Wednesday, August 5, 2009

Debaran cinta....hadis itu palsu




Assalamulaikum,aku membuka daun pintu dan melangkah masuk ke dalam rumah.Di luar aku melihat kereta proton waja pakcik As.

Walaikum salam , terdengar suara yang menyambut dari dapur,

“Oh! pakcik As,lama dah sampai?”sapa ku yang masuk ruang dapur dan kelihatan pakcik As sendirian.

“Baru je,”balas ringkas pakcik As melangkah ke singki untuk meletakan pinggan yang telah licin makananya.

“Maaf la Man pakcik makan sorang kat umah Aman,Man Dah makan ? ”soalnya sambil basuh tangan.

“Ala macam tak biasa wat macam umah sendiri ,makanan atas meja tu memang untuk dilicinkan .”

“Dan alhamdulilah tengahari tadi dah belahap lebih,masih kenyang lagi.Tunggu makan malam je la”tambahku lagi.

“Ha ! tok.”aku sedikit terkejut apabila ter-toleh ke belakang melihat tok yang berdiri di tepi pintu bilik kakak.Senyap sahaja dia , tidak pula menyapaku.Aku menuju ke arahnya.

“Aman Rindu tok,dan…… maaf ,lama tak balik kampong,”ujarku dengan suara rendah dan segera cium tangan tok serta merapatkan pipi kiri dan kanan di mukanya seperti selalu.

“Kelihatan tok kurang ceria.Mesti dia marah kat aku dan cucunya yang lain sebab tak balik kampung untuk makan buah durain.”dzon otak ku.

Kami terus saling bertanya kahabar.Aku bertanya akan keadaan dia di pondok barunya , bagaimana pengajian di sana dan kawan-kawan yang dia dapat di sana.

Dari ceritanya ,dia kurang ceria juga dengan tempat yang baru.Bukan kerana masalah kemudahan,tapi masalah disiplin podok yang dilihatnya lebih longgar , ustaz muda yang lebih moderate dan berjauhan dari rumah anak-anaknya.Tidak seperti di pondok lama,dekat dengan rumah anak-anaknya dan Ustaz yang mengajar lebih tegas serta dilihatnya lebih pengalaman dengan fiqh masyarakat melayu ,sesuai dengan cara fikirnya.Di amat minat pengajian di sana.Cumanya yang ber-masalah adalah kemudahan asas.Tandas di luar rumah ,kawasan persekitaran yang agak berbau kerana berdekatan dengan tempat ternakan dan terpaksa menaiki 5 anak tangga sebelum masuk rumah sehinggakan sakit tulang belakang telah menjadikan dia tidak mampu bertahan lagi.

Maka atas sarana anak-anaknya dan ingin juga tukar angin mengaji di pondok yang lain , dia berhijrah ke podok yang baru.Kemudahan pondok bagus,hampir semua masalah podok lama kelihatan selesai , Cumanya agak jauh dari kami dan disiplin pengajian di sana menjadikan dia kurang minat pula.

“Takpe la tok,Tok pon baru lagi,lama-lama ok la.Baru kita tahu tok,setiap pondok ada kelebihan dan kelemahnya.Disiplin yang tok tengok agak berbeza dari pondok sebelum ini bukan bermaksud ustaz baru ni tidak mantap ilmunya .Dan itulah namanya keluasan dalam islam dan masalah kilaf.Setiap pondok juga punya pendekatanya masing-masing yang selagi tidak keluar dari islam dan ada hujahnya kita terima sahaja.Malah makin banyak mengaji di pondok yang berlainan,maka makin banyak ilmu dan pengalamannya ” ucapku cuba memotivasikan.

“Dan Aman banga la dengan tok Aman ni.Pada usia tua masih punya kesunguhan untuk mengaji kitab.Memang tok yang terbaik …”tambahku lagi cuba memujinya dengan nada bergurau.

“Ah takde la man…Tok ni masa muda tak macam Aman yang dah dapat mengaji,masa muda asik motong getah dan tak sempat nak baca kitab.Jadi dah usia macam ni baru nak ngaji….tak tau lama berapa lama lagi?” balasnya agak sayu.

“insyaAllah usaha tok Aman tidak akan pernah di sia-sia kan oleh Allah,Aman yakin ,tok akan panjang umor” balasku yang tidak mahu suasana sedih mendominasi.

“Tok balik dulu la man,pakcik dah lama pakcik tunggu kat luar tu,”.ucap tok sambil bangun dari bangku dan mendapatkan begnya.

“Tak pe tok,bagi man angkat”.Aku segera mencapai begnya dan kami berjalan menuju ke pintu.

“Ha ,man ,bulan ni kan Rejab,Ada kan hadis yang kata bulan ni….. adalah bulan Allah,bulan rasulnya dan bulan untuk hambanya,macam mana bunyi hadis tu?….”Tanya tok yang memerlukan kepastian.

“Oh…. hadis tu,Emmm….tok ,….Aman rasa kedudukan hadis tu tak kuat tok .Dan ada ulamak katakan ianya hadis palsu,maka tidak baik kita sebarkan"balasku.

"hadis palsu?takkan Man,tok dengar banyak kali di pengajian pondok"balasnya dengan riak muka yang terkejut atas jawapanku.

..sebab semua bulan ni milik Allah kan?....dan hadis yang kata bulan rejab bulan Allah ,bulan syaban bulan ku(Muhammad saw) dan bulan Ramadan bulan umatku adalah hadis palsu tok.Selain itu tok,hadis ni juga tidak lah ada sangat manfaat kepada kita.Jadi baik jangan kita sebarkan kerana darjat hadis ni sampai kepada palsu”balasku menegaskan jawapan ku atas soalannya.

“Oh,”balasnya.

Dia diam seketika.

Aku melihat tok .Dia agak terkedu dengan jawapanku.Kelihatan dia tidak menyangka jawapan balasku seperti itu.Di senyap sahaja.

Aku terus menambah;

“Tapi takpe tok,Aman tahu.Tok nak galakan Aman beramal.InsyaAllah Aman akan perbanyakan posa dan amal sebagai persedian bulan Ramadan seperti doa-doa sahabat nabi kita bila masuk bulan Rejab.Depa akan minta barakah bulan rejab , dipanjang umur ke bulan syaban dan Ramadan.”

“Kalau banyak pusa bulan rejab,macam mana?”tanyanya lagi.

“Kalau pasal perbanyakan posa bulan Rejab dan syaban,itu memang rasulullah saw tunjuk,jadi kita akan cuba perbanyakan posa.”balasku ringkas.

“Ha,Aman tok balik dulu la,kalau ada masa singgah kampong .Buah motan pun dah masak….”.ucap tok sambil memakai kasutnya.

InsyaAllah, Maaf la tok sebab tak balik awal,dan juga menyusahkan tok untuk payah-payah ke sini .”balasku sambil mencium tangan tok dan mencium pipi kiri dan kanannya.

Aku melambai tok yang masuk ke dalam kereta waja pakcik As.

“Ah ,adakah jawapan aku tadi tidak tepat? Maaf la tok ,sebab bab hadis lemah dan lagi palsu ni tak boleh toleransi sangat.”kataku sendirian.

Aku buat seperti tu kerana Teringat artikel Dr Asri pasal bulan Rejab dan Syaban yang dibacaku,tak silap 2 tahun lepas,masih ada lagi di web-nya: http://drmaza.com/home/?p=363

1 comment: