Tuesday, February 28, 2012

Melayu juga pendatang .

28 February 2012.

Rakaman Video “melayu pun pendatang”.



Kenyataan YB Chong Eng menolak ketuanan Melayu bukanlah perkara pelik dari lidah seorang yang berdarah china di Malaysia ini . Hujahnya “melayu pun pendatang” bagi membetulkan istilah dalam silibus sejarah sekolah menengah yang katanya menyokong ketuanan melayu dan menzalimi bangsa lain dengan istilah yang tidak tepat. (Dalam isu istilah "paria" itu , usaha mereka akhirnya berjaya pada 2011 dengan penarikan balik Interlok daripada sukatan pelajaran komponen sastera) .

Langkah pertama mereka telah berjaya.

Hebat mereka ini , tidak pernah kenal erti lelah dalam misi menghapuskan ketuanan bangsa Melayu. Lebih mengkagumkan lagi , begitu berani dan tanpa rasa bersalah ingin menyamakan “pendatang melayu” seperti mereka juga yang digelar pendatang . Ini mungkin kerana ramai melayu juga yang bersama mereka.

Itulah DAP [-0-] yang istiqamah dengan agendanya sejak tahun 1966 lagi dan sentiasa terus berusaha memanfaatkan segenap penjuru, ruang dan peluang mempertikaikan ketuanan melayu yang sangat berkadar langsung dengan survivor kepimpinan Melayu Islam di negara ini.

Apa tujuan mereka ? Ada yang mengatakan supaya adil menurut kaca-mata samarata hak , ada mengatakan niat murni mereka adalah bantu hapuskan “ pemerintahan UMNO al-zalimy ” dan ingin berkongsi usaha membina tamadun pemerintahan islam-liberal di negara madani ini . Dan tidak kurang juga ada yang membaca niat sebenar mereka ingin me-lenyapkan kuasa penuh pemerintahan Islam.

Entahlah , saya tidak pasti , Apa yang saya tahu mereka mahukan kuasa pemerintahan kerana telah terlibat dalam pilihanraya dan sudah pasti DAP yang menjadikan rujukan logic akal , demokrasi ,dan HR (Human Right) itu tidak akan pernah mahu bicarakan rujukan primary (utama) Al-Quran-Sunnah dalam menentukan dasar perjuangan mereka walaupun ada orang melayu islam yang bersama mereka.

Kita pejuang yang celaru ?

Sebagai muslim , kita tidak akan pernah merestui kezaliman , korupsi (salah guna kuasa) dan putar belit sejarah oleh sesiapapun terutamanya dari parti yang "mewakili pemerintah" islam.

Tetapi sedarkah kita ! perjuangan yang kononnya adil itu terselit "perangkap ultra kaisu” yang sangat bahaya. Jika kita tidak melakukan analisis yang penuh hati-hati serta ambil mudah menilai perjuangan mereka sentiasa adil dan tidak lari dari landasan syariat islam kerana "bersepakat juga" dengan parti islam , maka janganlah menyesal suatu hari nanti bila kisah Pak Kaduk " menang sorak kampung tergadai" menjadi kenyataan .

Oleh itu langkah Pertama kita adalah harus “celik agenda ultra kaisu” yang hakikat-nya lebih bahaya daripada masalah assobiyah melayu. Keduanya kita harus “jelas agenda perjuangan sendiri (Islam)” .

Berkata seorang Cendiakawan perang yang terkenal:

“ If you know your enemies and know yourself, you can win a hundred battles without a single loss”. (Sun Tzu , Art of War )

Kerana itu tidak-lah pelik jika ada pejuang islam yang boleh membaca ancaman masa depan umat islam di Malaysia ini sanggup focuskan perbicaraannya siang-malam terhadap isu ultra kaisu sahaja tanpa pernah peduli kata-kata negative sesiapapun . Lagi jauh mengenali erti lelah dalam mentazkirahkan agenda kesatuan melayu. Malah beliau memalukan orang melayu sendiri apabila mendapat gelaran “lebih melayu dari melayu” .

Beliau adalah Dr Ridhuan Tee Abdullah yang disegani dan sentiasa didoakan terus istiqomah dengan perjuangan beliau .(Amin-ya-rob). Nah ternyata benar ! apabila kita melihat tulisan terbaru beliau : “Ultra kiasu ini memang pandai memanipulasikan isu untuk mencapai kepentingan niat jahat mereka. Mencari publisiti murahan dan laba politik bagi menyelirukan khalayak” -1-

Cukup ! itu sahaja bicara mengenai ultra kaisu dari saya . Jika mahu tahu lebih lanjut ultra kaisu itu dan kenapa saya katakan “lebih bahaya dari assobiyah melayu“ sila baca dengan minda yang terbuka di blog beliau . Kembali kepada isu Melayu juga pendatang .

Kita mahu ambil takrifan pendatang dari mana ? Dari fakta sejarah atau logic akal?

Jika dari Logic akal , ini pandangan saya :

“Jika ditakrif oleh keimanan agama langit , manusia di bumi ini semuaya pendatang dari negeri bernama Syurga . Didatangkan oleh tuhan untuk hidup di negeri buangan yang bernama Dunia (Bumi ini) kerana pernah melakukan kesilapan . Apa-pun alasanya sebenarnya tujuan tuhan adalah menguji layakkah kembali ke kampong asalanya iaitu Syurga yang penuh nikmat atau dihalau lebih jauh ke negeri azab bernama Neraka. Jika ditakrif dari agama bumi (rekaan manusia), tidak ada istilah pendatang kerana manusia ini memang wujud automatic di dunia ini dan mengalami “reborn (lahir semula) ”berkali-kali sehingga tiada penghujungnya. Tetapi takrif penganut agama rekaan manusia ini dinafikan fakta saintis moden yang meyakini dunia ini ada awalnya (big bang theory) dan akan lenyap juga satu hari nanti.”

Siapa pendatang yang layak menjadi pemerintah?

Masalah pendatang dan siapalah yang asli di tanah ini saya kira bukanlah hal yang sangat penting kerana hakikatnya kita semua pendatang . Hal yang pentingnya adalah bangsa apa dan agama apa yang datangnya memerintah tanah ini dengan adil , di iktiraf pemerintahanya oleh rakyat dan paling "minima" menzalimi bangsa atau agama lain.

Ini kerana masalah dokongan rakyat serta minimanya kezaliman pemerintah bangsa-agama itu akan lebih diterima oleh mafhum keamanan . Dengan itu barulah bangsa-agama tersebut lebih layak memerintah atau dikekalkan pemerintahannya.

"Antara bangsa melayu , cina dan india , siapakah yang pernah tercatat dalam sejarah dan reality hari ini sebagai pemerintah yang adil dan paling sedikit menzalim?"

"Jika majority bangsa dikaitkan dengan agama . Antara agama bangsa melayu , agama bangsa cina dan agama bangsa india , mana lebih baik pemerintahanya.?"
Maaf pembaca sekalian , jika saya akan melakukan perbandingan dengan fakta yang mungkin tidak disenangi sesetengah pihak . Tetapi ini adalah suatu kebenaran yang harus dianalisiskan dan diceritakan agar kita bijak lebih berhati-hati dalam memilih.

Negara China , bangsa cina , pemerintahan dan agamanya secara am.

Republik Rakyat China (RRC), lebih dikenali dengan nama China sahaja, ialah sebuah negara di Asia Timur yang merupakan negara paling ramai penduduknya di dunia dengan diduduki lebih 1,300 juta orang. China diperintah oleh Parti Komunis China di bawah sistem satu parti. Selama lebih 4,000 tahun, sistem politik China berasaskan sistem raja turun-temurun (juga dikenali sebagai dinasti). Negara ini diperintah oleh Parti Komunis China (CPC) yang kuasanya dijamin oleh Perlembagaan.[43] 92% ethnic nya adalah Han dan 55 kaum minoriti teriktiraf-2-

Bangsa China Muslim di Republik Rakyat China hari ini .

Bangsa Uyghur atau Uygur, merupakan sebuah etnik minoriti rasmi di Republik Rakyat China. Suku ini merupakan keturunan dari suku kuno Huihe yang tersebar di Asia Tengah, menuturkan bahasa Uyghur dan memeluk agama Islam.-3- Peratusannya dari penduduk Republik China adalah 0.79% sahaja .-2-

Kekejaman kepada bangsa China yang beragama Islam .

Pada tahun 1966, poster-poster yang ditampal di sekitar Peking (kini Beijing) secara terbuka mendesak ajaran agama Islam dihapuskan. Umat Islam juga diharamkan mempelajari bahasa penulisan Arab. Perubahan ini cukup kritikal kerana ia menambahkan jurang umat Islam daripada bahasa Arab yang juga bahasa al-Quran dan aspirasi Islam. -4-

Ketika polisi Mao diperkenalkan, bilangan populasi umat Islam di negara komunis itu telah berkurangan sehingga 10 juta orang. Berdasarkan statistik populasi yang dikeluarkan pada tahun 1936, bilangan umat Islam di China dianggarkan berjumlah 48,104,240 orang. Penghapusan sekitar 38 juta orang umat Islam yang begitu drastik tidak pernah dijelaskan oleh kerajaan Kuomingtang pada ketika itu.

China berkali-kali menabur janji manis dari aspek kebebasan kepada warga Uighur. Namun, ia hadir dengan syarat tertentu . Imam-imam diwajibkan memperoleh lesen daripada kerajaan negeri. Penjawat awam termasuk guru pula diharam keras daripada bersembahyang di masjid ketika cuti sakit. Lebih teruk lagi, tiada sesiapa yang berusia 18 tahun ke bawah dibenar mempelajari sebarang ajaran agama Islam.-4-

Sejarah bangsa china datang ke Malaysia.

Kebanyakan pendatang Cina di Tanah Melayu berasal dari China selatan, terutamanya wilayah Fujian dan Guangdong. Pada abad ke-19, kebanyakan mereka datang untuk bekerja sebagai "buruh terikat" melalui perjanjian bertulis (indentured labour), dikenali sebagai kuli.-5-

Kezaliman orang melayu kepada bangsa cina.

Carian di googel saya tidak menjumpai kejahatan yang berat setimpal yang dilakukan pemerintah CPC kepada muslim Uyghur di China.

Dijumpai hanya peristiwa sebelum merdeka dan hal itu pun dipengaruhi oleh penjajah Jepun dan British . Antaranya ini;

“Penempatan semula orang Cina. Ini adalah kerana sebahagian besar daripada ahli PKM adalah orang Cina, dan banyak orang Cina telah tinggal di kawasan setinggan semasa pendudukan Jepun (Rujuk pendudukan Jepun). Dengan kawalan dari orang Cina, jadi masalah untuk membanteras komunis adalah lebih senang.-5.1-

Ramai orang Cina dibunuh dan dicampakkan ke dalam lombong bijih timah di Sungai Klang berhampiran lorong Tiong Nam, Chow Kit. Konon ada rakaman televisyen oleh pemberita dari BBC dan Australia, beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong dan dibunuh. Bagaimanapun, sehingga sekarang, tiada bukti yang diedarkan mengenai rakaman ini.-5.2-

Jika ada Siapa boleh bantu saya mencari bukti kezaliman bangsa melayu islam kepada kaum cina .? Sila kongsikan.

Negara India, bangsa dan agamanya secara am .

India (Hindī: भारत Bhārat), atau Republik India, terletak di Asia Selatan dan merangkumi kebanyakan subbenua India merupakan negara kedua terpadat penduduk dan negara demokrasi, dengan seribu juta penduduk dan lebih seratus bahasa berlainan. Mayoritas penduduk di India beragama Hindu 80.46%, Islam 13.43%, Kristen 2.34%, Sikh 1.87%, dan sisanya Buddha 0.77%, Jain 0.41%, dan Yahudi. -6-

Layanan Republik India kepada bangsa India beragama Islam.

“Keganasan di Kashmir telah terjadi dalam pelbagai bentuk, terutamanya di Jammu dan Kashmir, bahagian yang di bawah kawasan India di wilayah dipertikai itu. Kashmir telah menjadi sasaran kempen ketenteraan oleh semua pihak dalam konflik ini. Ribuan nyawa telah hilang sejak 1989 disebabkan pemberontakan dan penindasan yang makin menjadi-jadi. Korban termasuklah orang awam, angkatan keselamatan India serta Pakistan dan militan sama ada dari Kashmir atau luar. Majoriti penduduk Kasmir adalah Muslim. -7-

Seperti kebanyakan umat Islam lain yang terdapat di benua Asia, rakyat di Kashmir telah menghabiskan separuh kedua abad ke-20 dalam kancah peperangan dan konflik. Sebab utama mengapa keamanan dan ke¬stabilan tidak wujud di Kashmir selama lebih kurang 50 tahun adalah disebabkan oleh penindasan yang dilakukan oleh pentadbiran kerajaan India yang mendudukinya. ”-7-

Layanan bangsa asal India yang bukan islam terhadap bangsa india beragama islam sudah cukup menjelaskan kezaliman pemerintahan India . Malah kejahatan nya boleh dibawa dalam filem bertaraf dunia bertajuk slumdog-milionire sebagai satu sindiran kejahatan kerajaan india kepada muslim disana.

Jika bangsa sesama warna kulit mereka boleh membenci seperti itu atas beza keyakinan agama , maka apa tangapan kita layanan terhadap bangsa berlainan warna kulit dan beza agama.?

Sejarah orang india ke Malaysia .

Orang India Malaysia adalah rakyat Malaysia yang berasal dari India. Kebanyakan mereka datang ke Malaysia semasa jaman penjajahan British di Malaya. Sebahagian penghijrah India yang amat besar terdiri daripada penutur bahasa Tamil dari negeri Tamil Nadu. Pada tahun 1947, mereka merupakan 77% daripada jumlah penduduk India di Tanah Melayu dan Singapura. Orang India Selatan yang lain, khususnya orang Malayalee dan Telugu, merupakan lagi 14% pada tahun 1947, dan baki komuniti India terdiri daripada orang India Utara, terutamanya orang Punjabi, Bengali, Gurjarati, dan Sindhi.-8-

Kebanyakan kaum india Malaysia beragama Hindu (78.4%) ,dan diikuti sikh 9.6% kristian 8.0% ,dan terkecilnya islam (india muslim) atau lain-lain agama hanya dengan masing-masing 2% sahaja .-8-

Kezaliman orang melayu kepada bangsa india.

Pada peringkat awal buruh India ini tidak peduli dengan sistem kad pengenalan yang diwajibkan kepada rakyat Malaysia. Ramai juga yang bercita-cita pulang ke India dan meninggal dunia di sana, jika berkemampuan sebagai mana India Muslim. Ada di antara mereka mempunyai isteri, anak-anak, adik-beradik dan sanak-saudara dan hubungan yang begitu erat dan intim. Mereka tidak mempunyai sebarang dokumen apalagi kad pengenalan kerana berserah 100 % kepada majikan ladang. Majikan berkuasa penuh dan tidak memberi mereka peluang untuk mendaftar kelahiran, mempunyai surat beranak dan seterusnya memiliki kad pengenalan. Tetapi kini majikan ladang zaman 'orang putih' telah bertukar tangan. Pengurus ladang bukan lagi dari kalangan kaum mereka.-9-

Saya rasa boleh bagi lagi banyak bukti kebaikan yang dilakukan oleh bangsa melayu kepada bangsa india jika dibandingkan dengan penindasan yang dikenanakan Negara India.Tapi saya tidak perlu lakukan kali ini kerana perbicaraan kita sekitar membandingkan kezaliman pemerintah.

Sekali lagi , berdasarkan layanan negara India kepada Muslim disana, adakah sama level kejahatan yang dilakukan oleh bangsa Melayu muslim kepada bangsa india di Malaysia seperti kejahatan Kerajaan India kepada muslim disana.?

Melayu . Negara dan sejarahnya.


Malang sungguh orang melayu , mereka tidak ada nama negara Republic Melayu seperti negara untuk bangsa India dan China . Yang ada hanyalah nama negara Malaysia . Malaysia diguna pakaikan pada tahun 1963 apabila negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu serta Singapura, Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak membentuk persekutuan baru.[4] -10-

Malaysia berakar-umbikan Kerajaan-Kerajaan Melayu yang wujud di wilayahnya dan menjadi taklukan Empayar British sejak abad ke-18. Wilayah British pertama di sini dikenali sebagai Negeri-Negeri Selat. Semenanjung Malaysia yang ketika itu dikenali sebagai Tanah Melayu atau Malaya, mula-mula disatukan di bawah komanwel pada tahun 1946, sebelum menjadi Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948. -10-

Perlembagaan Malaysia menjamin kebebasan beragama, sungguhpun Islam selaku agama yang paling ramai penganutnya merupakan agama rasmi Malaysia. Menurut perangkaan Banci Penduduk dan Perumahan 2000, kira-kira 60.4% penduduk menganut agama Islam; 19.2% Buddha; 9.1% Kristian; 6.3% Hindu; dan 2.6% yang lain mengamalkan Konfusianisme, Taoisme dan agama Cina tradisional yang lain. Yang selebihnya dikira menganut kepercayaan animisme, agama rakyat, dan Sikhisme, melainkan 0.9% yang tidak beragama atau tidak memberikan maklumat.[111][112] -10-

Semua orang Melayu dikira beragama Islam mengikut Perkara 160 Perlembagaan Malaysia.[113] Menurut statistik Banci 2000, 75.9% orang Cina mengaku beragama Buddha, diikuti ramai penganut Taoisme (10.6%) dan Kristian (9.6%), di samping sebilangan kecil Hui-Muslim di tempat-tempat tertentu seperti Pulau Pinang.[112] Majoriti orang India Malaysia beragama Hindu (84.5%), diikuti ramai penganut Kristian (7.7%) dan Islam (3.8%), lebih 150,000 beragama Sikh, dan 1,000 penganut Jain. Kristian merupakan agama utama masyarakat Bumiputera bukan Melayu (50.1%), di samping 36.3% lagi umat Islam dan 7.3% pengikut agama tradisional.[112] -10-

Malaysia adalah negara islam berdasarkan rujukan perlembagaan: Perkara 3(1): ISLAM adalah agama bagi Persekutuan ; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan -11-

Bangsa melayu melayan bangsa bukan melayu pada hari ini.

Dr Hassan turut menegaskan Sejarah Melayu tidak pernah memaparkan watak Melayu yang rasis, sebaliknya bersifat bangga bangsa. “Sifat bangga bangsa ini, bukannya benci bangsa lain kerana orang Melayu mempunyai akal budi Melayu yang diperlihatkan dalam Sejarah Melayu.-12-

Sejarah orang melayu datang ke Tanah melayu.

Rumpun Melayu adalah penduduk asal bumi Malaysia sejak 40,000 tahun lalu dan bukannya berhijrah dari tanah besar utara di China, demikian menurut hasil kajian arkeologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ketua Pakar Arkeologi UKM, Prof Dr Nik Hassan Shuhaimi, berkata artifak yang ditemui di lebih 100 kawasan ekskavasi adalah berbentuk tempatan dan bukannya dibawa dari luar. Katanya, artifak terbabit ditemui di kawasan ekskavasi di Pulau Kalumpang dan Beruas di Perak; Kota Johor Lama, Kota Seluyut, Kota Sayong Pinang, dan Muar di Johor; Kota Melaka di Melaka; Kota Lukut di Negeri Sembilan, serta beberapa tapak di Tasik Kenyir di Terengganu.-13-

Jadi bangsa apa yang paling sedikit menzalimi jika memerintah. ?

Dari fakta di atas , kesimpulan yang boleh kita buat adalah muslim-lah yang paling sedikit menzalimi . Bangsa apa pun jika kesultanannya (pemerintahnya) menerima islam merekalah yang akan paling baik melayani bangsa lain dan jika bangsa lain ( bukan islam ) mendapat pemerintahan , merekalah lebih banyak menzalimi bangsa yang beragama islam . Inilah hakikat pahit yang harus ditelan bangsa SELAIN agama islam.

Kemulian Bangsa yang memeluk islam ada pada Islamnya.

Saya bukanlah assobiyah kepada sesuatu bangsa yang disandarkapa kepada warna kulit. Malah saya dari keturuanan darah cina dan melayu. Tok saya (my grandmother) adalah Chinese muslim dan masih hidup sehingga hari ini.

"Apa yang saya assobiyah adalah bangsa islam kerana terbukti dari kajian ringks di atas , bangsa islamlah yang paling minima menzalimi bangsa bukan islam dan bila disebut bangsa Islam di Malaysia ianya akan secara amnya ditujukan kepada bangsa melayu."

Oleh itu di Malaysia ini , bangsa apakah yang melindungi agama islam secara amnya? Tanpa perlu saya memberikan jawapan anda boleh menilai . Dengan ini ketuanan (siyadah-kepimpinan) bangsa tersebut wajar dipertahankan demi tertegaknya islam di bumi ini .

Ada yang mengatakan , " Cina dan india akan lebih baik dari melayu jika mereka muslim " . Saya katakan : " Ya benar . Oleh itu mari kita islamkan mereka dulu sehingga bangsa cina dan india muslim mendominasi bangsa cina dan india bukan muslim kemudian baru kita akan katakan tidak perlu ketuanan bangsa melayu kerana ketuanan yang sebenar kita adalah islam. Tetapi hakikatnya berapa peratus cina dan india muslim di malaysia dan bila agaknya mereka akan mendominasi ?

Apa ! anda tidak tahu . saya pun lagi tidak tahu . Jadi bagaimana kita mahu menjadikan mereka pemimpin .?

Tolonglah kawan-kawan , jangan bincang hal teori , dan idelistik "Islam for All " dalam semua perkara , sedangkan ada dikalangan gerakan dakwah anda sendiri yang sebenarnya banyak buat kerja islah (perbaikan) kepada bangsa melayu juga . Saya bukan menidakkan dakwah islam untuk semua kerana memang benar Islam for All ( Islam untuk semua bangsa) . Tetapi dalam masalah "pemerintahan islam" dan berkaitan-denganya di Malaysia ini : Adakah " All will defend islam " (Semua bangsa akan pertahankan islam) ?.

Kesimpulan tulisan kali ini .

Terlebih dahulu saya minta maaf jika ulasan saya “bersifat provokatif” dan menyamakan rakyat republic india dengan india di negara ini. Begitu juga untuk bangsa cina. Bukan itu tujuan saya.

"Apa yang ini saya sampaikan dari tulisan yang panjang lebar ini adalah perbezaan agama menjadi factor pemerintahan yang lebih zalim atau kurang zalim".

Jika China yang beragama islam(Cina muslim) dilayan buruk oleh majority cina yang bukan islam di negara China , lalu apa pandangan anda jika bentuk layanan Pemerintah China kepada bangsa Melayu islam yang bukan sahaja beza keyakinan malah warna kulit.?

Terang lagi bersuluh kenapa ketuanan melayu penting.

Dengan ini usaha mengekalkan tampuk pemerintahan di kalangan orang beragama islam adalah penting tanpa melihat kepada bangsa apapun .

Tetapi kita tetap maklum sekarang bangsa majority islam yang berhak mempertahankan islam di malaysia ini adalah bangsa melayu .

Al fadil ustaz Abdullah Zaik , Presidengn ISMA berkata:

"Perkataan ketuanan merujuk kepada istilah bahasa Arab iaitu siyadah dengan makna kepimpinan. Orang Melayu atas sifatnya sebagai penghuni asal Tanah Melayu dan beragama Islam maka mengikut konsep kenegaraan Islam, merekalah yang paling berhak atas kepimpinan negara dan dalam menentukan rupa bentuk kenegaraan dan masa depan negara.

Beliau mengakui bahawa politik Melayu hari ini tidak dapat merealisasikan aspirasi politik Islam sepenuhnya, tetapi adalah tidak dapat dinafikan ia merupakan satu kemaslahatan yang perlu dipelihara di zaman ketiadaan daulah.

Mengekalkan kuasa di tangan orang Melayu lebih selamat dalam konteks maqasid syariah bagi memelihara kedaulatan, membela maruah bangsa dan masa depan negara, berdasarkan kaedah “barang yang tidak boleh dicapai sepenuhnya tidak ditinggalkan sepenuhnya.

"Ustaz Abdullah Zaik turut mengingatkan orang Melayu khususnya terhadap kewujudan pihak tertentu yang sedang mengatur strategi dalam percaturan politik semasa bagi meruntuhkan konsep ketuanan Melayu kerana menganggapnya sebagai penghalang cita-cita mereka untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang berteraskan kesamarataan mutlak."-14-

“Melayu Sepakat, Islam Berdaulat”


Nota kaki :

Parti Tindakan Demokratik (DAP: Democratic Action Party) ialah sebuah parti politik Malaysia yang berbentuk pelbagai kaum, sekular dan sosialisme demokratik. Ia ditubuhkan pada 18 Mac 1966.[1] Kubu-kubu kuat parti DAP dari segi sokongan rakyat ialah Pulau Pinang, Perak dan Wilayah Persekutuan Kula Lumpur. DAP terkenal dengan konsep "Malaysian Malaysia" (Malaysia untuk semua rakyat Malaysia). Parti ini komited kepada perjuangan untuk sebuah Malaysian Malaysia yang bebas, berunsur sosialisme demokratik, berdasarkan prinsip-prinsip hak asasi manusia, kesamarataan, keadilan sosial dan ekonomi, dan berasaskan institusi demokrasi parlimen.[2] Bentuk sosialisme yang menjadi pilihan DAP ini adalah sosialisme sederhana yang bersifat anti-komunis dan anti-kapitalis, dan berdasarkan atitud tidak memihak kepada mana-mana pengaruh kuasa besar dunia sama ada blok Barat ataupun blok Timur.[3]

-0- http://ms.wikipedia.org/wiki/Parti_Tindakan_Demokratik

Rujukan :

-1- http://ridhuantee.blogspot.com/2012/02/apabila-berita-dimanipulasikan.html

-2- http://ms.wikipedia.org/wiki/Republik_Rakyat_China

-3- http://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Uyghur

-4- http://satuumat.blogspot.com/2009/07/penduduk-xinjiang-dizalimi.html

-5-http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/185-masyarakat-majmuk/3241-masyarakat-cina-di-malaysia.html

-5.1- http://ms.wikipedia.org/wiki/Darurat_Tanah_Melayu

-5.2- http://ms.wikipedia.org/wiki/Peristiwa_13_Mei

-6- http://id.wikipedia.org/wiki/India#Agama

-7- http://ms.wikipedia.org/wiki/Keganasan_di_Kashmir

-8 http://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_India_Malaysia

-9- http://ms.wikipedia.org/wiki/Diskriminasi_Orang_India_Malaysia

-10- http://ms.wikipedia.org/wiki/Malaysia

-11- http://addinlove.blogspot.com/2011/11/slogan-melayu-sepakat-islam-berdaulat.html

-12- http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Melayubukanpendatang/Article

-13- http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Melayubukanpendatang_/Article

-14- http://www.ismaweb.net/v4/2011/03/isma-tidak-tolak-ketuanan-melayu-ustaz-abdullah-zaik/

PS: saya telah melakukan sedikit pembetulan ayat kerana saya sangka video itu baru beberapa bulan lepas. Saya terlepas pandang tarikh video dan perkembangan isu di atas berkaitan "interlok rupanya " kerana video ini di upload di web lain . :-)

No comments:

Post a Comment