Wednesday, May 18, 2011

Kenapa Aku bermusuh dengan Syiah?

Sejak kebelakangan ini,facebook aku kerap ditag oleh kisah kononya IM harus ditolak kerana berkerjasama dengan syiah dan memuji syiah.Didatangkan kenyataan-kenyataan pemimpin IM tersebut dan video-video yang mahu meng-sahihkan-nya.

Hasil pemerhatiaku yang terhad kepada kenyataan tokoh-tokoh im tersebut dan video yang direkodkan,tidak ku jumpai sebarang pengiktirafan kepada akidah syiah atau sebarang kenyataan "persaudara syiah dengan kita adalah sama dalam akidah" atau kenyataan seumpamanya yang mengambarkan pendirian rasmi IM yang mengiktiraf akidah Syiah.

yang aku jumpai hanyalah kata-kata peribadi siasah(politik)yang bersesuaian dengan keadaan semasa dan situasi setempat sahaja serta mempunyai objektif-objektif baik tertentu yang bersifat "experimental(try and error)".bukan hal prinsip(tasawabit) yang disepakati semua IM atau mudah katanya termasuk isu ini dalam hal mutaghariat(tidak mutlak) jemaah IM.(kalau nak faham istilah tswabit dan mutagariat IM kena cari bukunya).

Antara objektif yang mudah difahami dari kata-kata dan perbincangan yang ada tokoh IM tersebuat adalah mereka berusaha mendekatkan(taqrib) atau mengharmonikan hubungan diantara sunnah dan syiah.Pujian yang diberikan pula bersesuaian dengan soalan yang ditanya,tidak ada kaitan dalam bab akidah dan tanpa perlu mengorbankan akidah sendiri.

Syiah pada pandangan ku.?

Peribadinya,aku mempunyai pandangan yang agak keras dan kasar bila berbicara bab syiah ini yang akan membawa kepada gelaranku kepada mereka sebagai kumpulan ajaran sesat tertua di dunia ini.Hal ini kerana golongan syiah ini bersangkut paut dengan masalah akidah(mem-pertikaikan sahabat) , pembohongan sejarah ,dan sikap tidak rasional mengenang peristiwa sejarah.

Itulah kesimpulanku yang akan aku pertahankan kerana mengkaji dengan batas ilmu yang terdedah kepada ku saat ini.

kemudian ada pulak sebahagian kawan-kawanku yang mahu aku ambil bahagian komen dalam perangai tokoh-tokoh IM yang memuji syiah ni.?

Peribadinya aku tidak punya maklumat yang cukup atau penuh untuk memberi komen tidak bersetuju dengan IM berkaitan isu ini melainkan IM betul-betul mengeluarkan pendirian rasmi menyokong atau menyamakan akidah syiah dengan sunnah.JIka itu yang berlaku, akulah yang pertama akan menyesatkan IM.

AKu masih memilih pendirian berbaik sangka atas jemaah yang tidak ada di malaysia ini.Soalan-soalan seperti,Kenapa dibuat?Apa peristiwa yang menyebabkan pertemuan itu?Apa manfaatnya? Masih lagi belum ku temui jawapan.Mungkin aku akan puas bila dapat berjumpa IM sendiri.

jadi aku memilih tidak mahu komen dalam bab ini.Tapi Bila dah kerap sangat kawan-kawanku itu tag aku ,rasa macam ada "perangai ghulu(melampau)" tidak sihat yang akan memalukan mereka juga kelak.

maka aku pun mahu cuba layanlah mereka ni bagi mengisi masa kosong,atas dasar ukhwah dan mahu menasihati mereka agar jangan bertindak tidak adil dan un-rasional.

Dibawah ini adalah muhasabah-ku kepada mereka,(direct to the point):

Terkadang penat nak layan kawan-kawanku itu.Ini kerana sikap mereka sendiri dengan IM boleh dikatakan tidak rasional.Mereka ini boleh dikatakan tidak memahami fiqh keutamaan dalam berjuang dan memilih teman.Mereka ini hampir seperti orang yang berkhayal kemenangan islam tanpa memahami fitrah kepelbagaian manusia dalam kehidupan ini bagi membina kembali kekuatan islam."

Seharunya mereka bertanyakan pada diri sendiri dalam beberapa perkara ini:

1.Adakah mereka betul-betul mengenali IM? Ada ke jemaah yang namanya IM(ikhwanul muslimin) kat Malaysia ni?

2.Adakah wajar mereka menghukum IM dengan gelaran yang macam-macam sedangkan jemaah yang pernah mereka ikuti hanyalah mengambil "sebahagian manhaj" IM.Adakah wajar mereka memburukan IM dengan hanya pengalaman sedikit mengikuti hizbiyah kat malaysia ini dan kemudian klaim diri sendiri pernah mendapat tarbiah IM.

3.Ramai sangat ke orang yang mengikuti dan mengambil manfaat dari manhaj IM dengan hidup "berjemaah" daripada golongan ahli maksiat dan ahli laro yang lain?

4.Adakah wajar bermusuh dengan Syiah dalam semua bidang?adakah wajar semua perkara dari syiah dipandang negatif? dan adakah wajar bab bukan akidah pun dihukum semua ada kaitan dengan akidah dengan tujuan kononya ingin menyelamatkan akidah sendiri?...bukankah aku seperti memperbodohkan diri dengan bermusuh dengan syiah dalam semua keadaan?seperti mana syiah yang memperbodohkan diri mereka dengan membunuh orang yang HANYA KERANA bernama Abu bakar dan umar ketika menakluki iran dahulu.

JIKA mereka bermusuh dengan aku hanya kerana namanya golongan-ku ahli sunnah.jadi apakah bezanya aku dengan mereka?,jika aku bermusuh dengan mereka hanya kerana nama mereka syiah.

Bukankah aku mempunyai jiran non muslim yang memang akidah dia dengan aku jauh berbeza.Malah jauh berbeza daripada syiah.Tapi aku boleh je berjiran dengan dia,bertoliransi,berkerjasama,berlaku adil ,dan saling membantu dalam banyak urusan tanpa perlu pun kaitan dengan akidah atau mengorbankan akidahku.

tapi dengan syiah?semua benda aku negetifkan? Sampai kepada kumpulan yang mahu mendekatkan(bukan menyatukan)atau mengharmonikan hubungan dengan syiah pun aku tuduh dan bersangka buruk macam-macam.....perangai apakah ini?

mungkin......kerana aku belum pernah mendapat jiran syiah.

PS:

1.jangan disalah erti yang tulisan ini mahu memuji syiah.

2.JIka aku ditanya:Adakah kita boleh memuji syiah atas urusan bukan akidah?.

Jawapanku:Boleh jika kita sudah memahami sebaiknya manhaj sunnah dan jelas permusuhan dengan syiah dalam bab akidah.Tapi apakah keperluan untuk memuji syiah jika tidak akhirnya menjadikan orang jahil sangkakan kita mengiktiraf akidah mereka? lebih baik kita puji negara atau tamadun lain yang lebih hebat atau sama hebat dengan pencapaian negara syiah.cth:teknologi ketenteraan.Lebih baik aku puji AS yang hebat senjata nya daripada puji syiah.

3.Maaf kawan-kawanku,jika terkasor bahasa kepada kalian.....

4.Untuk makluman usaha taqarub(merapatkan) antara sunnah dan syiah dalam bab akidah tidak pernah berjaya.Pernah berlaku sekali oleh satu imam sunnah(aku lupa namanya).Dia berjaya dalam debat dengan kelompok syiah sehingga mereka bersetuju tidak menghina sahabat nabi.Tapi hanya berlaku seketika sahaja.

Oleh itu,Katakan tidak kepada syiah!kalian dengan akidah kalian,kami dengan akidah kami.....

No comments:

Post a Comment