Sunday, September 27, 2009

kenapa tak update?

dengan nama Allah yang rahman dan rahim aku menulis.

alhamdulilah aku masih diberi kesempatan untuk hidup.

wah..... nampaknya tak sempat nak update blog ni .sibuk?

ya , memang agak sibuk dan bulan Ramadan yang lepas sahaja memang aku sengaja tidak mahu update.Antara sebabnya:

1.Awal bulan 9 aku dah mula bersungguh-sungguh dalam perniagaan.(misi terdekat kumpul lagi duit untuk nikah).Alhamdulilah dalam 2 minggu bulan ramadan sale produk yang aku jual ada dalam kurang lebih Rm 20 ribu.untung dalam 20 peratus.setelah dibahagi gaji diri sendiri sebagai pekerja, gaji 2 minggu tu yang juga mewakili bulan 9 ni ada dalam kurang lebih RM 1 800.Ini bermaksud dua kali gaji bulan sebelumnya.(kalau ambil semua untung. memang lumayan,tapi tak boleh.Perlu ada sikit simpanan modal untuk ke depan)

Malah sekarang aku yakin dapat maintain gaji tersebut dan boleh dapat lebih.maka dapat buat simpanan dan segerakan misi yang penting tu.Setelah dibuat pengiraan,buat masa ni pengiraan kos hidup aku setelah grad ,aku perlukan sebulan RM 1000 untuk menyara diri dan aktiviti dakwah yang dibuat dan terkadang lebih.Alhamdulilah mungkin berkat pertolongan Allah atas hambanya yang hampeh ini ,tapi tetap mahu usaha ubah diri dengan tarbiah islam.Semoga Allah terus memberkati diriku dan para ikhwah dan akhwat yang bersamaku.
Aku ....terasa haru dan rasa nak menangis dalam satu daurah ekonomi pada sebulan lepas,saatnya bila aku mendengar seorang akhwat yang membuat perniagaan menceritaka gaji bulananya kurang lebih Rm 400 sahaja.Subhanallah dakwahnya begitu bagus.ke hulu ke hilir buat dakwah hanya dengan gaji bulanan dalam Rm 400 .malah yang tidak stabil.betapa zuhud hidupnya.dan macam mana dia menyara dirinya.?...Sedangkan aku ,belanja untuk urus diriku ,buat aktiviti tarbih dan travel bagi aktiviti dakwah sahaja aku terpaksa usaha cari RM 1000 sebulan-YA Allah ampunilah hamba ini yang dakwah begitu lemah malah hidup lebih mewah dari ikhwah dan akhwatku yang lebih bersungguh dalam dakwah.....)

2.Sebab ke dua.Aku buka blog yang lain .Blog tu lebih untuk perniagaan.Tak nak lah bagi tahu kat sini sebab blog tu aku dedahkan identiti aku.

3.Sebab ke tiga,nak rehat dalam bulan Ramadan dan lebih fokus untuk ibadah.kalau golongan salaf seperti Imam Malik,masuk sahaja ramadan dia akan hentikan pengajian,simpan kitab dan tidak mengeluarkan faktwa yang besar hanya kerana untuk menghabiskan seluruh masa ramadan dengan amal dan dia memang terkenal sebagai orang yang khatam Al_Quran berkali-kali dalam bulan ramadan.

jadi aku pun sengaja berijtihad sendiri tidak mahu update blog....

4.sebab ke empat .ada artikel dan cerita yang dah ditulis,tapi aku tidak sedia lagi untuk di posting kat sini......

akhir kata aku minta maaf atas sesiapa yang menunggu posting dari aku.minta maaf bebanyak dan sempena bulan orang asik minta maaf ini,aku pon nak minta maaf la atas salah silap yang pernah aku buat selama aku buat blog ni dan terutama mereka yang aku kenali dan kenal akan aku...... juga kepada mereka yang terguris perasaannya blog ini.

jap belum habis lagi.bawah ini aku nak konsi satu tips kejayaan aku dalam bulan ni.tip ni ramai dah tahu ,cuma payah nak amal sebab diri sendiri.jawapan untuk amalkannya hanyalah .....buat.sama seperti aku cuba menyelesaikan masalah aku yang mudah lupa,Solusi kepada seorang pelupa adalah dia harus....,ingat,ingat dan usaha diri sendiri untuk meingati benda tersebut.

ok. tips yang aku nak kongsi tu adalah:

"TULIS APA YANG ANDA INGIN CAPAI DAN LETAKKAN DI TEMPAT YANG SELALU ANDA LIHAT"

tips ni aku lama dah dengar,masa sekolah menengah lagi.sebab tu cikgu suruh tulis target SPM dan tampal kat loker,katil dll. tapi tak buat pun.Alhamdulilah aku baru termotivasi untuk amalkan apabila mendapat pengisian dari seorang usahawan berjaya dalam daurah ekonomi yang aku ikut dalam bulan 8 yang lepas.di kata ini adalah pekara yang dilihat remeh tapi adalah rahsia besar jutawan.anda lihat setiap hari maka anda akan termotivasi.

maka dengan kretiviti sendiri ,gambar di bawah ini terhasil dan dijadikan wallpaper laptop aku:



gambar ini aku edit guna coreldraw12.target RM 40 000 tu aku buat awal bulan 9.tinggal 2 hari lagi untuk usaha dapat Rm 20k,sebab 1 minggu ni dah cuti dan aku langsung tak buat sale,akan aku cuba.....minima esok lusa dapat 2k dah ok.total dalam 22K utk bulan 9.ini satu progres baik.sebab 2 kali ganda sale bulan lepas (RM 10k)....

1 comment:

  1. inshaAllah. apa jua usaha sama2 kita berdoa diterima ALLAH..
    beruntung mereka yg berjuang pada jalan Allah..

    moga aku mgambil iktibar drpny

    ReplyDelete