Wednesday, January 6, 2010

Nasihat Iman Al-bana yang tidak pedulikan.bhg1

Bismilah Ar-rahman dan ar-rahim aku menulis,


Raya haji yang lepas aku sempat berborak dengan paktehku yang telah lama bersama gerakan islam di malaysia dan masih istiqmah bersama gerakan islam demi mejayakan agenda islam.Kami berborak ringkas isu kerenah kelompok - kelompok tarbiah dari sudut mencari titik temu , lapang dada , mentabayun dan yang lebih penting adalah berusaha belajar dari kesilapan.

banyak nasihat yang beliau bagi,

disini akan aku kongsi satu nasihat beliau.Nasihat yang amat diberi perhatian oleh tokoh pembaharuan Imam Hasan Al-bana rahmimahullah (IHB)dari risalah taklim-nya.

"Aman , ada 4 perkara yang harus dipunyai oleh setiap ikhwah dalam satu jemaah ,setiap satu individu dalam jemaah itu meng-hidupakan 4 perkara ini!,bukan sebahagian sahaja darinya.(suara sedikit tegas ).4 perkara ini harus di-punyai jemaah tersebut tanpa meninggalkan salah satu darinya.

4 perkara tersebut adalah Iman,amal,mahabah dan ukhwah.Ingat dengan baik 4 perkara ini.Pertamnaya iman,keduanya Amal,ketiga kecintaan(mahabah) dan ke-empat adalah ukhwah."

Amat baik nasihat yang di-tekankan oleh paktehku itu,4 perkara itu biasa aku dengar,tapi cara pe-nekanan oleh paktehku membuatkan 4 perkara tersebut ter-bekas mudah di fikiranku dan membuat-ku memikir panjang mengapa IHB memberi penekanan terhadap perkara-perkara tersebut.

Di akhir perbualan kami aku kembali bertanya dia,Dari mana 4 perkara tersebut ditekankan atau diulang-ulang IHB?,

Dia menjawab dengan mantap dan pasti:Risalah Taklim.

Aku sebenarnya telahpun lama tahu akan risalah tersebut,tapi rasanya belum cukup mengambil manfaat dari buku itu.

Buku yang mencerminkan hampir keseluruhan dakwah Ikhwah muslimin,juga mencerminkan dakwah yang harus dilakukan setiap orang islam. Menjadi rujukan sampai hari ini , dikagumi oleh sesiapa sahaja yang menkajinya dengan ikhlas ,di aplikasikan oleh banyak gerakan islam kini dan buku itu juga telah melihatkan hasil kader-kader perlawanan masa kini yang mengambil manfaat darinya sehinggalah mereka digeruni dunia kini.

Antara mereka yang hidup dengan pemahaman risalah ini adalah sebahagian besar rakyat dan mujahidin Plestine.Hidup mereka ,hidup yang mengkagumkan.Bukan kita kagum kerana hidup mereka mewah sebaliknya kita kagum atas daya tahan mereka yang dizalimi dari pelbagai sudut.Sedang kita hanya mampu menangisi atas ketidakmampuan kita membantu mereka yang dizalimi bertahun tahun lamanya sampai hari ini.Sehinggakan kita bertanya,wahai saudara ku di bumi palestine,Apa yang kalian makan saat ini?Terowaong kalian juga sedang disekat sekarang?

Jika dikumpul jawapan sebahagian dari mereka ....,kita pasti dapat simpulkan kata-kata mereka hampir seperti dibawah;

"kami hidup kerana iman kami yang optmis kepada janji Allah ,amal kami yang sahih serta bersungguh-sungguh,kekuatan kecintaan antara kami yang hidup disini sehinggalah ukhwah kami melebihi ikatan darah adik-beradik."

Sedangkan kita ?.......,akan berkata Bagaimana ?,Berani mengatakan , iman kita orang yang optmis kepada janji Allah? amal kita yang bersungguh-sungguh serta sahih?, kekuatan kecintaan antara kita yang hidup di Malaysia ini hebat sehinggalah ukhwah kita melebihi ikatan darah adik-beradik?

Berani kita...... mengatakan demikian?

No comments:

Post a Comment