Saturday, September 1, 2012

Cinta Tanpa Bercinta. "Menuju ATN". Bahagian 1

Catatan addinlove. 9 am lebih, 3 june 2012. 

Aku dalam bus Star-Mart Express yang tengah warm-up engin di parking Terminal Bus Larkin ini. Baru saja pindah tempat duduk kerana dihalau. 

Tiba-tiba, masuk satu sms ;
"Mak abh kirim salam.mrk mohon maaf kalau ada salah silap. Hm..iA ana menerima akhi sbg pemimpin & pelindung ana & bakal ank. jd ana tgantung pd akhi utk sudi menerima ana sbg peneman hidup atau tdk."
Setelah baca tiga kali sms luar biasa itu, aku menulis;
"Terasa nak sujud syukur pulak dlm bus ni tapi tak sesuai pulak. ana juga telah mahu .... sblm ke sini lagi utk ukh (ukhti-awak) mjadi penyeri, penambah barakah, pemberi zuriat, pelengkap dan penutup pintu fitnah wanita (kepada diri ini) "
Aku tekan butang send dan sms yang "lebih luar-kebiasaan" itu melayang tanpa lengah ke tuannya.

Beberapa minit kemudian, masuk satu lagi sms;
"Alhamdulillah..sykrn jzk.sejak akhir2 ni sering saja air mata menitis stp kali mbc ayat 21 surah ar rum sbb benar-benar terasa kekuasaanNya itu. Alhamdulilah , nmpaknya di pihak keluarga ana line dah clear.mcmmana dgn pihak keluarga akhi? pnh cerita x psal ana?"
Kemudian aku balas sekali lagi sms yang meminta dia pula perkenalkan diri kepada ummi dengan calling saja. Sms-ku tidak berpanjangan lagi.

Bas Star-mart ekspress bertuah kali ini,  dalamnya ada seorang penumpang yang terzalim tempat duduk dan ditipu destinasi, tetapi mampu bersabaq serta mengantikan hatinya dengan zikrullah tanda syukor tidak terhingga, kerana hadiah "sms special" itu. 

... Alhamdulilah, segala puji bagi Allah yang memberikan ujian dan nikmat.

Catatan addinlove, selepas subuh, 4 june 2012.

Alhamdulillah, malam tadi selamat pulang dari musafir 2 hari untuk perkenalkan diri kepada bakal mertua.

Perjalanan pulang siang semalam saja, macam-macam 'cobaan', ringkasnya;
"Beli tiket sehari sebelum naik bus. Harga sampai ke kulim RM 70, duduk dalam bus tidak sampai 5 minit, mamat india yang check tiket itu kata pergi butterworth saja dan harga tetap sama. Dasar india, tidak cukup aku ditipu destinasi, kerusi single aku pula dikebasnya. Dihalau aku ke kerusi double sebab mahu bagi orang lain duduk disitu. takpe sabaq.

Katanya bus akan masuk seremban dan ipoh tapi melencong ke klang dan shah alam pulak. takpe ini masalah kecik saje. 

Sampai di klang, ada pula makcik india dan anaknya yang sama nombor dengan kerusiku. Beralah lagilah aku ke tempat duduk paling belakang. Tidak mengapa, ini pun masalah kecil.

...tapi, bila duduk di belakang sekali ini !, Ah ! tak boleh bla, tidak selesa, dan sakit kepala nak mula serang.

Sampai seksyen 18 shah alam, ramai penumpang turun, maka aku melompat ke tempat duduk single di tengah bus. Telah diduga, ada lagi seorang penumpang yang katanya milik tempat yang suka hati aku duduk itu. 

...cukup ! sabor pun ada batasnya. kali ini aku tidak mahu  mengalah atau pasrah lagi. aku segera jumpa pemandu dan agent tiket. alhamdulilah dapat juga kerusi single tersebut di tengah bus dan bus terus ke butterworth dengan berhenti rehat 2 kali saja."
[Ps: Sabar bukan ertinya pasrah memanjang. Jika telah berusaha dan tetap tidak berjaya, maka barulah sabar mengambil tempat.]

Satu lagi musafir yang berbaloi.

Perjalanan siang, johor ke butterworth, katanya 10 jam, tapi jadi lebih 12 jam. Syukor aku ini masih bujang, sendirian dan biasa travel jauh masa zaman ipt lagi. 

Kesimpulan hari semalam yang tidak dapat aku tipu adalah, memang memenatkan dan menyakitkan hati. Allah nak tambah ujian lagi, batteri "kong" masa dalam bus , berlaku "miss-com" dengan ummi dan HP ummi tertingal rumah. Risau aku dibuatnya, jika sesuatu yang tidak baik berlaku pada kereta atau ummi. Biasanya 30 minit saja dari rumah ke stesen bus butterworth tapi terpaksa lepak hampir 2 jam pulak.

[Ps : Alhamdulilah tips kurang makanan berat sebelum naik bus, Panadol dan ubat sakit perut tidak dilupakan agar masalah tidak berganda. Bagi-ku yang biasa naik bus, melupakan 3 perkara itu seumpama musibah yang disengajakan. Pengajaran Lain : 1. Jika ingin ke kulim lain kali, baik cari bus sampai ke butterworth saja. Sebenarnya kurang lebih 2 tahun lepas pernah kena, masa itu tahu bila telah sampai butterworth, alhamdulilah driver bus bertangungjawab bayar tambang teksi untuk bawa aku seorang saja ke kulim. 2. Pastikan telefon ok. Aku telah cuba cari charger di rumah ikhwah johor, tapi tak ada. jadi lain kali bawa charger sendiri.]

Alhamdulilah berkat pertolongan Allah dan mungkin kerana aku dalam misi unique yang berjaya, semua ujian seperti "No-hal, Aiman tak kisah".

Indahnya agama-ku, Ujian atau nikmat yang ditimpa, sentiasa akan baik. Dalam hadis riwayat Imam Muslim, Rasulullah Saw bersabda: “Sungguh menakjubkan kondisi seorang mukmin. Segala keadaan dianggapnya baik, dan hal ini tidak akan terjadi, kecuali bagi seorang mukmin. Apabila mendapat kesenangan ia bersyukur, maka itu tetap baik baginya dan apabila ditimpa penderitaan ia bersabar maka itu tetap baik baginya.” 

Teringat kata-kataku waktu borak dengan abah dan mak 'dia',
"....Itulah, saya dengan 'dia' ni tidak pernah berouple, kami bertemu (tidak terancang) pun masa saya turun program..., terutama sekitar kl dan selangor, hanya beberapa kali,.. muka 'dia' ni pun bukan tengok sangat... sebab saya duduk depan,... Dan kami bertemu atas tujuan ini pun (mahu bernikah) dengan bantuan seorang sahabat atau ust yang aturkan (dalam majlis takruf)."
[Ps: Sebelum ke johor, dia telah maklumkan yang abah dan maknya orang biasa-biasa saja, tidak ikut mana-mana hizb (jemaah) islam yang terkenal, tidak suka politik berparti dan bukan yang ada fikrah islam mantap]. Alhamdulilah, tiada expressi ragu  atau kejutan di muka mereka bila dengar kata-kataku itu, juga tidak banyak soal. Mungkin dia juga telah jujur meriwayat khabar yang hampir sama lebih panjang lebar.

Mungkin mendengar sasul-ku "bukan tengok sangat"... tiba-tiba abah dia bersungguh minta maknya dapatkan satu gambar dia untuk aku tengok, mungkin risau aku belum tengok puterinya itu "elok-elok" lagi. Responku spontan seperti katakan tidak perlu susah-susah (menolak) kerana mustahil jika belum "lihat" aku akan ke sini,... tapi mereka nak bagi tengok juga, nasib baik gambar masa konvokesyen yang diberinya.

Kami bertemu atau dipertemukan kerana apa? dan perasaan apakah ini? 


Dijodohkan.... dan kerana.... 'cinta'.

Emmm....cinta? adakah aku dan "dia" sedang bercinta?
"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." (Ar rum : 21)

Tamat bahagian 1...


Gambar atas : Cover buku "kerana Allah aku menikahimu" , buku yang sangat baik dan sempat baca sikit saja. Jumpa masa singgah rumah ikhwah Johor dalam misi 2 hari tu. "Siapa yang menikahi wanita kerana baik nasabnya, Allah akan menambah kerendahan padanya, namum siapa yang menikah hanya kerana ingin menjaga pandangan dan nafsunya atau kerana ingin mengerat kasih sayang, Allah sentiasa memberi berkat dan menambah keberkatan itu padanya (HR Thabrani)" Hatiku berkata selepas membaca hadis ini: "...aku ingin kerendahan dan bertambahnya keberkatan itu, kedua-duanya sekali, Amin Ya robb..." 

Catatan Tambahan

1. Bahagian 2 dan bahagian 3 (terakhir) akan sentuh "Cinta sebelum nikah, Cinta tanpa bercinta", pilihanku "mencari isteri" , "majlis takruf", isu-isu berkaitan dan penjelasan kenapa tulisan ini dibuat. Mohon baca sampai habis (ketiga-tiga bahagian) supaya tiada salah faham. Bahagian terakhir juga telah "ada", tapi insyallah, mungkin di-share serentak (kedua-duanya) selepas ATN (Aku Terima Nikahnya).

2. Ikhwah dan akhwat yang telah dapat jemputan dari dia, mohon tidak "heboh" dulu di alam maya ini. Saya lebih selesa jika last minute tahu atau terbaiknya telah nikah baru tahu. Alhamdulillah kami telah bertunang lebih 2 bulan lepas dan dengan izin Allah SWT kami ingin berusaha patuh hadis nabi ini: Dari Abdullah bin Zubair, Rasulullah SAW ada bersabda: "Rahsiakan pertunangan, dan iklankan (hebahkan) perkahwinan." Dari hadis ini kita dapat melihat hebatnya syariat islam dalam menguruskan muslim. Tapi anehnya, adakah muda-mudi bijak pandai yang bercouple memahami maksud hadis ini?, Mereka berani berpacaran terang-terangan tanpa segan silu di hadapan sesiapapun, walhal nabi telah berkata tunang sifatnya rahsia !, maka sudah pastilah "semua benda sebelum bertunang" lagi rahsia.! Juga kepada mereka yang bertunang "secara heboh di Facebook" , adakah anda lupa hadis ini?.

3. Walimah di Kedah pada awal Disember, insyallah jemputan akan dibuat secara terbuka di blog addinlove. Cuma maaf, jemputan di Johor mungkin boleh untuk kenalan atau ikhwah-akhwat berdekatan yang request. Boleh Private massage facebook saya untuk detail yang akan diberikan seminggu sebelumnya. Insyallah di Johor pada 6 October ini.

4. Maaf sekali lagi kerana tidak dapat jemput secara terbuka ketika majlis ATN dan walimah  Johor, sebab bukan tuan rumah. Tapi, insyallah sangat mengalukan kedatangan anda di walimah Kulim (rumah Tok yang sempadan kulim-baling) , Kedah.

5. Kami hanya orang biasa, mahu nikah cara sederhana, kenduri kecil-kecilan saja, berdoa agar selamat dari fitnah dan mengharapkan pernikahan kami akan bermanfaat untuk umat.

6. Jika tidak dapat hadir memberi doa barakah, cukuplah doa anda dari jauh saya aminkan, ...."Ya Allah Permudahkanlah urusan besar dia (Aiman ini), Tambahlah kerendahan dan keberkatan untuk dia, Jadikanlah keturunan dia pejuang agama ini sehingga semua (teman, keluarga, isteri dan anak-anak) yang bersama dia berakhir pada dua pilihan, hidup mulia atau mati syahid "... Amin ya robb..

7. Jazakallah khairan katsira atas doa anda. Mari saya "Remind" satu doa sebagai hadiah balas kebaikan anda yang telah mendoakan saya:

“Ya Rabb kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa”. (Al Furqon : 74).




4 comments:

  1. asif . rasanya selagi belum benar2 sah sebuah pernikahan tak perlu dihebahkan cerita-cerita begini. kisah2 yang privasi dan boleh menimbulkan fitnah ana rasa.
    walaupun mungkin sudah begitu hampir saat pernikahan, tapi tetap belum nikah. apa2 sahaja boleh berlaku.

    ana tak nampak kewajaran menghebahkan kisah.
    selain kewajaran menghebahkan walimah.

    teguran buat ana juga.
    dalam menjaga nilai2 agar tidak cair.
    wallahualam.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf,.... ya saya faham concern ukhti kerana belum berlaku,...dan sudah pasti tidak diharapkan pekara yang tidak diingini...

      ...sya mahu dapatkan doa dari pembaca, yang perbuatan ini saya yakini selari dengan syariat "hebahkan pernikahan" setelah betul-betul hampir dan selesai hampir semua urusan....stage saya bukan sebarkan "aku telah takruf", bukan sebarkan "aku telah tunang" ,tapi saya ingin katakan...:

      "alhamdulilah saya telah hampir nikah,sebulan lg, ni jemputan saya, mari hadir doakan atau doakanlah saya dari jauh bagi yang tidak dapat hadir"...

      barakallah fikum,

      PS:

      1.lepas dah nikah.... mungkin catatan "addinlove bujang" dan lagi suka hati ini ...mungkin kurang dan pastinya tak boleh suka hati lagi.^_^ wallahwalam.

      2.harap musuh politik saya tidaklah doakan suatu yang tdk baik untuk saya...

      Delete
  3. salam asif. ana juga rasa bahagian PRIVASI adalah bahagian ISI kandungan mesej antuma berdua. mungkin tidak perlu ditulis satu persatu, khawatir mengundang fitnah yang busuk. pandangan ana sebagai seorang wanita.

    - kalau antum kata untuk menutup pintu fitnah wanita (kepada diri ini) iaitu antum maka wajar juga untuk antum MENUTUP pintu fitnah kepada dirinya -

    ReplyDelete