dikatakan bunuh diri ,tetapi dikatakan sebagai aksi Operasi Istisyhadiyah ,yang juga membawa kepada pahala , membawa kepada kedamaian masa panjang,membawa kepada kemulian,cara menuntut hak yang betul dan mereka yang mati dalam aksi tersebut juga dikatakan sebagai syahid yang akan mendapat tempat di syurga.

Titik temu yang harus dihargai.

Aku yang lemah dan kerdil ini memilih untuk bersama harakah(gerakan) islamiah bagi mengembalikan kemuliaan islam yang di idamkan setiap insan.Aku memilih jalan takwa itu yang bagi ku payah tapi penuh kenikmatan, yang dinamakan sebagi Tasfiyah dan Tarbiah secara “berjemaah”.Bagi ku jalan tersebut akan membawa kesan dan hasil yang lebih tahan lama,berquality dan sangat baik daripada kelompok-kelompok yang memilih pendekatan lain . Itulah ijtihad dan pilihanku kerana Allah azzawajala telah menjelaskan kepentingannya melalui ilmu yang aku dapat dan fahami.

Bukanlah aku mengatakan memilih kelompok-kelompok lain itu tidak memberikan pahala yang banyak dan membawa kepada redo Allah.Semuanya bergantung kepada niat ,keadah yang menepati ajaran Al-Quran serta sunnah rasul-Nya ,ber-istiqamah ,memainkan peranan tersendiri , daya tampung yang dimiliki ,dan kefahaman yang “kita dapat” bagaimana cara untuk mengembalikan keamanan dunia.

Semoga Allah merahmati semua pejuang agama-Nya yang ikhlas,melahirkan lebih banyak pemuda yang harus segera sedar dari lena,menyatupadukan kekuatan mereka ,menjauhkan dari pertikaian yang merugikan dan memberikan mereka ganjaran syurga yang tersangat indah untuk dibayangkan.

Dalam ceramah Dr Chandara itu ,aku tidak sempat mengajukan soalan dan pendapatku.Biasanya aku akan bertanya selepas yang lain telah bertanya.Juga masa pengisian tersebut sangat mencemburi , ramai yang bertanya dan sangkaanku salah kalau Dr Asri akan meng-offer untuk soalan terakhir.Maka angkat tanganku yang separuh dan dibelakang sana tidak terlihat oleh Dr Asri.

Maka selepas pengisian dan dewan IQ yang sudah hampir kosong kerana ramai yang dah mahu pulang ,Aku bergerak menuju ke Dr Chandara dan Dr Asri yang sedang berborak dengan beberapa hadirin yang turut mahu bertanyakan soalan.

Aku tidak menyatakan tidak setujuku pada perkara bom bunuh diri itu.Tapi aku bertanyakan soalan dan Apakan Tips kekuatan dalaman atau amalan khusus beliau yang memotivasikan beliau sehingga sanggup perjuang sampai saat ini . Mungkin berupa bacaan Al-Quran pada waktu tertentu,amalan solat malam atau apa-apa sahaja yang boleh menguatkan beliau yang sememangnya pasti mendapat banyak tekanan dari pihak yang tidak menyukai beliau.?.

Sayangnya beliau tidak menceritakan amalan khas beliau seperti ditanya.Mungkin khuatir aku akan ikut membuta. Dan dalam bab amalan ni subjektif dan banyak yang boleh buat ,yang penting ikhlas ,ikut sunnah dan istiqamah.(pendapat sendiri).Walau bagaimanapun beliau memberi jawapan yang memuaskan hatiku.

Rumusan dari jawapan beliau adalah:Kesedaran amanah ilmu , kekuatan kepercayaan yang kuat kepada illahi dan dorongan orang sekeliling adalah motivasi -ku untuk bertahan sampai sekarang dan terus terjuang.

PS:saat aku melihatnya dari dekat ,aku teringatkan tokoh mujahidin dan pengasa hamas di palestin,syeikh Ahmad Yassin yang telah syahid,walaupun beliau mungkin tidaklah diuji sehebat syeikh Ahmad Yassin. tapi,SubhanAllah terdapat aura yang hebat dan luar biasa dari Dr chandara yang juga duduk di kerusi khas ,memerlukan tongkat,lemah fizikalnya dan tidak sihat seperti orang lain ini .Sebelum berpisah aku mengucapkan terima kasih kepadanya dan mengungkap kan:Semoga Allah merahmati Doktor. Kemudian aku salam dia dengan menunduk badanku.

No comments:

Post a Comment