Sunday, January 3, 2010

2 “test” ,bukan 2 syarat,

Bismilah Ar-Rahman dan Ar-Rahim ,aku menulis.

Dalam perjalanan balik dari Kl tadi aku terfikir adakah tindakan ku memberi 2 bentuk “syarat” kepada akhwat dalam takruf itu dinamakan syarat atau lain namanya.

Dan sekarang aku mendapat keputusan dalam diri ,(belum sempat melihat jawapan ikhwah ,ustaz dan jawab balas ikhwah wa akhwat dalam forum yang aku ceritakan sedikit maslah ku itu.)…sebenarnya perkataan yang lebih tepat adalah ujian atau test bagi mengenali akhwat tersebut.

Ya , sebenarnya yang aku lakukan adalah “test” bagi mengetahui kesesuaian-ku dengan akhwat tersebut.

Jika dikatakan syarat maka ia akan melibatkan syarat sah pernikahan ,jika syarat dilanggar maka boleh berlaku juga penceraian dalam pernikahan tersebut.Dan yang sewajar nya mengajukan syarat adalah wanita kerana mereka harus mengikut imam keluarga(suami),dikuatiri dizalimi dan untuk keselesaan rumah tangga.

Jadi Kenapa aku memilih istilah syarat masa tulis muskilahku itu?Minta maaflah para melihat muskilah ku,salah pilih ayat.

Ya. Alhamdulilah jumpa dah dapat satu jawapan :

“Sebagaimana Islam mengaitkan poligami dengan kemampuan untuk berlaku adil dan membatasinya dengan empat isteri, begitu juga ia menjadikan sebahagian dari hak wanita atau walinya untuk memberikan syarat agar tidak di-'madu'.

Maka, bila seorang isteri mensyaratkan di dalam 'aqad nikahnya agar suaminya tidak menikah lagi (memadunya), maka syarat ini adalah sah hukumnya dan berlaku.

Implikasinya, sang isteri mempunyai hak untuk membatalkan pernikahannya bila sang suami tidak menepatinya dan haknya di dalam pembatalan tersebut tidak gugur kecuali bila dia sendiri yang menggugurkannya dan rela melanggarnya.

Ini merupakan pendapat Imam Ahmad yang diperkuatkan oleh Syaikhul Islam, Ibnu Taimiyyah dan Ibnu al-Qayyim. Demikian pula, ini adalah pendapat 'Umar bin al-Khatthab, Sa'ad bin Abi Waqqash, Mu'awiyah, 'Amr bin al-'Ash, Jabir bin Zaid, Thawus, Imam Auza'iy, Ishaq dan 'Umar bin 'Abdul 'Aziz”

Sumber:
http://al-fikrah.net/Forums/viewtopic/t=10027.html

tetapi dalam sumber yang sama juga menyatakan;

Berhubung dengan hadith tersebut, Ibnu al-Qayyim mengulas,

"Hukum tentang hal ini mengandungi beberapa hal: bahawa seorang lelaki bila memberikan syarat kepada isterinya bahawa dirinya tidak menikah dengan selainnya (memadunya), maka dia mesti menepati syarat tersebut dan bilamana dia menikah dengan selainnya (memadunya) maka adalah hak sang isteri untuk membatalkannya (fasakh). Sedangkan sisi cakupan hadith terhadap hal tersebut adalah bahawa dalam hadith tersebut Rasulullah memberitahu bahawa hal itu menyakiti Fatimah Radhiallaahu 'anha, membuatnya takut akan akibatnya yang fatal dan hal ini juga akan dirasakan oleh beliau…".

Jadi sebelum diri sendiri terkeliru baik check balik email -ku kepada akhwat tersebut:

Alhamduliulah ayat yang aku guna bukan syarat.

1 comment: