Friday, February 4, 2011

“Suatu Kebetulan” Dalam Persaudaraan Islam.

“Tidaklah dua orang muslim berjumpa, lalu keduanya berjabat tangan, kecuali keduanya diampuni sebelum keduanya bepisah.” (H.R. Abu Daud)

Selepas Berjabat tangan dan berpelukan rindu dengan Baba , Abg Syauki, Abg Naim dan Asyraf kerana lama tidak berjumpa , kami berjalan menuju ke ruang beranda (ruang depan rumah) pengantin.

Aku berkata kepada Abg Syauki:

“ Pengantin ni Aiman kenal , kawan rasanya ….” kataku.

“ Yang mana? yang perempuan? ” teka Abg Syauki. ( tekaan beliau itu mungkin kerana sebelum sampai tadi aku menelefonnya dan menyebut nama pengantin perempuan yang ada dalam kad jemputan izzul.)

“Tak, yang lelaki ” balas ku.

“Jom masuk dalam….” pelawaan Abg Syuki yang terlebih dahulu masuk ,terus menuju ke sebuah pintu bilik dan sepertinya dia sedang memanggil seseorang (sepertinya pasangan pengantin).

“ Jap! Tunggu , mereka dalam bilik ” kata Abg Syauki.

“Ha.. kenal ke siapa ni ? katanya….. kenal pengantin…..” Tanya Abg syuki kepada pengantin lelaki dan perempuan yang baru keluar.

Izzul yang baru selak langsir , melihatku sejenak ,dan merespon spontan:

“TAK kenal ”….

“ Kurang Ajaq ” balasku sepontan , yang mengenali izzul yang suka bergurau.

Kemudian kami Bersalam sambil berpelukan erat….

Suatu kebetulan yang tidak diduga.Sememangnya hari itu (30 jan 2011 ) aku telah dimaklumkan akan pernikahan Izzul. Akad nikah dan walimah sebelah perempuan diadakan di satu alamat dalam kawasan Kuala Kurau .

Paginya , jam 4.30 pagi , aku baru sampai rumah setelah melalui perjalanan malam yang panjang kerana pulang dari Konvesnyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Islam Melayu Melaka 1511 anjuran Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) yang diadakan julung kalinya di Melaka semalam-nya (29 jan 2011),



Jam 11 pagi pula, baru bangun dari “tido selepas subuh” .Kemudian dimaklumkan ummi yang Baba dan mama ada menjemput ke Kuala Kurau untuk hadiri walimah anak saudara Mama. Kad jemputanya dari Abg Sayuki (anak sulung baba) ada pada ayah yang tidak dapat hadir kerana negeri kedah kerja pada hari Ahad dan ayahku agak sibuk hari itu .Nama pengantin pada kad yang ada pada ayah itu tidak dapat ku ketahui,walaupan dah call ayah kerana kad itu tinggal di rumah.Maka Yang menjadi panduan-ku ke Kuala Kurau ini adalah kad “kahwin Spam” (istilah saifulislam.com) Izzul di FB beliau.

Alhamdulilah Dua kad jemputan yang dijangkakan walimah yang berasingan berakhir dengan satu walimah sahaja.



Siapa Baba (ust Arshad) dan mama (isterinya) ?

Mereka boleh dikatakan sebagai ayah dan ibu ke-2 bagi aku dan adik-beradik ku ketika di Sabah dulu.Kami duduk berjiran sebelah rumah kurang lebih 6 tahun.Mereka adalah yang turut banyak berjasa dalam membantu membesarkan adik-adikku menjadi orang yang hebat kini selain mendapat didikan dari ummi dan ayah tercinta.Terlalu banyak memori-memori indah diantara keluarga Baba&mama dengan keluarga ku.Mengajikan Al-Quran adik-adiku,berkerjasama hantar dan ambil balik sekolah,Setiap tahun keluarga kami adalah harapan urus kenduri Raya haji di bukit 2, Memori bermain badminton,memori di Pusat islam ,dan banyak lagi suka duka yang dikongis antara keluarga ku dan mereka. Hubungan ayah & ummi ku dengan Baba & Mama juga sangat baik , sehinggakan kepada kes ayahku yang menikah seorang lagi pun atas saranan Baba.(Apapun hubungan keluarga kami tidak pernah terjejas.Ayah dan ummi ku sahaja yang lain ceritanya….).




Siapakah Izzul?

Dikenali sebagai prince izzul di FB,orang negeri 9,rumah di Seremban , Graduan UTM sekudai , sekarang bekerja sebagai engineer di sebuah syarikat consultant .Beliau , ikhwah ku di atas jalan dakwah sejak kurang lebih 3 tahun lepas. Kami kerap musafir bersama. Menghadiri Program-program motivasi dakwah seperti Daurah (kursus), jaulah(bermusafir berjemaah), rehlah(berkelah), mukayam(berkamping), program motivasi sekolah, program perancangan dakwah university dan macam-macam lagi.

Mungkin aneh,aku di Utara ,dia pula nun jauh Selatan.Bagaimana kami boleh kerap berjumpa semasa belajar dulu ?,Malah kadang-kadang berprogram bukan waktu cuti semester pun( maksudnya:hujung minggu kuliah sahaja).Juga sampai sekarang ,masih ada program bersama walaupun tidak kerap.

Semua kerana : “Program dakwah yang diatur oleh persatuan atau NGO yang kami sertai ” .

Boleh dikatakan hampir setiap semester akan ada pertemuan program dakwah nasional ( merentasi negeri ) bagi mengkordinasi dan berkongsi permasalahan dakwah di kampus masing-masing.Minima sekali dalam satu semester ,tapi biasanya lebih.

Beliau juga seorang “pendakwah lapangan” yang hebat di kampusnya,(sure satu UTM kenal beliau walaupun beliau tidak memegang apapun jawatan hebat aktivis mahasisiwa di kampusnya.)

Beliau pernah mengatakan:

“Terlalu banyak nikmat kita di atas jalan dakwah ini.Jika ana tidak bersama dakwah,tak dapatlah merasa travel sampai ke Indonesia.Malah dalam jalan dakwan ini juga kita boleh tahu selok-belok banyak tempat…”

Itulah nikmat di atas jalan dakwah yang Alamiyyah. Dakwah yang pernah kami lalui tidak static setempat dengan hanya bergaul dengan kawan-kawan satu kampus sahaja,tetapi jalinan(networking) dakwah dan ukhwah islamiyyah itu dibentuk merentasi kampus IPT & IPTS ,merentasi negeri , merentasi negara dan tiada sempadan.

Itulah akhi izzul,salah seorang dari ratusan aktivis & duat (pendakwah) lapangan kampus hebat aku kenali ketika belajar di Uitm Pulau Pinang dulu.

Perhimpunan mereka yang bercinta kerana Allah.

Aku mengharpakan diriku pada hari walimah akhi izzul itu seperti “Seseorang” dalam hadis dibawah:

Rasulullah Saw. bersabda,

“إن رجلاً زار أخًا له في قرية أخرى، فأرصد الله تعالى على مَدْرَجَتِهِ مَلَكًا، فلما أتى عليه، قال: أين تريد؟ قال: أريد أخًا لي في هذه القرية، قال: هل لك من نعمة تَرُبُّها عليه؟ قال: لا، غير أنني أحببته في الله تعالى، قال: فإني رسول الله إليك أخبرك بأن الله قد أحبَّك كما أحببْتَه فيه”

“Ada seseorang yang mengunjungi saudaranya di sebuah desa. Di tengah perjalanan, Allah mengutus malaikat-Nya. Ketika berjumpa, malaikat bertanya, “Mau kemana?” Orang tersebut menjawab, “Saya mau mengunjungi saudara di desa ini.” Malaikat bertanya, “Apakah kau ingin mendapatkan sesuatu keuntungan darinya?” Ia menjawab, “Tidak. Aku mengunjunginya hanya karena aku mencintainya karena Allah.” Malaikat pun berkata, “Sungguh utusan Allah yang diutus padamu memberi kabar untukmu, bahwa Allah telah mencintaimu, sebagaimana kau mencintai saudaramu karena-Nya.” (HR. Imam Muslim).

Manakala Baba sekeluarga dan akhi Izzul adalah dalam kelompok “ saudaranya atau saudara di desa ini atau saudaramu ” dalam hadis di atas.

Rasulullah Saw. bersabda,

“إن حول العرشِ مَنابِرَ من نورٍ، عليها قومٌ لِبَاسُهم نورٌ، ووجوهُهم نورٌ، ليسوا بأنبياءَ ولا شهداءَ، يَغبِطُهم النبيُّونَ والشهداءُ”. فقالوا: انعَتْهم لنا يا رسول الله. قال: “هم المتحابُّون في الله، والمتآخون في الله، والمُتزاوِرُون في الله” الحديث أخرجه الحافظ العراقي في تخريجه للإحياء وقال: رجاله ثقات (2/198) عن أبي هريرة رضي الله عنه.

“Sesungguhnya di sekitar arasy Allah ada mimbar-mimbar dari cahaya. Di atasnya ada kaum yang berpakaian cahaya. Wajah-wajah mereka bercahaya. Mereka bukanlah para nabi dan bukan juga para syuhada. Dan para nabi dan syuhada cemburu pada mereka karena kedudukan mereka di sisi Allah.” Para sahabat bertanya, “Beritahukanlah sifat mereka wahai Rasulallah. Maka Rasul bersabda, “Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai karena Allah, bersaudara karena Allah, dan saling mengunjungi karena Allah.” (Hadis yang ditakhrij Al-Hafiz Al-Iraqi, ia mengatakan, para perawinya tsiqat).

Ya Allah , Ya Rahman dan Ya Rahim,kami mohon agar dimasukkan dalam golongan yang “saling mencintai kerana MU,bersaudara kerana Mu dan saling mengunjungi kerana Mu”.

PS: Untuk makluman;

1.Mama dan Baba masih berkhidmat di Sabah .Baba sebagai tenaga pengajar bahasa arab di Uitm sabah,Mama pula Pengurus sekolah persendirian di sana.(Mereka hanya balik cuti beberapa hari untuk kenduri pernikahan anak saudara mereka ini dan bersilaturahim dengan keluarga yang ada kat sini ).

2.Sebelum tahun 2010 Pena dan Izzul aktif dengan ngo,Purebase.Sejak awal tahun 2010 pula sehingga sekarang bersama Ikatan muslimin malaysia (ISMA).

1 comment:

  1. rasa jadi kecik cam semut bila tgk kisah2 korang ni.semoga sentiasa menjadi manusia besi berani d jalan Allah. Amin

    MMSenja

    ReplyDelete