Friday, March 29, 2013

Menang kecewa, kalah pun kecewa.


Minggu ini ada "qoute merisaukan" dikongsikan aktivis ISMA yang menziarahi YDP PAS kawasan X  iaitu salah satu kawasan ISMA akan bertanding . Riwayatnya adalah sahih kerana didengari lebih dari 4 orang aktivis ISMA pada masa yang sama.
" ...kerana ISMA masuk bertanding yang menyebabkan PR kalah dan memenangkan BN, ....ISMA berdosa kerana menghalang kemenangan Islam," kata Al-fadil ustaz YDP PAS kawasan X.

...setelah lama sembang, seorang aktivis ISMA berkata dengan niat menutup perbincangan dengan aman;

".....kami, ISMA walau menang atau kalah dalam pilihanraya kali ni, insyaAllah takkan kecewa...." belum sempat nak habiskan ayatnya (aktivis isma tersebut), Al fadil YDP PAS kawasan X terus menyampuk.;

"Tetapi mengecewakan PAS....."
Itulah antara luahan hati seorang tokoh masyarakat atau ketua kawasan X untuk PAS.

Ada beberapa persoalan dan tafsiran yang bermain dalam fikiran saya:

Pertama : Hanya apa yang jemaah PAS buat adalah pahala ? cara PAS sahaja layak menangkan islam? kalau jemaah islam lain membuat keputusan tidak senada PAS, maka itu berdosa , merugikan dan melambatkan kemenangan islam?

Kedua : mengapa PAS kecewa? Ini pelik . Saya boleh katakan Orang yang sepatutnya kecewa tak jadi kecewa, yang tidak patut kecewa pula kecewa atau Kita sangka kita paling kecewa rupa-rupanya ada orang lain lebih kecewa.

"Orang yang sepatutnya kecewa" adalah ISMA dan rakyat Melayu di kawasan itu . Ini kerana :

1. Kawasan majority muslim, tapi wakil rakyat non muslim.

2. Sebelum ini mereka (orang melayu disitu) tiada pilihan atau "dipaksa memilih" diantara dua orang bukan islam (BN bukan islam, PR juga bukan islam),

3. PAS dan UMNO tidak bertanding disitu kerana ada semacam perjanjian Hudaibiyah.

4. Kata orang melayu disitu : " wakil rakyat bukan islam disitu pada mulanya saja peduli orang islam dan macam bagus, lama-lama tetap sama saja, tidak boleh percaya juga dan sibuk dengan orang dan agama dia saja". 


5. Kalau BN tahaluf dengan bukan islam, kenapa PAS buat juga dan membuatkan orang melayu disitu jadi mangsa?. Dari laporan servey dilakukan aktivis isma, ramai melayu yang tidak membuang undi, sangat ramai mengundi dengan tidak rela hati, dan ramai juga malas peduli.

Tapi yang berlaku sekarang "orang yang mungkin tidak patut kecewa pula kecewa".

PAS atau UMNO yang memberi laluan kepada "rakan parti komponen mereka yang bukan islam" merasa KECEWA ?.

Dan kenapa harus kecewa pada ISMA pula ?

ISMA hanya membawa suara keluhan orang Melayu Islam disitu, isma pula dituduh mengecewakan? Adakah maksudnya orang Melayu disitu mengecewakan PAS (atau UMNO) ?

Lebih ajaib: kalau ISMA kalah pun kecewa juga?

M
ungkin wajar juga , Kalau ISMA kalah juga akan kecewa sebab yang jadi wakilnya adalah bukan Islam dari PKR atau DAP.  Kalau ISMA menang lagi kecewa kerana sepatutnya wakil PAS yang bertanding dan menang.

Kesimpulannya orang Islam ini selalu hidup dalam kecewa. Kalau menang pun kecewa kalau kalah pula, lagi la kecewa. yang tidak kecewanya hanyalah bukan Islam dan wakil rakyat bukan Islam yang menang disitu. Seronok mereka, orang islam yang berkempen mati-matian, berdemo agar tumbangkan kerajaan dan sanggup berbalah sesama Islam sendiri untuk bagi mereka menang. Takpe kemenangan mereka (wakil bukan islam) itu untuk menangkan islam juga kan? 

Oleh itu marilah kita buat kerja yang lebih kurang sama juga PRU kali ini, "Mari pakat ramai-ramai  kempen ABI (asal bukan isma) , kami anti isma, boikot isma, terus berpersepsi ISMA adalah tali barut UMNO kerana berpersepsi adalah cara politik kita dan jangan lupa "undilah calon non muslim DAP atau PKR yang berwibawa itu" kerana KALAU undi calon muslim berwibawa ISMA itu ....kita akan LEBIH kecewa. .

Eh, tapi ada orang kata : "....Katakan-lah PR menang atau PR dan BN menang sama banyak bilangan kerusi, maka ISMA akan jadi bargin power yang boleh untungkan islam ... ATAU... kalau kita undi "calon muslim berwibawa isma" itu akan lebih tinggi kebarangkalian atau ada peluang PM kita dari orang PAS. Ini kerana non muslim dari DAP dan PKR memang sah sah hanya minta Anwar yang berfikiran Islam liberal itu dan TOBAT tidak akan setuju PM dari PAS".

Kata satu suara ghaib : "....jangan percaya semua itu, jangan lupa persepsi kita "ISMA adalah UMNO". walaupun sekarang tiada bukti kukuh , satu hari nanti pasti ada. itulah keimanan kita yang akan sentiasa mendapat pahala dan membawa kepada kemenangan Islam, sesiapa yang sokong ISMA atau undi ISMA, dia.... berdosa ! "

Penghasut yang ikhlas : Addinlove.

[ tulisan ini ditulis seorang aktivis ISMA yang tak jadi nak kecewa kerana lihat ada orang lain yang lebih kecewa. aktivis ISMA ini hanya mampu mengakhiri tulisan ini dengan doa : " Ya Allah janganlah engkau masukkan aku dikalangan orang yang kecewa, Amin ya rabal alamin"]






1 comment:

  1. done follow sini.. jom follow n singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

    klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete