Saturday, July 30, 2011

Adakah ini mimpi yang baik ?

Sabtu 30 Julai 2011,8:20 pm.

Petang tadi aku penat betul dan tertido dalam jam 6:45pm.

Aku bermimpi :

" Dalam satu masjid yang aku kenal , aku dan juniorku di uitm (merupakan seorang yang hafiz al-quran ) baru hendak solat isyak berjemaah.Antara dailog kami:akhi(saudaraku) boleh ke nak solat tarawih 20 rakaat malam ni.Inysallah boleh , balasnya ringkas."

Kemudian aku terjaga kerana dengar azan Magrib.

Aku segera ke bilik air untuk mandi kerana mahu bersiap ke surau.

Di surau tadi pun aku terasa seperti malam Ramadan dan para jemaah seperti sudah bersedia untuk tarawih.


gambar hiasan:sumber-jimie1402.blogspot.com

Ah,dengar azan isyak pulak.masa ke surau.

Balik dari surau.Solat isyak tadi pun rasa suasana yang sama seperti magrib tadi

Malam ini dah rasa macam malam Ramadan.

Sebelum nak solat isyak tadi,Aku bersapa dengan seorang jemaah tadi:

" Abang , rasa macam dan nak solat tarawih malam ni." sapa ku .

" Em..." dia melihatku tetapi tidak memberikan sebarang jawapan.mungkin menduga aku semangat tak bertempat.

" Tak, esok malam la" balasnya seorang jemaah lagi yang dengar sapaanku,tapi suaranya tidak se-exited aku.

kenapa dengan aku ni.? terasa seperti aku seorang je paling mengharapkan Ramadan esok malam.? Ya Allah aku terasa bahagia.

Adakah mimpi petang tadi suatu yang baik ?

InsyaAllah.Semoga mimpi petang tadi satu petanda baik untuk ku.

Balik dari surau tadi nasyidku dah berubah,

aku hanya buang rangkap اللهم بارك لنا في رجب dan terjemahannya.

rangkap-rangkap lain terus aku dendangkan.

Berikut adalah rangkap yang tinggal:

اللهم بارك لنا في شعبان

اللهم بارك لنا في شعبان

اللهم بارك لنا في شعبان

وبلغنا رمضان,وبلغنا رمضان,وبلغنا رمضان,وبلغنا رمضان,وبلغنا رمضان,وبلغنا رمضان

Ya Allah berkatilah aku dalam Syaban,

Sampai ke Ramadan,Sampai ke Ramadan,Sampai ke Ramadan,Sampai ke Ramadan,Sampai ke Ramadan,Sampai ke Ramadan.......

Kesimpulan:

Aku bukan jenis yang suka percayakan mimpi.Lagi jauh untuk dijadikan sandaran hukum atau mewajibkan suatu perkara.Contoh dalam kes aku ini seperti gambaran dari Allah atas nasyid atau doa yang aku dendangkan dimakbulkan Allah.TIDAK.jangan ada sesiapapun beriktikat(meyakini) seperti itu.

Jadikanlah nasihat Iman Hassan Al-Bana dalam usul 20 sebagai prinsip hidup kita:

USUL KETIGA: Iman yang benar, ibadat yang sah dan mujahadah adalah cahaya dan kemanisan yang dicurahkan Allah ke dalam hati sesiapa yang dikehendakinya, manakala ilham, lintasan-lintasan hati, kassyaf dan mimpi bukanlah menjadi dalil kepada hukum-hukum syariat. Perkara-perkara tersebut hanya dapat diterima dengan syarat perkara-perkara tersebut tidak bertentangan dengan hukum dan nas syariat.

No comments:

Post a Comment