Saturday, April 7, 2012

Matematik , Ilmu terpenting selepas Al-Quran-Sunnah.

Catatan addinlove : menjadi mu'alim. 5 April 2012.

"Mu'alim (cikgu), nisbah tu apa ?" tanya Arofat yang membuatkan aku sedikit terkejut..

"Emmm.... Nisbah itu satu makanan yang lazat dimakan " jawabku dengan penuh yakin.

"Muka Arofat kaget ...." kehairanan bin ajaib dengan jawapanku.

serentak ketawa satu kelas...

" Kembali kepada soalan bagi memahami apa itu nisbah. Tadi mu'alim ada sebut ( lebih 3 kali dah ni ) , bila dikatakan AB nisbah BC adalah 1 nisbah 3 (ditulis 1:3) , maka untuk membentuk BC perlu ada 3 kali AB ." jelasku kepada kelas yang kembali segar dari kelesuan petang dan kecemburuan mengintai junior bermain diluar.

" Baiklah , cuba tengok carta pai ini atau bulatan ..... macam kek " kataku sambil membuat satu bulatan di whiteboard.

"....Macam roti arab"..... mencela si Arofat,

"Ya ! anggap macam roti arab " kataku mengiakan sambil kedengaran beberapa ketawa kecil rakan kelasnya.

"Dibahagikan kepada empat bahagian , satu bahagian dikeluarkan atau dimakan oleh Arofat . Jadi berapa bahagian yang hilang daripada jumlah bahagian yang asal ? " soalku sambil melorek bahagian yang dimakan atau hilang .

"Satu bahagian..." jawab Arofat bersama beberapa pelajar lain , tetapi jawapan tidak lengkap.

"Satu bahagian yang dimakan (atau hilang) daripada 4 bahagian . Betul tak?" jawabku sendiri .

"Ya betul "sahut mereka .

"Jadi kita tulis 1/4 telah hilang. Dan 1/4 ini adalah seperti AB . Dan bahagian yang selebihnya tinggal berapa?..... 3 daripada 4 bahagian kan , maka bahagian ini kita tulis sebagai BC" jelasku sambil tulis huruf AB pada bahagian berlorek dan huruf BC pada bahagian yang tinggal (yang tidak berlorek) bagi mengaitkan terus dengan soalan.

"Jadi kita tulis semula AB = 1/4 dan BC = 3/4 . Jika kita kembali kepada soalan , Itulah juga yang kita boleh faham dari garis lurus AC = 12 cm , tetapi ada satu titik B yang kemudian dikatakan nisbah AB kepada BC adalah 1 nisbah 3." tambahku lagi.

"Untuk dapatkan nilai AB dalam cm , kiraannya begini , 1/4 darab dengan AC . Begitu juga nilai BC ,iaitu 3/4 darab AC " jelasku sambil menulis AB=1/4 x 12 = 3 cm dan BC= 3/4 x 12 = 9 cm.

"Jadi kita telah dapat nilai AB dan BC dalam cm melalui nisbah yang diberikan. Ok , Semua faham?." simpulku sambil menyoal bagi memastikan mereka benar-benar faham.

"....dan betulkan ! nisbah itu juga adalah satu benda yang enak dimakan ". gurauku sekali lagi bagi menutupi rasa bersalah gurau yang mungkin memalukan Arofat tadi.

Sebenarnya hari ini Arofat tidak seperti selalu . Setahuku dia jenis yang pendiam dan antara yang paling kurang responsive ketika aku mengajar , tetapi entah kenapa dia begitu spoting dan outspoken petang ini ,rupanya ada identity tersembunyi. Insyaallah ini mungkin tandanya dia semakin berminat denganku kerana tadi dah kena denda berdiri sebab tidak hantar latihan minggu lepas .

Takpe, Arofat tak kisah :-)

Kasihan mereka.

Sebenarnya aku agak kasihankan pelajar-pelajarku itu. Ini kerana mereka akan ambil spm tahun ini . Macam mana mahu score kalau basic matematik tingkatan 1,2,3 dan 4 pun lemah. Apa tidaknya , pmr tidak ambil . Tak ! bukan sebab pmr , tetapi kerana kebanyakan mereka baru belajar "matematik exam oreinted" tahun lepas (tingkatan4) atau belajar matematik secara tidak bersungguh dan kurang sistematik selama ini (baik disekolah ini atau sekolah lama mereka).

Tapi kenapa mereka lemah metematik?, nak kata otak lembap dan tak pandai ? Mustahil , kerana mereka ada yang telah hafal seluruh isi alquran, dan subjek bahasa arab atau subjek agama , jangan ditanya , hampir semua jagoh dan cemerlang.

Adakah kerana sekolah agama persendirian ini tidak pedulikan subjek matematik, dan buat perangai peduli bila nak ambil exam saja ? Kalau itulah sebabnya , Jika saya ada anak nanti , pasti sekolah ini bukan pilihan saya.

Apa yang pasti matematik bukan subjek hafalan, tetapi seorang yang cemerlang menghafal tidak wajar dibiarkan lemah matematik atau membiarkan diri tidak termotivasi untuk belajaq matematik.

Bagi saya peranan terbesarnya tetap pada guru atau sistem sekolah kerana jika kehebatan guru dan sekolah yang telah menjadikan anak murid mereka hebat bidang hafalan-agama , mengapa tidaknya dalam bidang hidup yang sangat penting iaitu matematik atau ilmu kira-kira. ? Bukti lemahnya pelajar mereka ini adalah masih ada perlu tekan kalkulator untuk sifir 3x2 , sungguh mengharukan .

Gambar atas : Soalan dalam bab Trigonometri 2 tetapi perlu sentuh bab Nisbah hampir 15 minit kerana hampir satu kelas tidak tahu apa maksud nisbah dan kegunaanya.

Apa pun ceritanya , Insyallah belajar hanya untuk score spm sahaja bukan payah mana. rahsianya belajar metematik mudah saja , iaitu : Anda jangan hafal formula tetapi anda buat latihan berulang-ulang kali dengan formula itu. Telahpun aku ceritakan kisah seorang kawan masa spm dulu yang hafal formula saja "last minute" dan rasa yakin boleh jawab dengan hafalannya , tetapi keputusanya adalah dia gagal teruk subjek yang mudah ini.

Masalahnya sekarang, pelajar-pelajar sekolah agama ini sibuk luar biasa . Jadual mereka super padat. Banyak sangat mahu dikejar , Subjek agama, subjek hafalan dan subjek akademik. Awal pagi sehingga malam , waktu berriadah atau main petang pun makin tiada. Harapnya jangalah jadi yang dikejar tak kesampaian yang dikendong berciciran.

Malah aku yang sekadar diberi kelas tambahan di waktu tidak productive ini (waktu main bola) , sekali semingu dan selama 2 jam sahaja , sangat tidak cukup dalam keadaan mereka sekarang.
Aku mesti memikirkan keadah study smart daripada study hard kepada mereka ini .

Doakan kejayaan mereka , .... Dan doakan aku juga ..:-)

Semoga kata-kata dibawah ini memuhasabahkan pelajar agama atau pihak sekolah agama yang memandang rendah ilmu matematik.

Guruku, Al-fadil Ustaz Fazullah Syuib , Pensyarah Falsafah dan etika di Uitm , berkata :

"Beberapa ulamak silam meletakkan susunan kitab di rak buku dengan tingkat teratasnya (pertamanya) kitab ilmu berkaitan Al-Quran , tingkat kedua ilmu Hadis dan rak ke ketiga ilmu berkaitan matematik , kemudian rak-rak bawahnya barulah disipilin ilmu yang lainnya."



No comments:

Post a Comment