Wednesday, November 4, 2009

Padan muka kena tipu,

Bismilah Ar-Rahman dan Ar-Rahim,aku menulis,

kali ni aku nat tulis pasal kes aku kena tipu melalui membeli barang elektronik di web mudah.my.barang elektronik tersebut bukan bermanfaat mana,tapi punya nilai dan boleh dijual semula pada orang lain sekitar kedah ni.Juga boleh guna dulu sebelum jual semula.tapi mungkin Allah dan tunjukkan benda tersebut tidak sampai ke tanganku maka jadilah apa yang Allah rencanakan.

Aku mohon ampun pada Allah azzawajala,ke alpaan diri dan kelemahan diri ku.

jadi kes nya begini:

2 minggu lepas aku teringin membeli satu barang elektronik yang di iklankan di mudah.my,(ada la satu barang ni,harap tak perlu la tahu).barang tersebut aku tengok begitu murah dari barang yang lain.maka tanpa ragu aku sms pengiklan tersebut.Dia kata ada dan dalam keadaan baik.Maka berbalaslah sms kami sehinggalah aku mendapat maklumat no public bank dia dan nama penuh dia.Jadi dengan yakin aku masukkan RM 4XX ke no akauan tersebut.Aku simpan slip dari mesin Atm dan aku sms dia yang aku dah masuk duit.Dia menjanjikan produk itu sampai.Dia akan hantar.Aku pun percayalah dia.

Aku tidaklah meletakan perhatian sangat untuk bagi presure kat mamat tu suruh hantar.Maka Tiga hari telah berlalu,aku rasa tak sedap hati,aku sms dia ,tak berbalas,esoknya aku telefon dia,tak diangkat,telefon lagi,voice mail,AH mungkin bateri dia habis kot sangka-ku,hari esok dan berikutnya aku call lagi,tetap juga voice mail,Ah-dah kena tipu ni,umpatku.

Dan sampai hari ni, dah dua minggu barang tersebut tak sampai,aku dah buat laporan kat mudah dan laporan polis.Tak tahulah sejauh mana bantuan dari polis.Minggu ni aku mungkin akan jumpa lagi polis bahagian penipuan barang dagangan untuk beri keterangan.

Aku pernah membuat pembelian melalui bank in duit,tak sangka kali ni kena tipu,takpe sebagai pengajaran,dan memang benar peringatan ayahku,

"harga sebuah pengalaman bukanlah murah"

Ayahku amat kurang percaya kepada pihak polis.Dalam hidupnya dia ingatkan aku dua pihak yang paling dia tidak percaya,pertama polis ,kedua peguam.Dia punya hujah yang rasional serta solid yang boleh dipakai.Semua itu dari apa yang dilalui dalam hidupnya.kesimpulan dari kata-katanya adalah;

"sistem polis dan undang-undang negara sekarang kita telah rosak,jadi hati-hatilah anakku"

berikut adalah jawapan selepas aku membuat laporan kepada pihak mudah:

Dear xxxxxxx (email aku),

Thank you for writing to us with regards to your concern.

We would like to advise you to try and write or call the advertiser and ask for
your item. We will on our part send him and email to remind him about your item.
In the event which he does not respond to us or to you, within 5 working days from
today; we would then advise you to lodge a police report against him using the
information which you have. If at all you need further information or any sort of
assistance, please write to us and we will be more than happy
to assist you.

Kindly note that we always advise our buyers to practice safe trading methods. In
fact, when you click on any advertisement, and then on *Contact Advertiser*; we
have placed a notification at the bottom: NEVER pay in advance to a seller you
don't know.

Please also read our shop safe link below:
http://www.mudah.my/security/index.htm?ca=9_s

We are truly sorry for the inconvenience caused to you. Please write to us if you
need further assistance.

Kind Regards,
Abuse Team - Mudah.my Customer Service
http://www.mudah.my/ | The marketplace of Malaysia
..................................................................................

itu je lah yang mereka dapat buat setakat ni,seperti yang aku sangka,Tapi tak guna nak salahkan mereka.

aku balas email dia:

..................................................................................

yes when i read back

http://www.mudah.my/security/index.htm?ca=9_s

i relay made mistake,but ,How to avoid point 1 in title Shope Safely that state (Never pay in advance to the seller that you do not know).

because most of person there we do not know.

dont worry,police will help me trace it,i already lodge report and wait for police action:i will put effort to it.

at least god know.

ok here,

i have some suggestion for mudah.my, now i will write in Bahasa Melayu,

Saya mencadangkan pihak mudah.my membuat satu ruang kecil testimonial ringkas kes penipuan yang telah berlaku melalui web tuan,Sediakan satu ruang di bawah web atau di tepi web bagi urusan ini.

contoh kes saya:

Dibawah tajuk:

Hati-hati Dengan Penipuan,

Berikut adalah kes pilihan penipuan yang berlaku pada bulan/minggu ini.
(pilihlah satu atau dua kes dan update setiap minggu).

"En Ahmad yang berasal dari Kedah telah membuat pembayaran melalui "bank in" kepada seorang yang mengiklankan barang elektronik dari kuala Lumpur,malangnya selepas masuk duit , pengiklan tidak dapat dihubungi dan barang yang dibeli tidak sampai walaupun telah dua minggu."


.....................................................................................

Testimoni ringkas ini bukan bermaksud memalukan pihak Mudah, tapi menjadikan pelanggan lebih berhati-hati dalam berniaga di alam maya ini.Pihak tuan jangan risau ,web tuan saya yakin lebih dipilih ramai pihak bagi membuat penjualan secara cepat kerana memang MUDAH.

saya mengharapkan kerjasama dan perhatian dari pihak tuan bagi mengurangkan kes sumpama ini di masa hadapan.Juga supaya Mudah Sale betul-betul menjadi web pengiklanan yang PALING SELAMAT seperti yang pihak tuan amat harapkan

mudah.my web pengiklanan no 1 di malaysia...

harap cadangan saya dipertimbangkan.

.....................................................................................

Did i need to translate to english?i hope mudah.my understand , i can talk english,but in writing not realy good.

For more better Malaysian generation,No cheat,mean our malaysian more educated and civilized.

"Malaysia is safe country"

...................................................................................

jadi itulah surat balas aku kepada mudah,tak tahu mereka akan buat atau tidak.

apapun dari ku,

aku mendapat satu pengalaman bermakna.

1 comment:

  1. Salam,

    memang kena hati2..

    sekurang2nya cari yang dekat atau boleh jumpa. tapi kalau nak jumpa, pastikan anda berteman..

    takpe satu pengalaman, dan juga peringatan buat yang lain.. ~

    ReplyDelete