Tuesday, January 31, 2012

HIMPUN pertama Pulau Pinang.


Alhamdulilah , HIMPUN mini jelajah negeri ke-3 yang berlangsung di dewan budi penyayang kepala batas 28 januari lepas berakhir dengan jayanya.

Sebagai salah seorang seketeriat HIMPUN ini , saya melahirkan rasa syukur atas aturan Allah swt yang menjadikan saya terlibat dalam usaha murni ini dari awal meeting gerak kerja sehinggalah akhirnya iaitu posmotem semalam yang pastinya punya banyak pengajaran dan pengalaman berharga .

Jika tiada halangan , kelemahan dan kecuaian tidaklah dinamakan proses tarbiyyah (pendidikan) buat saya dan sahabat-sahabat dalam khandaq (parit) perjuangan Islam . Semoga sahabat-sahabat ngo lain yang akan melaksanakan di tempat lain boleh ambil perhatian muhasabah yang dibuat agar mampu laksankan lebih cemerlang kelak .

Ujian dari ahli keluarga.

Sebelum saya pergi ke HIMPUN itu , saya dikejutkan dengan ucapan salah seorang ahli keluarga terdekat yang mengatakan program ini "laro" apabila melihat logo himpun yang ada pada saya . Saya terus meninggalkan dia dengan ucapan "anda tidak tahu apa-apa". Bukan sebab tidak mahu jelaskan tetapi Rushing ( berkejaran ) ketika itu . Itu bukti salah satu penyakit "politik berpuak" sebahagian ahli keluarga saya . Anda pula bagaimana ?

Apa yang pasti agenda HIMPUN jelas.

Jemputan HIMPUN untuk semua rakyat malaysia amnya dan muslim khususnya tanpa fahaman politik yang perihatin isu kesatuan Islam . Malangnya diluar sana masih banyak penolakan dan pandangan negatif sehinggakan kepada YB politik tertentu yang katanya tidak perlu buat HIMPUN ini kerana mereka telah lebih awal perjuangkan akidah dengan hikmah kepada agama lain melalui meja perbincangan . Bila ditanya kenapa buat demo BERSIH boleh pulak dan tidak mampu sabar berhikmah di meja-meja perbincangan dengan pemerintah ? , Maka terdiam YB tersebut kematian hujah. Itulah siri usaha sms menjemput seorang YB ke Himpun ini . Itu belum ditanya soalan : "Antara berhimpun demi akidah atau berhimpun demi bersihkan pilihanraya , mana lebih penting? , Pasti YB tersebut tidak akan jawab walaupun jawapannya sangat mudah.

Sebagai seorang muslim yang beriman , kita sewajarnya tidak gopoh menilai , bersangka baik dan harus berdoa kepada Allah swt agar HIMPUN ini akan berjaya menjadi satu sejarah fenomena awal kuasa ke tiga atau kesepakatan islam tanpa fahaman politik jika terus konsisten dengan agenda yang dibawa.

Sememangnya Sepakatkan orang islam dan merobohkan tembok parti berpuak bukanlah suatu yang mudah jika masyarakat kita masih tidak adil dalam menilai , menjauhi ilmu dan tidak berusaha menambahkan iman . Bayangkan saja sepakat dalam gerakan atau kelompok islam pun payah , inikan lagi untuk membentuk kesepakatan dalam masyarakat umum.

Berikut adalah sedikit catatan peribadiku bagi menjelaskan beberapa cabaran yang ada . (Bukanlah catatan ini bertujuan mendahului posmortem yang sememangnya lebih bersifat internal dan akan diambil pengajaran oleh rakan-rakan ngo . Tetapi untuk muhasabah diri sendiri dan tindakan apa harus dilakukan oleh kita sebagai peserta yang hadir himpun ini ). Untuk makluman Himpun kali ini mendapat sedikit pujian lebih dan pujian itu sebenarnya buat orang Penang yang dikatakan berkomitmen kerana sangat sedikit meninggalkan tempat duduk (walaupun untuk ke tandas) sehinggalah ke akhir program. Tahniah orang penang.

1.Kebebasan dan keadilan media.

Sakit hati aku membaca dari media UMNO ini :

"Hasan yang juga bekas Pesuruhjaya Pas Selangor berkata, mereka itu disifatkannya sebagai parasit perosak akidah kerana tidak menyokong gerakan untuk menyelamatkan umat Islam daripada bencana murtad."-1-

Bagi saya sangat bahaya tajuk berita tersebut dan perenggang yang saya qoutekan sangat memecah belahkan kita lagi dan bertolak belakang dengan usaha HIMPUN yang murni . Tidak bolehkah mereka adil dalam memberi berita ?. Tiada langsung disentuh apa yang disampaikan oleh Brother Kamarudin perihal pemimpin melayu yang menghalang kedatangan Ahmad Dedat suatu ketika dulu .

Juga sakit hati saya dengan media PKR yang maklumkan kedatangan mulanya pada hari kejadian hanya sekitar 1000 orang sahaja bagi mengambarkan "kegagalan juga" HIMPUN di Pulau Pinang . -2-

Kenapa tidak datang dulu dan tanya apa target kehadiran kami ,dan jumlah tempat duduk yang disediakan.? Kehadiran pada hari kejadian diluar jangkaan. Kerusi yang disediakan 3000 , pihak polis yang hadir berkhidmat katakan jumlah hadir 4500 orang, dan utusan anggarkan 5000 orang . Saya dan beberapa sahabat seketeriat pula ambil langkah lebih selamat , jumlah hadir 4000 orang. Ini telah telah lebih anggaran awal kami iaitu sekitar 3000 orang sahaja.

Itulah perangai media kita. Sampai sekarang mana media yang akan adil dan bebas dari belengu politik dalam memberi laporan ?.

Jika kita inginkan kuasa ke tiga atau kesatuan islam kita juga perlu media kuasa ketiga atau media kesatuan islam.mana?
-media ketiga sekarang adalah kita sendiri yang akan adil membaca berita dari kedua-dua pihak bagi mendapatkan penilaian yang lebih tepat . Kalau keliru dan tidak pasti , tidak payah sebarkan berita itu. Itulah akhlaq seorang muslim.

Firman Allah azzawajala kepada kita agar menyampaikan maklumat atau menyeru orang ramai untuk percaya kepada kita dengan hujah yang kuat:

Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata , Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik."(12;108)

Juga firman Allah swt memperingatkan kita jangan mudah percaya kepada sesuatu berita:

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. (49:6)

Orang yang beriman akan perhatikan manfaat (kebaikan) disebalik kata-katanya , Jika tidak ada , lebih baik diam kan diri :

Daripada Abu Hurairah diriwayatkan Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya: “Siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau ia diam.” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

2.Terlepas cakap juga isu Politik.

Kecuaian ini dapat dilihat pada ucapan Dato Hasan Ali .-1-

Teguran tegas akan disampaikan kepada beliau.
Beliau sebenarnya telah ada siri jelajah dengan team dia bagi membawa isu itu , jadi kenapa perlu timbul masa ucapan himpun ini ?, Beliau telah diperingatkan sebelum berucap ,tetapi sifat manusia,yang tidak lari dari kecuaian. Marilah kita bersangka baik anggap beliau tidak sengaja dan harap tidak ulangi dalam HIMPUN yang lain . Mungkin bagi seimbang Brother Kamaruddin yang sedikit juga kritik Pemimpin Melayu (UMNO).

3.Ngo-ngo islam masih banyak tidak mahu ambil bahagian.

Ini juga sangat perlu diberikan perhatian . Hanya kurang lebih 7 ngo yang komit dengan gerak kerja dari awal sehingga akhir.Yang ramainya masa program saja . Kalau ramai terlibat dari awal sampai akhir pasti banyak miscom dapat dielakkan dan kerja lebih lancar . Saya mengharapkan lebih banyak ngo islam lain terlibat pada masa akan datang.

4.Bukan sekadar HIMPUN kosong .

Kepada sesiapa yang hadir , ingat ! ,HIMPUN membawa agenda perjuangan akidah serta kesatuan ummat dan tidak ada gunanya jika himpun sahaja tetapi tidak ada sebarang tindakan susulan.Tidak berguna dan hipokritlah tangisan kita , jika kita balik rumah selepas HIMPUN masih tidak pedulikan akidah , ibadah dan akhlaq kita.

Hidup ini satu perjuangan dan usaha membaiki dari. Ayoh ! mulakan langkah mudah perbaikan dengan tarbiyyah dzatiyah(diri sendiri). Yang tidak solat , mula-mula jinakkan dengan solat,yang jauh dari al-quran gagahi untuk membaca sehari walaupun satu muka surat,yang jarang pergi pengajian ,cari-carilah pengajian ilmu berdekatan anda(tapi tolong elak pengajian ilmu bersalut ceramah politik dan lawak semata-mata)

Sekian sahaja catatan ringkas saya untuk muhasabah bersama.Mata dan tangan saya yang menulisnya.Semoga saya terlebih dahulu laksanakan apa yang saya tuliskan.Amin ya rob.

melayu sepakat islam berdaulat.

LIVE HIMPUN : MALAYSIAKINI KANTOI MENIPU.HANYA 1000 ORANG HADIR HIMPUN.?









Sambutan sangat luar biasa sehinggakan ramai puak puak yang tidak mahu umat Islam bersatu dan duduk dibawah satu bumbung cuba mempertikaikan perhimpunan ini. Jumlah kehadiran dinafikan supaya tidak mendapat perhatian.-3-



















gambar atas:Dalam dewan. Anggaran kerusi asal 800,tetapi telah ditambah dan termasuk yang berdiri jumlahnya dijangka 1000 lebih .Luar dewan pula kehadiran dijangka lebih 3000 orang.

Rujukan:

-1-http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0129&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

-2-Himpun's 'one million people' rally comes to Penang. http://www.malaysiakini.com/news/187132

-3-http://empayar-pemuda.blogspot.com/2012/01/live-himpun-anwar-bengang-dengan-pas.html



No comments:

Post a Comment