Wednesday, January 18, 2012

Mana Awlawiyat kita ?


Menjatuhkan Rejim yang zalim dengan terpaksa bersepakat dengan bukan islam ATAU menyatukan umat islam yang diancam kerakusan pluralisma dengan terpaksa bersepakat dengan Regim ?

Itulah soalan yang paling menghantui kita semua selaku pejuang akidah sunni di Malaysia sekarang .

Mungkin pejuang tegar PR (Pakatan Rakyat) , pejuang hak asasi manusia dan gerakan mahasiswa fahaman liberal telah ada jawapannya. Begitu juga kemungkinan telah ada jawapan bagi BN(Barisan Nasional) , geng salafi-wahabi dan pejuang assobiyyah melayu.

Kumpulan yang pening kepalanya adalah pejuang “ Akidah Sunnah Tarbiyyah Islamiyyah ” ?

Pasti mudah membuat pilihan jika kita tidak berjuang atas jalan ilmu dan akidah.

Bagi yang pilih jalan logic akal dan emosi sahaja slogannya sangat mudah : “Mereka zalim ? kita jatuhkan saja ”.Cara apa ? demo dan undi saja , tidak perlu peduli kata orang , asal rasional boleh terima , buat saja dulu , yang penting mereka turun. Akhir cerita mungkinkah kita menjadi Pak Kaduk , menang sorak kampong tergadai .?

Bagi yang pilih jalan salafi-dalil-sahih ( literalis ) slogannya mudah juga : ”mereka zalim?,tengok dalil Al-Quran -sunnah yang menyuruh kita sabar , taat dan tidak diseru rakyat menjatuhkan pemerintah islam .” Akhir cerita mungkinkah pemerintah zalim terus berkuasa kerana dalam catatan sejarah diambang kejatuhan Turki Uthmaniyah , salafi ini telah diambil kesempatan oleh parti politik atau pemerintah “ Regim ” untuk terus berkuasa-1-

Bagi yang pilih jalan moderate ?. Entah apa akhir ceritanya.

Apa yang pasti , politik berpuak telah memecahbelahkan kita dari bersatu , mendepani ilmu , berakidah dan berakhlaq .

Bila kita kritik UMNO kita dituduh PAS ,Bila kita kritik PAS kita dituduh UMNO. Bila buat tidak peduli politik dikatakan tidak ambil kisah isu ummat. Berbicara pun tak kena,tidak berbicara lagi tak kena.

Kenapa orang parti politik tamak haloba.? kenapa tidak mahu berkerjasama dan berkongsi isu atau perjuangkan suatu isu penting bersama?. Semua nak tunjuk masing-masing hero dalam sesuatu isu . Bila UMNO dapat isu A, maka PAS tidak mahu ikut serta. Bila PAS dapat isu B, maka UMNO tidak mahu peduli pula.

Kita mengambil contoh isu A adalah HIMPUN selamatkan akidah , kita katakan : Adakah pertahankan akidah kitapun mahu jadi isu yang direbutkan? kenapa tidak boleh semua parti orang islam ambil bahagian? Malah HIMPUN ini idea gabungan ngo islam bagi menjadikan parti politik islam semuanya ambil bahagian. Mereka katakan : tengok siapa ramai masuk, jelas agenda politik . kita katakan: Ya Allah ! apa kena anta ni.? Apa masalahnya UMNO dan PAS bersama-sama dalam isu ini ?Siapa masuk dulupun mahu jadi isu. Adakah isu akidahpun mahu direbut-rebut dan buat perangai sangka buruk kepada ngo-ngo islam juga ? Penyakit apakah ini?

Itulah hakikat yang berlaku, begitu juga isu bahasa melayu , budaya melayu-islam , pendidikan orang malayu-islam ,hak keistemewaan Melayu , dan agenda jati diri melayu-islam, semua mahu dipolitik-puakkan. Kenapa tidak boleh kerjasama?.

Politik adalah kamu undi siapa ?

Menganalisis maslahah(kebaikan) dan mufsadah(keburukan) politik Malaysia sekarang tidak mudah . Kalau tidak ikut mana-mana parti politik dikatakan tidak layak bagi pandangan. Undi PR bermasalah , undi BN pun bermasalah . kalau tidak mengundi serba salah.

Mereka mengatakan kita tidak fahami maksud negara berkebajikan atau negara madani yang diperjuangkan juga Ikhwanul Muslimin sekarang.

kita katakan : “ bukan tidak setuju . Soalannya adalah siapa yang ketuai dan sumber rujukan negara berkebajikan atau Madani itu apa?. Adakah yang ketuai misi negara madani ini adalah tokoh parti gerakan islam(PAS) atau tokoh berfahaman liberal (ketua PKR) ? Adakah sumber rujukan negara madani ini seperti Ikhwanul muslimim mesir iaitu Al-Quran-sunnah atau sumber rujukannya demokrasi-hak asasi manusia dalam kaca mata barat? ”

Mereka menuduh kita agama assobiyah melayu dan sekandang UMNO .

Hanya kerana kurang kritik UMNO dan sentuh “ melayu sepakat ” telah dituduh macam itu. Sedangkan kita bersama NGO islam dan UMNO itu parti politik. Sejarah penubuhan NGO islam KITA ,cara beramal KITA dan kefahaman islam KITA banyak bezanya dengan UMNO. Kalau PAS dengan DAP atau PKR dikatakan sekandang memang jelas tanpa perlu bersuluh .

Cubala tuduh NGO kita macam ILMU ke , ada juga rasa sedikit betul kandangnya . Ada betul jugaklah jika bersama ILMU yang guna keadah ilmu serta berakhlaq dalam berucap , tidak seperti sebahagian “ ustaz-ustaz politik ” yang biasa dalam ceramah mereka mentomah tokoh-tokoh lain dengan perkataan " kurang sopan atau kesat " . Malah lisan "ustaz-ustaz" itu turut menghentam ilmuan yang tidak sehaluannya seperti mengelar " Bapa Setan" atau terbarunya ada yang menyebarkan fitnah ILMU dapat RM 15 000 masa masuk UMNO.”

Gerakan mahasiswa mahu berpolitik atau dipolitik-an ?

UMNO dibolehkan ada kelab mereka dikalangan mahasiswa di luar negara . Juga dikatakan pro-Aspirasi mahasiwa dalam negara bersama mereka .

Jadi apa salahnya jika parti pembangkang(PR) mahu ada pengikut mahasiswa .? Jika PR tidak minta pun , mahasiswa mahu juga kerana mereka bukan bodoh sehingga tidak memahami mafhum keadilan dan kebebasan memilih.

Sebenarnya jika mahasiswa mahu berpolitik , tiada siapa dapat halang . Akta 174 atau AUKU tidak mengerunkan kerana mereka adalah manusia yang terpelajar serta harus " bijak memahami politik " . Asalkan berpolitik dengan berani dan guna akal , maka boleh selesail masalah . Hanya mahasiswa yang penakut sahaja yang tidak mahu berpolitik .

Berpolitik tidak semestinya masuk parti politik dan AUKU bukanlah masalah besar .

Masalah yang kita mahu timbulkan bukanlah penglibatan mahasiswa dalam politik . Tetapi mahasiswa “dipolitikkan oleh politik berpuak diluar sana” .

Soalanya , Adakah mereka membawa perjuangan mahasiswa yang seimbang tanpa menyebelahi mana-mana parti politik ? Apakah kebebasan yang mereka mahukan ? Sumber apakah rujukan mereka ? dan Adakah akhlaq gerakan mahasiswa yang berdemo panjat pagar dan teriak penuh emosi adalah cara politik berhikmah yang akan membawa kepada penyelesaian ?

Dr Ahmad Kamsani Samingan,Pengerusi Biro Pembangunan Belia,ISMA berkata “ Terus terang saya katakan, yang saya tidak manganggap AUKU sebagai penghalang kepada pembangunan potensi mahasiswa. Dalam lain perkataan, kita masih mampu untuk melahirkan mahasiswa yang berkualiti di bawah AUKU sekiranya mahasiswa sendiri bersedia untuk melakukan anjakan paradigma dalam menentukan halatuju kehidupan mereka.-2-

Naib Canselor Universiti Utara Malaysia, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak dalam akhbar Berita Harian 1 Disember 2011 yang lalu menyatakan bahawa apa yang menjadi masalah ialah apabila ideologi parti, agenda politik kepartian yang bersifat memihak atau ‘partisan politics’ menular dalam kampus. Ini dikhuatiri menimbulkan masalah jika ia tidak terkawal. Beliau turut menggalakkan mahasiswa untuk mengikuti perkembangan dan berbahas mengenai keadaan politik negara dan dunia bagi menajamkan daya analisis dan pemikiran kritis mahasiswa. Beliau menegaskan bahawa tiada siapa pun harus menyekat mahasiswa daripada terlibat dengan aktiviti-aktiviti sebegini.-2-


Musuh lebih dahsyat dari Sekularisme telah mengganas.

Selepas merdeka kita diseru sepakat berjuang melawan fahaman Sekular . Al-Fadil Ustaz Hasrizal dalam kajiannya menulis : " Para Ulama, pemimpin masyarakat, pendidik dan pendakwah menggunakan menggunakan teori Pareto iaitu, memfokuskan daya usaha kepada subjek 20% yang menjadi punca kepada kerosakanmasyarakat yang berlaku pada 80% yang berbaki.20% yang sepatutnya menjadi tumpuan kita adalah soal penggembelengan tenaga serta kesatuan fikiran dan amal untukmerawat derita oleh racun sekularisma yang telah memutuskan hubung hidup mereka dengan Islam-1-

Perjuangan membetulkan fahaman sekularisme ternyata sukar , sangat panjang , dan menyakitkan . Malah perjuangan yang diwarsikan kepada generasi muda hari ini tidak selesai lagi dan Tidak tahu bilakah akan selesai.

Dalam kesungguhan perjuangan kita melawan sekularisma yang belum selesai , pada awal Tahun 2000 pula , kita terpaksa berhadapan kerakusan musuh yang bersepakat dan lebih bahaya iaitu Pakatan Pluralisma Agama.

Fahaman sekular adalah memisahkan agama dengan urusan kedunia-an . Agama hanya dianggap ritual atau amalan tertentu seperti pernikahan dan urusan kematian. Maksudnya agama masih punya tempat tertentu dalam kehidupan manusia.

Pluralisma pula membawa kefahaman semua agama sama benarnya , semua agama bertuhankan tuhan yang sama (cuma lain nama) dan boleh berkongsi syurga yang sama kelak dengan syarat taat beragama atau membawa perjuangan untuk kebaikan bersama .

Dengan ini jelaslah pluralisme mempunyai tujuan yang lebih bahaya iaitu mengikis amalan beragama , merosakkan kefahaman akidah islam yang sebenar-benarnya dan men-jahanamkan jati diri muslim muda mudi kita .

Jika Fahaman Pluralisma tidak dibendung , mahukah anda melihat masyarakat kita suatu hari nanti tidak kisah cara agama apapun pernikahan mereka , sesama jantina(lesbian atau gay) atau sesuka hati mereka merayakan amalan agama apa pun. Semuanya kerana beramal cara agama atau fahaman apapun kita tetap akan kembali ke tuhan dan syurga yang sama .

Alawiyat kita?

Ada yang bertanya , Adakah kejahatan yang lebih dahsyat dari ketidak-adilan , agama assobiyyah , dan agama rasuah?

Kita katakan:

Kita tidak sokong kezaliman, agama asobiyah dan agama rasuah. Tapi jika soalan anda seperti itu, maka ini jawapan kita :

“ Ada . Pakatan Agama Pluralisme jauh lebih dahsyat dan bahaya . Salah satu cabang Pakatan pluralisma adalah Agama Syiah . Agama Syiah lebih dahsyat dari Agama Assobiyah. Jika di Tanah Melayu agama assobiyah pernah mencatatkan sejarah hitam di Memali yang mengorbankan belasan orang . Tahukan anda dalam sejarah , Agama Syiah telah mencatatkan pembunuhan atau permerkosaan ratusan ribu muslim-sunni tanpa sebab seperti hanya kerana bernama Abu Bakar, Umar , Uthman dan Aisyah . Selain agama Syiah, agama kafir yang mencatatkan peperangan dengan islam sepanjang zaman dan korban manusia yang tidak terhitung. Juga cabang Pakatan pluralisma adalah mengamalkan syirik , anti hadis , kumpulan songsang(LGBT) dan mengamalkan bidaah yang banyak dalil sahih Al-Quran serta Sunnah yang mencela dosa mereka sehingga ada yang tidak diampunkan oleh Allah azawajala .”

Jadi Awlawiyat kita?

" Menjatuhkan rejim yang zalim dengan terpaksa bersepakat dengan orang kafir (bukan islam) ATAU menyatukan umat islam yang diancam kerakusan Pakatan pluraslime dengan terpaksa bersepakat dengan regim? "

Kalau jawapan saya : Sudah pasti menyatukan umat islam yang diancam kerakusan Pakatan pluraslime dengan terpaksa bersepakat dengan regim adalah lebih awlawiyat . Selain itu saya memilih jawapan ini atas pemasalahan tahaluf (kerjasama) dengan bukan islam yang terlalu banyak sisi kelemahannya . Sila lihat 3 siri kupasan tahaluf siyasi Presiden ISMA untuk memahami masalah tahaluf ini.-3-

Bersepakat bukan bermaksud bersatu atau setuju semuanya dengan regim itu . Kita harus cuba sepakat dan menampakkan kesedian berkongsi isu dengan regim atau menghulurkan tangan kepada regim agar bersama-sama perjuangkan isu yang boleh disepakati . Janganlah kita menjadi suatu bangsa yang tidak diketahui “ kebodohan jenis apakah ” apabila tidak mahu bersatu dalam isu akidah kita , bahasa kita , pendidikan kita dan budaya kita sedangkan orang bukan islam boleh bersatu dalam isu tersebut.

Antara sokong BN atau PR ? mana mahu undi ? Jawapanya undi adalah rahsia….:)

Jika ada yang bertanya : Mana dosa atau pahala ? undi BN atau PR ?

Jawapan saya : Saya tidak tahu . Apa yang saya tahu kita pilih BN dapat dosa , Pilih PR pun dapat dosa , merosakkan undi juga berdosa dan tidak keluar mengundi turut dapat dosa . Yang tidak berdosa adalah berusaha menyatupadukan umat islam , berjuang menegakkan akidah islam dari sumber asas Al-Quran-Sunnah , menghukum dengan adil berdasarkan landasan ilmu , mencontohi akhlaq rasulullah saw ketika berjuang dan sentiasa berusaha memenangkan islam atas agama yang lain.

Apa yang penting : Say No To Pakatan Pluralisma Agama

Allah azzawajala berfirman:

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya (dengan membawa) petunjuk (Al Qur’an) dan dinul-haq (agama yang benar/Al-Islam) untuk dimenangkan-Nya atas segala agama lainnya, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukai. (QS. At-Taubah [9] : 33)


Rujukan:

-1- Malang sekali, apabila pengaruh golongan fakĭs(salafi) menjadi begitu kuat, khususnya di kalangan rakyat bawahan, terdapat sebahagian pegawai tinggi pemerintah dan ahli politik cuba memanipulasi pengaruh itu dengan menyatakan sokongan mereka kepada golongan fakĭs. Golongan ini yang secara dasarnya cuba mengembalikan masyarakat kepada Sunnah, telah dijadikan sebagai alat konspirasi oleh golongan ahli politik itu tadi. Akhirnya Köprülü Mehmed (m. 1661) yang menjadi Perdana Menteri ketika itu telah mengambil tindakan mengusir keluar golongan fakĭs ini daripada Istanbul demi untuk mengelakkan tercetusnya perang saudara.( KERTAS KERJA SUMBANGAN ULAMA AHL AL-SUNNAH WA AL-JAMAAH DALAM MEMELIHARA KEMURNIAN AQIDAH AHL AS-SUNNAH WA AL-JAMAAH DI AMBANG KERUNTUHAN OTHMANIYYAH: PENGAJARAN BUAT UMMAH ,HASRIZAL ABDUL JAMIL,2006)-http://addinlove.blogspot.com/2012/01/pengajaran-dari-usaha-ulamak-uthmaniyah.html

-2-http://www.ismaweb.net/v4/2012/01/di-sebalik-tuntutan-kebebasan-mahasiswa/

-3-http://www.ismaweb.net/v4/2011/12/siyasah-syar%E2%80%98iyyah-tahalluf-siyasiyy-di-malaysia-satu-analisis-kritikal-siri-3/

1 comment:

  1. Apa yang penting KERJASAMA : Say No To Pakatan Pluralisma Agama

    ReplyDelete