Monday, April 27, 2009

bagaimana kita berhadapan dengan tabligh.?

Bismilah Ar-rahman dan Ar-rahim aku menulis

my dairy 2006

dalam satu Daurah.seorang ikwhwah mengajukan solan..

Akhi,kita lihat jemaah tabligh begitu berpengaruh ,tekun membuat dakwah,istiqamah dan jemaah mereka ni bolah dikatakan hidup dimana sahaja.Jadi solan ana bagimanakah kita berintteraksi dengan mereka dalam membaiki kelemahan mereka,dan bagimanakah peranan kita dalam bersaing dengan dakwah mereka?

"wah ,nampaknya soalan antum ni perlu dibahas panjang lebar.dan kita tidak punya masa yang banyak.ok ana akan cuba jawab sebaik mungkin."balas pengisi.

ikhwah filah sekalian,antumharus faham,kita tidak bermusuh dengan jemaah tabligh,mereka adalah jemaah islam yang dekat dengan kita,malah kita juga sering saling memperingati agar jangan kerap sangat menceritakan kelemahan mereka,melainkan dengan cara yang terbaik dan memberi manfaat.

jadi akhi,dalam interaksi dengam mereka,antum harus tunaikan hak-muslim keatas muslim yang lain,hak-hak tersebut telah diberitahu tadi.

la..antum buat mereka teman sebilik pun apa masalahnya?,insyaallah kalau kena cara dan ibadah antum sahih, dia boleh jadi ikhwah kita...

kenapa ana katakan ibadah sahih?.kerana mereka yang tersentuh dengan tabligh adalah yang melihat ibadah dan akhlak....

kalau hujah je mantap,cerita pasal bab akidah .....fuh,mablus mantop,cakap pasal sunah dan bidaah memang mantap,siap ingat perawai hadis dan kitab macam-macam dan cakap pasal isu islam sentiasa hero......

.....antum tidak akan dipandang mereka!,tambah lagi kalau antum sindir mereka baca hadis daif la,tak jaga kebersihanlah,tanya mana hujah 40 hari ?dan macam-macam?....lagi la depa lari dari kita.

....sebab itu caranya ,antum harus rajin baca Al-Quran,dan disiplin diri bertahajud.itulah cara dakwah yang benar,malah baru betul-betul dikatakan memahami berlumba-lumba melakukan kebaikan seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran.

dan cakap pasal fastabikul khairat(lumba-lumba dalam kebaikan ini) sama lah juga dalam hal dakwah,

bila antum tengok mereka buat ziarah sekali seminggu,antum harus buat 10 kali seminggu,bila antum tengok mereka buat taklim seminggu sekali,antum kena buat setiap hari,bila antum tengok mereka datang surau awal ,antum lagi awal,baru namanya antum dakwah dan berlomba-lomba dalam kebaikan dengan mereka.

dan ana ingatkan sekali lagi,cuba elak dari debat dengan mereka,kecuali mereka betul-betul nak dan ada manfaat,dan kita kena ambil sunnah benar nabi dari mereka....

apa dia.....jawapanya semangat mereka dalam dakwah.

juga kalau antum ada masa ikut juga mereka buat dakwah ,baru antum boleh kenal mereka dan ambil manfaat dari kekuatan mereka....

4 comments:

  1. Ana sedih bila ramai orang menghina jemaah tabligh walhal mereka sendiri tak pernah merasai kehidupan sebagai seorang ahli tabligh. Memang bukan senang menjadi seorang pendakwah kerana kita akan dicemuh dan dihina.

    Wallahua'lam...

    ReplyDelete
  2. satu yg saya suka pada tabligh mereka ni ramai dikalangan org2 yg biasa2 seperti saya juga.. tapi berkehendak terhadap daie'..
    inshaAllah semoga semua usaha kita bernilai disisinya..
    namun aoa yg penting..
    perbaiki diri dan serulah orang lain.. :)

    ReplyDelete
  3. daurah? rindunya ungkapan itu.. kerana daurah..satu pengembaraan telah bermula.. syukur pada ilahi menemukan mereka padaku..

    ReplyDelete
  4. maaf, pada peranggan ke 8 ada typing error..(haids) harap dapat diperbetulakan.. .. saya faham saudara/i merujuk kepada perkataan itu =hadis..

    ReplyDelete