Tuesday, July 26, 2011

Persiapan menyambut Ramadhan.?


Pernah kita bertanya pada diri sendiri:

“ Apakah perkara pertama yang harus aku lakukan untuk menyambut Ramadhan?”

Pasti ramai yang mengetahui kelebihan bulan ini telah memikirkan langkah pertama yang harus mereka ambil untuk menyambut bulan yang penuh rahmat ini. Malah mereka memikirkan agak awal dan bertindak melaksanakan perkara pertama tersebut pada bulan sebelum Ramandan lagi.

Ketahuilah Rasulululah saw mengajarkan kita untuk memikirkan apakah planning atau tindakan-tindakan awal yang harus diambil umatnya untuk menghadapi bulan Ramadan .

Buktinya pada doa Rasulullah saw ini :

” Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan “ [Hadis riwayat Ahmad dan at Tabrani, daripada Anas]

Subahanallah betapa telitinya Rasulullah saw mengajarkan kita untuk membuat persiapan menghadapi peristiwa sesuatu kebaikan .Bahkan sesuatu “event” kemulian yang hanya berlangsung kurang lebih 29 hari sahaja dibuat persiapan hampir 60 hari sebelumnya melalui satu doa khas yang pastinya diteladani seratus peratus perkataan dalam doa tersebut oleh umatnya.

Tapi,Yang kita asik mengulang-ulang doa tersebut dalam solat atau luar solat seawal bulan Rejab dan juga pada bulan Syaban untuk tujuan apa ? apalah tujuan asasnya ?

Untuk dapat pahala sahaja kerana nabi buat ? .

Apalah makna doa tersebut jika ianya hanya dilakukan oleh kita kerana Rasululah saw lakukan tanpa memahami maksud yang tersirat disebalik doa tersebut . Fahamilah , sesuatu doa tidak bermakna jika hanya ditutur bibir sahaja tanpa akal dan hati menangkap maknanya.

Oleh itu Syaikah Muhammad Hassan menjawab pertanyaan perkara pertama yang harus dilakukan oleh seorang muslim apabila ingin menghadapi Ramadan adalah dengan memperbaharui taubatnya.

"Tidaklah dinamakan aktiviti taubat jika memisahkan dengan element doa."

Nah , Inilah tujuan pertama yang sangat tepat yang telah ditafsirkan oleh para ulamak yang berjaya menangkap maksud sebenar kenapa rasulullah saw meyuruh kita berdoa.

Ya Allah , kami menantikan Ramadhanmu dengan persiapan pertama kami dengan memperbaharui taubat kepadamu.

Teruskan melihat nasihat video dibwah bagi membuat persiapan asas untuk Ramadan kali ini.

video

1 comment:

  1. video penuh disini:

    http://www.youtube.com/watch?v=5fqtBiZ_XY8

    ReplyDelete