Sunday, February 5, 2012

Jangan jadi imam solat.


Dairy Addinlove.

“ Adik-M , nta (kamu-lelaki-seorang) tidak boleh jadi imam solat , itu saja.” permintaanku setelah menjelaskan panjang lebar.

Adik-M tidak memberikan sebarang jawapan.Entah setuju ,entah tidak.

“Ana tidak boleh paksa , pilihan ditangan nta .” tambahku lagi bagi menampakan tidak persuasive, tetapi sebenarnya berniat memaksa dia untuk terima cadangan itu yang bagiku terbaik untuk semua sekarang.

Rasional adik-M tidak boleh menjadi imam solat telah aku sebut sebelum itu "tanpa rasa bersalah" :

“ Ada beberapa junior institute ini telah tahu nta adalah syiah. Mereka tahu melalui ana dalam satu forum syiah (pembongkaran kesesatan akidah syiah) yang dianjurkan beberapa bulan lepas di-U-X . Masalahnya adalah mereka tidak akan ikut nta , bila anta menjadi imam solat . Dan pastinya kurang selesa jika mereka buat jemaah lain dalam surau ini .”

Itulah sedikit ugutan hikmah-ku sebagai bekas murobi yang cuba selesaikan masalah.

Jika aku berada di tempat adik-M, pasti juga akan sedikit tertekan kerana dia bersendirian mengimani syiah imamiyah di institude -X. Apakan daya , perbezaan syiah dan sunni bukan masalah yang kecil bagi mereka yang pedulikan hal akidah . Tetapi ini bukan bermaksud sunni-syiah tidak boleh hidup harmoni serta saling bermuamalah dengan aman .

Dalam kes ini , aku tidak punya pilihan “ringan” lain kecuali mengusulkan cadangan itu. Ini kerana adik-M yang bermazhab Jafari syiah imamiyah telah terlantik sebagai Amir atau Pengerusi (ketua) Pusat Islam(surau utama/masjid) institute-X.

Kalau dia jenis syiah yang tidak pegang jawatan “ terpenting ” di pusat islam institude-A dan low profile, pasti aiman tak kisah,tapi kali ini aiman kisah.

Aku hanya mengusulkan cadangan adik-M tidak menjadi imam solat. Jawatan yang dia pegang tidak perlulah dilepaskan dan tidak perlu "junior sunni peduli" (yang tahu dia syiah) buat hal report kepada ustaz ,ustazah atau pihak pentadbiran Institued-X .

Selain itu alasan cadangan ini disebabkan dia hampir grade dari institude itu. Jika jawatan adik-M baru dilantik , aku tetap melihat wajar diganti orang lain , tetapi semesternya hampir habis , maka aku tidaklah mengusulkan hal tersebut supaya dia sendiri boleh fokus study dan segala plan activity pusat islam institued-X tidak tergangu.

Bagaimana sunni akan melayan Syiah pada pemahamanku.?

“ Adik-M, nta perlu faham , perbezaan akidah kita bukan bermaksud kita bermusuh, kita tetap akan berkawan seperti biasa. Sebagai contoh ana sendiri juga ada ramai kawan non-muslim ketika diploma di Sabah dulu. Berbeza agama atau akidah bukan bermaksud hidup memusuhi atau saling memboikot. Malah ana berkawan dengan mereka( kawan non-muslim) baik saja seperti makan bersama , main bersama , dan study bersama .” jelasku kepada adik-M yang menyamakan hubungan muslim-non muslim dengan hubungan sunni-syiah juga.

“…juga boleh tido bersama ,eh bukan, maksud ana boleh je jadi kawan sebilik . Begitu jugalah sunni-syiah . ” tambahku .

“ Cuma bezanya dalam masalah ibadah sahaja tidak boleh bersama . Kami (suni) tak boleh ikut nta dalam solat kecuali kami tak tahu ”. jelasku lagi .

Sembah Allah swt yang sama.

“kami AB(ahlul Bait-Syiah) , solat sembah Allah yang sama ,Cuma bezanya kami hanya yakini 12 imam dari keluarga nabi ada kelebihan ” terang adik-M yang cuba menghujah.

“ Betul, Allah yang sama .tapi itulah bezanya akidah kita , 12 imam yang ntum yakini. Selain itu yang lebih penting(perbezaannya) antum menolak kepimpinan para sahabat bermula Abu Bakar, Umar, Uthman sehinggakan yang extream mengkafirkan mereka (para sahabat) ” balasku .

Adik-M yang aku kenali pintar dan pandai menghujah kelihatan tidak bersuara menafikan 2 sebab yang aku timbulkan itu . Untuk makluman alasan inilah para ulamak sunnah meng-ketogorikan isu sunni-syiah dalam pertelingkahan akidah(masalah usul) ,bukan pertelingkahan furu . Natijah berbeza akidah adalah sampai kiamat-pun sunni-syiah tidak akan bersatu .

Aku yakin dengan modal 2 hujah itu (yang menjadikan beza ketara akidah sunni dan syiah) iaitu syiah melantik 12 pemimpin dari kalangan darah nabi sahaja dan perangai syiah mengkafirkan sahabat sudah cukup jelas berbedanya sunni dengan syiah.-1-(sila lihat rujukan akhir tulisan ini untuk dalil)

PAS tak kisah?

Catatan perbualan dengan " junior sunni peduli " institude-X ketika lepak rehatkan diri setelah penat uruskan program HIMPUN Pulau Pinang . ( beberapa hari sebelum aku bertemu adik-M untuk permintaan tidak jadi imam solat ).

“tapi adik-M itu ikut usrah PAS” kata junior sunni instituted-X yang juga tahu keaktifan adik-M.

“nak buat macam mana , PAS bukan peduli syiah ” jawabku selamba yang telah tahu lebih awal.

Maaf , ini bukan tuduh secara pukul rata (keseluruhan) kepada jemaah PAS itu sendiri , tetapi hanya secara khusus kepada individu tertentu yang berselindung disebalik PAS. Saya yakin bukan semua dalam PAS "tidak kisah" syiah .

Pada sangkannya mungkin juga naqib PAS dia tidak tahu , atau mungkin tahu tapi jenis yang tidak peduli akidah-syiah dalam jemaah mereka atau mungkin naqib PAS dia itu syiah ?.

Aku juga ingat adik-M pernah ceritakan (kali pertama dia “declare syiah ” ) padaku (tahun lepas) hal berkaitan keluarganya . Keluarga dia (ayah dan mak dia) menjadi pengikut Syiah imamiyah dengan mula mengkagumi revolusi iran pada tahun 1979 , keluarganya "PAS" , Keluarga dia akan ada usrah sebulan sekali dengan ustaz syiah dan hanya ada beberapa keluarga di kawasan-X bermazhab syiah . Pada pandanganku , ini adalah indikator keluarga dia bukanlah Syiah secara keturunan (warisan nenek moyang) . Mereka dinamakan syiah jadian. (macam serigala jadian pulak tau..:-). Apa yang lebih menarik diceritakan adik-M ketika itu adalah , mereka “mendapat tempat” dalam PAS .

PS: “ syiah jadian” adalah istilah panel akidah jakim , (ust aizam masud) .

Oleh itu , maaflah sahabat-sahabat PAS jika aku kata “ PAS bukan peduli syiah ” . Ini kerana aku hanya menjelaskan apa yang Adik-M katakan. Dan rasanya orang no-2 dalam PAS sekarang pun “syiah” kan? Betul ke?.

Jika benar,aku doakan sahabat-sahabat dalam PAS yang berakidah ASWJ buat sesuatu sebelum terlambat.

Masalahnya sekarang .

Beberapa hari lepas aku mendapat sms dari junior yang tahu dia syiah:

“sepertinya adik-M mnjadi imam…ana x ke surau isyak ni..”

Kemudian aku call junior tersebut bagi mendapatkan kepastian dan dia positif telah 2 kali nampak adik-M masih menjadi imam.

Maka aku menghantar sms kepada adik-M mohon JAWAPAN dia setuju atau tidak dengan permintaan kecil aku itu . Jika dia perlu bahaskan lagi aku sedia berjumpa dan minta email FB dia untuk berinteraksi. Aku hantar sms 2 kali , tapi tidak mendapat sebarang jawapan sampai saat ini.

Jadi apa yang harus aku lakukan.?

PS: kepada ikwah wa akhwat yang tahu institute A, dan nama real adik-M mohon rahsiakan.

Jika adik-M terbaca tulisan abg aiman ini harap boleh fahami dengan tenang kenapa abg aiman expose tulisan ini . Kepada adik-M dan sesiapa sahaja yang rasanya mahu jadi syiah atau masih 2 alam antara syiah-sunni dan jiwanya ikhlas mencari kebenaran melalui jalan ilmu dalam isu sunni-syiah ini , renungi nasihat dibawah:

" Pengikut Syiah jadian (Malaysia) sering mendakwa memeluk Syiah setelah mengkaji tentang Syiah, lalu memutuskan untuk meninggalkan Ahli Sunnah. Sedangkan ketika menjadi Sunni mereka tidak pernah mendalami Ahli Sunnah berdasarkan disiplin dan sumber Ahli Sunnah sendiri . Akhirnya mereka hanya akan mengenali Ahli Sunnah menerusi persepsi Syiah yang menyeleweng."panel akidah JAKIM , (Al-fadil Ust Aizam Masud)-2-
Walllahwalam.

RUJUKAN :

-1-Dalil Syiah Mengkafirkan Para Sahabat

Agama Syiah mengkafirkan para pembesar sahabat secara umum. Pengkafiran ini boleh dilihat dalam kitab-kitab besar Syiah yang ditulis oleh ulama mereka, contohnya ialah wasiat para ulama mereka:

Abu Ja'far berkata (salah seorang daripada 12 imam yang syiah wajib beriman) :

"Semua manusia (kaum muslimin Ahli Sunnah wal-Jamaah) menjadi Ahli Jahiliyah (kafir/murtad setelah kewafatan Rasulullah) kecuali empat orang, Ali, Miqdad, Salman dan Abu Dzar".[8]


http://rasuldahri.tripod.com/articles/kka1_tiga.htm

-1-
Dalil Syiah beriman kepada 12 imam ?
http://addinlove.blogspot.com/2011/11/tambah-ilmu-aswj-know-your-enemies.html

-2-http://addinlove.blogspot.com/2011/12/apa-yang-kita-tahu-isu-syiah-vs-sunni.html

BACAAN TAMBAHAN:

1.Hukum ikut solat imam fahaman syiah.
http://darululumonline.wordpress.com/2011/05/05/hukum-ikut-imam-solat-fahaman-syiah/

2.Beza rukun iman sunni dan syiiah di mana?
http://sdar948-semasa.fotopages.com/?entry=2021278

3.Di tehran boleh ada rumah ibadah agama lain.tetapi masjid sunni?
http://muslimvillage.com/ms/2011/09/01/sunni-muslims-banned-from-holding-own-eid-prayers-in-tehran/

No comments:

Post a Comment