Friday, December 9, 2011

Muhasabah Iman – Tangungjawab Aku berapa peratus ?

“ Dari laporan yang disampaikan , ana boleh menyimpulkan beberapa perkara penting. Pertamanya Liqo pantauan murobi-murobi halaqah ( tujuan liqo pantauan - menilai prestasi mad’u dan dakwah fardiahnya ) tidak berjalan dengan baik di beberapa medan.” Kataku selaku pengerusi mesyuarat.

“ Oleh itu , apa penyelesaian yang kita akan ambil? ” soalku lagi.

“ Dakwah Fardiah ini bermasalah pada junior kita kerana masih ramai mereka tidak tahu buat sendiri. Jadi kita kena fikirkan macam mana nak pastikan mereka buat sendiri . Kita perlu segera buat daurah pelatihan untuk mereka . ” cadangan seorang ahli mesyuarat.

“ Ya Akh, kesibukan kerja kita masing-masing menyukarkan pertemuan dengan semua murobi-murobi tersebut. Malah ana hendak buat pertemuan sebulan sekali pun payah. Ana hanya mampu buat melalui calling, atau sms saja.” Tambah seorang lagi ikhwah.

“ Ada lagi pandangan yang lain ”, tanyaku lagi bagi menghidupkan perbincangan sebelum memberi pandangan sendiri.

Kemudian ada beberapa ahli mesyuarat turut memberi pandangan yang tidak jauh berbeza dari dua padangan yang awalnya. Semuanya memberi pandangan lebih kepada factor luaran atau external (selain diri sendiri ).

“Apa masalah sebenarnya ini ? Bukankah masalah sebenar patut focus kepada ourself ( diri sendiri ) . Tujuan liqo pantauan itu bukan untuk nilai dakwah fardiah sahaja , tetapi kesungguhan m’adu sebelum halaqah yang wajib kita pantau. Kenapa daurah pelatihan itu pulak yang difokuskan?.. Emmm,Nampaknya mula kelihatan gejala-gejala kurang sihat banyak menyalahkan SELAIN diri sendiri bagi menyelesaikan masalah.” kataku sendirian cuba memahami pandangan majority ahli mesyurat.

Kemudian aku suarakan pandangan ku tentang daurah itu yang telah dalam perancangan dan tetap akan dibuat setelah selesai beberapa perkara.Bab liqo pantauan pula adalah lain.

“Liqo Pantauan tetap perlu dipadang serius. Kalau boleh pertemuan. Bukan sebulan sekali sahaja , Malah kalau boleh setiap dua minggu sekali.” tambahku lagi sebagai tazkirah kali ke berapa entah sejak memegang amanah pengerusi mesyuarat.

Sepertinya tiada respon dari ahli lain...

“Mungkin ahli mesyurat lain mahu mencuba keadah lebih focus luaran (selain diri sendiri) pula dan internal (diri sendiri) akan ter-baiki secara automatiknya nanti . Atau mungkin mereka dah jemu dengan aku yang macam poyo asyik nak paksa benda yang sama , tidak faham kesibukan dan kepayaah mereka nak buat pertemuan.” Monolog-dalamanku sendirian.

“Ok ! ana akan cuba cepatkan daurah tersebut .……. Doakan…… ” kata ku lagi.

Akhirnya beberapa keputusan perbaikan dibuatku dengan sangkaanku “ sesuai dengan permintaan majority ” yang nampak factor selain diri sendiri lebih perlu diberi perhatian . Masalah liqo pantauan tidak jumpa solusi juga kali ini. Mungkin salah aku juga. Liqo pantauan itu seakan - akan menjadi masukan atau nasihat sampingan kerana “ kita semakin sibuk ”. Dimanakah salahnya? Salahkan sibuk kita atau diri kita yang tidak tahu mengurus sibuk ?

Apakah perbaikan itu akan berhasil ? Jawapannya tetap bermula dalam diri kita.

Asif Ya ikhwah wa akhwat yang dicintai kerana Allah azzawajal. Ana bukanlah tidak meyakini kesepakatan yang kita telah buat. Ana sangat yakin akan berhasil tetapi dengan satu syarat , Berjayakan diri kita memuhasabahkan soalan berikut :

Adakah tugas dakwah kepada ummat Malaysia tercinta ini telah tertanam 100% TANGUNGJAWAB AKU ( difahami - bukan orang lain )?

Jangan salah sangka . Bukan kerana kita tidak bertangunjawab langsung . Ana yakin ramai yang bertangungjawab . Soalannya berapa peratus ?

Ana kira 80% pun ok dah. Tapi kata ramai pakar motivasi ,”NO ! must 100% responsible”. Baru Berjaya .

Ayoh Tanya diri kita dan muhasabah selalu. Jika soalan di atas tidak diendahkan , maka kita kuatir apa sahaja solusi selain DIRI kita akan buntu kemudianya , memsia-siakan masa dan natijah akhirnya kita tetap akan berpusing di tempat yang sama sehinggalah tidak tersisa lagi usia kita .

Memantau dan melaksanakan dakwah fardiah ada dua tugas yang berbeza. Pastinya seorang yang ada pengalaman melaksanakan akan menjadi pemantau yang baik . Malah dia akan lebih menjiwai jika melaksanakan kedua-duanya seperti ilmu yang sifatnya perlu pada belajar dan mengajarkan .

Menjiwai adalah kesempurnaan sesebuah tarbiyyah.

Subjek dakwah fardiah sangat mudah difahami tetapi tidak mudah dilaksanakan seumpama beratnya perkataan dakwah itu sendiri. Ya , mungkin kita ini telah bosan mendengar subjek ini dalam banyak ceramah dan pengisian dakwah sehinggakan kita boleh hafal langkah-langkah yang di sarankah oleh Syeikh Mustapa Mashur itu. Kita juga tahu kejayaan subjek ini bukan pada exam atas kertas tetapi KEBERANIAN melaksanakan walaupun tidak tahu. Mahu laksanakan pun payah, Inikan mahu pantau orang lain untuk laksanakan , baru dapat title menjiwai ?

Jika mahu menjiwai juga maka harus buat dua kerja dalam satu masa ? -Wah! macam mana tu? Ingat ! kita bukan Naruto. Bukan buat dalam satu masa. Tapi selepas buat kerja pertama,buat yang kedua. Selepas yang ke dua,buat yang pertama. Begitulah pusingnya .

Imam Ahmad bin Hambal adalah teladan kita. Beliau adalah guru dakwah yang pastinya memantau serta membangunkan semangat dakwah anak muridnya dan dalam masa yang sama dia sendiri membuat dakwah fardiah . Kisah yang diceritan oleh Abu Amar dalam kitab Muntalaqnya adalah bukti seorang guru yang sibuk itu masih ada masa berdakwah fardiah dengan seorang pemuda secara bersungguh-sungguh sehinggalah pemuda itu berubah asbab kesungguhan Imam Ahmad rah.

Ikhwah wa ahwat yang dicintai,

Sebahagian besar dari kita ini baru grade dari university .Tengah mula biasakan dengan alam perkerjaan dengan gaji yang sedikit , ada yang mahu berbisines demi memudahkan dakwah , ada yang menghadapi tekanan ibu bapa yang paksa cari pekerjaan yang stabil dan pasangan hidup , ada yang baru menikah , ada yang baru beranak , ada baru mahu belajar urus kerenah anak-anak kecil , dan kesimpulanya baru sedar diri yang hidupnya telah lebih sibuk dari alam belajar dulu . Sebab itulah ramai akan menyesal jika di university dulu dia tidak mengumpul “ bekalan kesungguhan dakwah sebaiknya ” untuk menghadapi alam berkeluarga serta perkerjaan yang lebih mencabar.

Betul , kita semua semakin sibuk .

Tahukah ikhwah wa akhwat , kita sebenarnya telah diajarkan cara selesaikan semua masalah (secara umum) termasuklah masalah kesibukan ini seawal kita bersama tarbiyah dan dakwah ini . Semuanya telah diajarkan dengan jelas dan simple kepada kita. Berikut adalah tazkirah untuk kita bersama.

Cara pertama: Mengevaluasi iman dan ibadah.

Tidak ada pengharapan lain melainkan Allah azawajala. Semakin Sibuknya kita adalah suatu kepastian dari Allah. Terlibat dengan dakwah pun sibuk, tidak terlibat dengan dakwah pun akan sibuk .

Bezanya orang dakwah adalah dia memahami sibuknya itu tanda cintanya Allah azawajala kepada dia . Sibuknya kita bermaksud Allah azawajala mahu tingkatkan keimanan kita dengan memberikan ujian yang banyak selari dengan firmannya dalam surah Al-Baqarah ayat 214 dan surah Al-Ankabut ayat ke 3. Bila ada ujian , akan ada usaha menyelesaikan ujian tersebut. Bila berjaya selesaikanya maka buktinya kita beriman atau semakin meningkatlah nilai iman kita. Iman adalah syarat penting ke syurga dan Iman yang tinggi sahajalah melayakkan kita memiliki tingkatan syurga yang lebih tinggi .-1-

Kalau dapat masuk syurga telah kira beruntunglah, Tidak kira tinggi rendahnya. Itulah pandangan zuhud kita kononya.

Tapi adakah kita lupa fitrah manusia yang dijadikan sentiasa mahu lebih. Amat aneh jika di dunia kita mahu kediaman terbaik, makanan terbaik, harta terbaik, isteri terbaik, anak terpintar dan semuanyalah yang “ terrr baik ”atau “ the best ”.Tapi demi syurga kita mahu yang terendah.?.Kerana itu Allah azawajala mengatakan manusia yang berada di syurga yang bawah akan menyesal kelak.

Untung kalau dapat syurga, Kalau tidak ?.Ramai orang telah rasakan mereka “berdakwah”,Tapi hakikatnya mereka bukan berdakwah,tapi berdakyah atau tertipu dengan rasa telah dakwah. Pendakwah juga boleh menempah neraka.-Ya Allah jauhkanlah kami dari golongan ini.

Semua kita tahu. Tikar solat harus disertakan dengan muhasabah , solat subuh berjemaah tidak boleh pandang sebelah mata , qiyamulai harus dibuat walaupun satu rakaat witri , zikir mathur pagi & petang kena disiplinkan walapun tengah ada kerja , Tilawah Al-Quran sejuzuk sehari & mentadabur beberapa ayat sucinya seumpama air yang menjadi asas keperluan badan, dan tidak beralasan dengan perintah dakwah adalah pengasah senjata iman.

Semua telah dijelaskan kepada kita. Jaga amal ibadah itu adalah kunci membuka perangkap apapun yang datang dari keraguan , nafsu dan syaitan.

Cara ke-dua: Budayakan saling menasihati. Enta salah , ana nasihatkan . Ana salah , enta nasihatkan .

Budaya saling nasihati harus subur dalam kelompok islam tanpa mengenal usia dan pangkat . Adab dan cara menyampaikan sahaja berbeza. Terimlah nasihat kebenaran walaupun dari seorang yang lebih muda. Slogan kita adalah : Kebenaran lebih kita cintai . Ayat Al-Quran ini suduh cukup menjelaskan suasana hidupnya masyarakat yang beriman:

“ Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.” (103:3)

Cara ke-Tiga : Kerapkan bersilaturahim dengan orang soleh yang lebih tua .

Antara ciri penting binaan ukhwah generasi yang hebat adalah kegemaran pemudanya mendengar nasihat dan bergaul dengan orang lebih syeikh ( tua atau lama) yang sifat mereka aktif , produktif (mampu lahirkan anak murid sehebat dia) dan istiqamah dengan dakwah islamiyah ini . Mereka digelar Qudamak atau Qiadah Qudwah.

Mereka juga sibuk dengan kerja dunia demi mencari nafkah hidup keluarga, mereka juga sibuk mengurus anak-anak yang macam-macam kerenah sehingga hampir boleh buat satu team bola sepak , mereka juga ada pasangan hidup, mereka juga ada beban dakwah yang lebih banyak dari kita dan kesimpulanya mereka manusia seperti kita . Berbeza hanya pada usia dan pengalaman hidup.

Akh ,bagaimana nta boleh bersama dakwah sampai sekarang? Soalku kepada orang lama dakwah suatu ketika dulu.

“Alhamdulilah berkat pertolongan Allah swt ”. Jawabnya ringkas.

Itulah orang lama yang akan kita kagumi kerana masih boleh berkomitmen seperti orang muda. Boleh duduk berkongis pengalaman bersama kita, boleh komitmen pertemuan setiap minggu bersama dan hampir hadir semua pertemuan dakwah tanpa beralasan .

Kesimpulanya mereka ini orang tua yang tidak kenal alasan hatta program fizikal yang khas untuk orang muda . Sangat menginspiraskan. Nampak sahaja muka mereka sudah cukup memberikan kita kekuatan tidak mahu lagi beralasan apapun .

Cara ke-empat : Inspirasikan diri-mu dengan tokoh teladan.

Selain itu Kisah-kisah para nabi & rasul , golongan salaf ,ulamak kalaf, tokoh-tokoh mujahidin,dan kisah-kisah teladan kesungguhan ikhwah wa akwhat yang telah pergi atau masih bersama kita demi dakwah ini harus sentiasa memenuhi kolekasi muhasabah kita.
Mereka juga pastinya sibuk menjalani kehidupan . Tapi kerana fahami 100% tangungjwab terhadap dakwah dan islam berakar umbi dalam diri mereka , maka mereka sentiasa berkata: “ Tiada alasan meninggalkan dakwah ”.

Pernahkah kita ingat kisah yang sangat dekat dengan kita, malah masih berlaku.

Kisah ikhwah kita yang setiap minggu terpaksa bermotosikal dari UTP(tronoh) ke UUM(sintok) demi mengisi halaqah.( beliau seorang pemuda beristeri ,dan beranak yang sangup melalui perjalanan lebih 6 jam ).

Sangat banyak Kisah ikhwah wa akhwat kita yang sanggup menempuh perjalanan berjam-jam demi menghadiri halaqah dan program .

Sangat banyak Kisah ikhwah wa akwhat kita yang tidak ada duit langsung tetapi sanggup pinjam duit demi melaksanakan program dakwah seumpama pentingnya mendapatkan makanan.

Kisah pengorbanan ikhwah wa akhwat kita dari bumi Sabah dan Sarawak yang terpaksa mengeluarkan duit poket mereka membayar tambang belon untuk berprogram di tempat kita.

Dan banyak lagi kisah-kisah pengorbanan dakwah yang masih hidup di kalangan kita.

Kata-kata muhasabah buat kita semua.

“ if you know your enemies and know yourself, you can win a hundred battles without a single loss”. (Sun Tzu , Art of War )

"You must take personal responsibility.You cannot change the circumstances,the seasons,or the wind, but you can change yourself." (JIM ROHN America’s foremost business philosopher).

…Sesiapa yang membersihkan dirinya (dari dosa-dosa) maka dia telah membersihkan dirinya sendiri. (35:18)

Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka diajak ke pada Kitab Allah dan Sunnah RasulNya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata: “Kami dengar dan kami taat”: dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan.(24:51)

…Beramalah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan”.(9:105).

Apa pun, banyak lagi kerja di hadapan. Jaga stamina. Kurangkan masalah peribadi. Ringankan tanggungan yang tidak sepatutnya ditanggung (hutang kereta, rumah dll). Kecilkan cita-cita dunia. Hiduplah secara simple seperti seseorang yang bersedia untuk dikerah bila-bila masa tenaga dan keringatnya. Jangan berkira dalam memberi tenaga. Bersedia untuk berkorban segalanya termasuklah masa depan dan nyawa. Kurangkan bercakap dan banyakkan amal. ( Ust Fauzi Asmuni )

Kita adalah pendakwah sebelum apapun.

Wallahu a'lam.

Note :

-1-Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).(2:214)

-1-Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.(29:2-3)

PS:

1. Semoga tazkirah ana ini lebih ana sendiri titik beratkan kerana ana menulis dan mata ana adalah yang pertama membacanya.Doakan ana. “ I must walk my talk. Remind me ikhwah wa akhwat fillah ”.

2. Tips 100% tangunjawab diri sendiri telah diperkata-kan oleh ramai orang Berjaya dalam apa juga bidang . Kisah yang dijadikan contoh di atas adalah dalam " bidang dakwah " atau" kumpulan dakwah berorganisasi " , dialog di adaptasi sedikit dari pengalaman sendiri . Bidang apa pun pasti akan Berjaya dengan izin Allah jika amalkan 100% tangungjawab diri sendiri. Ikhwah wa akhwat ( saudara/i ku dalam dakwah ) yang tidak bersama mana-mana "jemaah islam ber-organisasi secara bersunguh-sunguh " mungkin tidak akan sepenuhnya faham isu kesibukan ini atau cerna masalah yang diceritakan.Tak faham buat-buat faham je. Kalau mahu faham , anda harus bersama jemaah yang ber-organisasi atau " dilabel " jemaah berhizbi(berkelompok).

3. Tulisan ini lebih kepada mengenal pasti masalah pertama dalam diri atau keadah muhasabah. Masalah kesibukan hidup kita belum pasti dapat diselesaikan sepenuhnya dengan langkah yang dikongsikan . Masalah sibuk boleh diatasi dengan perkongsian pengalaman dari orang yang berjaya , belajar subjek pengurusan atau bagaimana akal kita " mentafsir dan mengurus kehidupan " yang diinginkan ? . Jika diizinkan , akan dikongsi penyelesaian atau tips-tip mengurus kesibukan yang lebih tepat.

4. Bagi memudahkan sesiapa yang tidak biasa dengan istilah aktivis dakwah , berikut sedikit penjelasan istilah :

M'adu = orang yang cuba didekati para pendakwah.

Dakwah fardiah = aktivity dakwah yang dilakukan dalam sekala kecil , program tidak formal dan lebih tepat secara persendirian diantara seorang pendakwah dengan m'adunya.

Ikhwah = perkataan arab yang bermaksud saudara lelaki , gelaran bagi seorang pemuda yang bersama dakwah.

Akhwat = perkataan arab yang bermaksud saudara perempuan , gelaran bagi saudara perempuan kita yang bersama dakwah.

Liqo = pertemuan .

halaqah = bulatan , program ilmu atau dakwah yang dirancangan oleh organisasi dakwah.

Daurah = kursus atau seminar.

No comments:

Post a Comment