Thursday, August 5, 2010

Andai ini Ramadhan Terakhirku....

Dengan nama ALlah yang Rahman dan Rahim.

Aku menulis,

Maha suci Allah,yang masih memberiku nikmat terbesar iaitu Al-hayah(kehidupan),islam,iman,dan tarbiah.

Sedar atau tidak,Pejam celik diriku yang merupakan satu daripada berbilion insan kerdil yang diciptakan tuhan,membawa diriku sedar....kepada betapa singkat nya persingahaan di dunia ni.Pastinya menuju ke destinasi yang mustahil aku elakan dari sampai disana....syurga atau neraka.

Peluang itu datang lagi.

Memikirkan distinasi terakhirku membawa diriku memikirkan ,Apakah amal yang bakal aku bawa ke sana? Pekerjaan, perniagaanku, program-program Tarbiahku,usrahku,silaturahimku,solatku,zikirku,....sudah cukup untuk membayar harga syurga yang penuh nikmat itu?..

Ya Allah!,Bukankah Ramadhan akan tiba beberapa hari lagi? Ada 4 hari lagi!insyaAllah....Ya Allah.Inilah peluangku!.Akan ku ajak kawan-kawanku menghayati peluang itu lagi.Sebarkan berita gembira ini.....

" Tahukah anda,ramai tertipu kerana menganggap Ramadhan bulan puasa? Sebenarnya tidak tepat dinamakan ramadhan bulan puasa,Kerana bulan-bulan yang lain pun kita digalakkan banyak berpuasa.Ayoh mari kita persiapkan jasad dan ruhiyah kita untuk bulan barakah yang bakal kita masuk.Kurangkanlah urusan duniamu demi banyak ibadah malam-mu.Selamat datang Ramadhan,Sungguh kami merindui-mu,andainya ini ramadhan terakhirku..."

p/s:Dah aku tulis ringkas ungkapan perenggan terakhir diatas dalam sms hp ku dan sebarkan kepada beberapa sahabat-sahabatku.Kata-kata diatas direkaku hasil dari "cernaanku" selepas hadir usrah dan pengajian yang dilakukan oleh ustaz ISMA sekitar Penang dan Kedah yang aku hadiri minggu ini.Juga dari satu buku percuma yang bertajuk "Manhaj Ramadhan"Andai ini ramadhan Terakhirku....".Buku percuma ini boleh dapat dari sahabat-sahabat ISMA.

Kat aku ada 5 naskah lagi sapa yang sekitar kulim nak? boleh ps aku.cepat..percuma.

ISMA kat fb:http://www.facebook.com/profile.php?id=100000888417150#!/profile.php?id=100000888417150&v=wall

No comments:

Post a Comment