Monday, April 27, 2009

mungkinkah ini hikmah?siri 1

bismilah Ar-Rahman dan Ar-rahim


Di sebuah surau.para jemaah surau baru selesai berdoa selepas solat mahrib.tiga orang sahabat baik berdiri di beranda surau dan berborak...

"Akh macam mana ni?, surau ni akan buat bacaan yasin macam biasa malam ni.Dan kita baru tahu minggu lepas bacaan yasin yang kerap diamalkan oleh orang kita pada malam jumaat adalah bidaah.hadis yang diberikan juga memang jelas daif."tanya Abu agak cemas.

"la.kalo gitu tidak payah saja kita baca .kita duduk belakang dan baca surau lain atau kita cau saja.kita balik saja ke kampus....kalau kita bagi cadangan kat pakcik surau ni ,sure kena tolak.Isu wahabi tengah hangat ni.. ."ahmad memberi cadangan.

"eish..takan gitu kot....kita baru di sini,dan baru juga hendak mendekati masyarakat dan bermesra dengan mereka.kita juga ditugas untuk buat taklim dengan anak muda kampung ni.Tak hikmah la pulak kalo kita yang sebelum ini baca yasin sekali dengan depa buat group lain kat belakang dan baca surah Al kaffi ke...Dan malam ni memang tugas kita untuk bersama masyarakat sini untuk bermesra dengan mereka..."balas Abu tidak setuju.

"jadi takkan kita dan buat bidaah ni lagi?"soal Ahmad bertegas.

"Dah akh,cukup!ingat kita dah buat ketetapan bersama ikhwah lain untuk silaturahim dengan masyarakat sini,jadi kita tidak boleh bla begitu saja."Ali mula menyampuk.

"Apa kata kita duduk dengan mereka saja dan baca al-quran?"ali menambah.

"maksud anta kita akan baca yasin bersama depa?"Ahmad menarik muka.

"kalau bacapun tak jadi masalah.Ini kerana bidaah yang diceritan ustaz Min minggu lepas harus diberi penjelasan lebih detail,malah bukanlah bidaah yang "dolalah".Dan dalam bab ni ana lebih suka memilih pendapat hasan Albana dalam usul isyrinya.

"maksud anta Ustaz Min silap?bidaah dibolehkan?"Ahmad tetap berkeras.

"ok.ok..nanti ana jelaskan.ingat kita sekarang dalam misi dakwah.Dan satu lagi, tadi ana bagi cadangan kita baca Al-quran,bukan baca yasin.Maksud ana kita akan duduk bersama depa dan baca la Surah lain.Antum baca la Al-quran poket masing-masing dengan nada yang sangat rendah ,harap mereka tidak perasan dan seakan mereka anggap kita baca yasin...macam mana?"

Ahmad diam sejenak.

"Ah,baik juga cadangan anta."Abu mencela.

"Dah,jom cepat depa dah nak mula ni.macam mana Ahmad?,setuju?"ali memegang bahu sahabatnya.

"ok .ana setuju"balas ahmas ringkas.

No comments:

Post a Comment