Saturday, August 18, 2012

Jangan Hipokrit selepas berdating.

 Catatan addinlove, 1 Syawal 1433 H, 18 Ogos 2012 M, 11 PM

Allah Maha Besar, 
Allah Maha Besar, 
Allah Maha Besar,  
Tiada Tuhan Melainkan Allah,  Allah Maha Besar, 
Allah Maha Besar, Dan Bagi Allah segala Puji.

Tiada kata terbaik selain kalimah-kaliman itu , yang memuji kebesaran Allah SWT yang telah memberikan aku kenikmatan untuk bersama kekasih (Ramadan), menikmatinya dan melepasinya tahun ini lagi. 

Perasaan ku bercambur baur, antara Sedih dan Gembira, antara pemergian kekasih dan kewajiban meyambut Kemenganan. Indahnya islam, tidak diajar kita meratapi pemergian dengan kesedihan yang lama, Syariat kata : bersegeralah gembira , kerana jalan juang kita masih panjang,   

Sebuah muhsabah untuk diri.

Telah bisa kita mendengar kata-kata ulama ini:
"Jadilah kamu hamba Rabbani, bukan hamba Ramadani" 
maksudnya (pada pandangan ku) : 
Kita bukan beribadah sakan (Pesta Ibadah saja) seperti menyembah Ramadan atau menyembah Allah SWT pada bulan Ramadan Sahaja. Tetapi kita diseru  (WAJIB beribadah ) Menyembah Allah SWT pada setiap masa (tanpa memilih bulan) , suasana dan keadaan. 
Bukan salah beribadah sakan pada Ramadan , Tidak salah ibadah bertambah pada Ramadan dan berkurang pada bulan yang lain, Itu pekara biasa-(ulama juga akui), tetapi mungkin salah jika habis Ramadan tanpa sedikit (walaupun satu) perbaikan (kembali kepada ibadah dan pemahaman islam takuk lama).
Nasihat untuk diri dan teman-teman.

Tadi sebar SMS, ini sebahagiannya ayatnya :
"Kelepaskan kekasihku ptg tadi dgn doa yang panjang,agar dia bawa doa itu berjumpa tuhan"..semoga amal kita diterima Allah dan doa kita dipedulikan... ayoh bergembira seadanya sesuai fitrah, kita tungu ramadan lg dgn perjuangan sbg bukti bekalan..,maaf zahir batin,Allahuakbar"
Ramadan akan datang dengan perjuangan (mujahadah) dari hari ini juga (sekarang-1 Syawal).

Aku ingin menyampaikan nasihat untuk diri dan teman-teman dalam parit perjuangan , khususnya aktivis isma, pembina dan krim. Umumnya kepada sesiapa sahaja :

1. Bukti kita tingalkan Ramadan dengan berbekal.

Apakah bukti kita berbekal.? Bagiku , pertama , kita solat jemaah (tadi) maghrib, isyak , subuh dan hari-hari mendatang. ( tanda kita mendapat bekalan bernama "istiqamah solat berjemaah"). Kedua, kita baca alquran dalam satu syawal ini (malam ini atau esok) minima 1 juz dan berusaha untuk habis bacaan dalam sebulan sahaja. ( tanda kita mendapat bekalan bernama " istiqamah membaca Al-Quran" ). Ketiga, kita solat malam atau qiyam minima satu rakkat witir sebelum tidur atau sebelum subuh atau terbaiknya sepertiga malam ( tanda kita mendapat bekalan bernama : "istiqamah solat qiam " )      

Bagiku, Cukuplah tiga pekara asas itu bagi memberi energi berterusan buat pejuang, dan petunjuk jalan kepada segala masalah umat islam kini. Ku-ungkap lagi:
Dalam Ramadan kita mampu Puasa setiap hari, Luar Ramadan sukar puasa 2 hari sebulan?
Dalam Ramadan kita mampu Solat qiyam lebih 11 rakaat, Luar Ramadan sukar 1 rakkat witir?
Dalam Ramadan kita mampu habis baca Al-quran 30 juz, Luar Ramadan sukar 1 juz seminggu?
Dalam Ramadan kita mampu Solat jemaah di Masjid, Luar Ramadan sukar hanya mulakan isyak?  
Dalam Ramadan kita mampu Sedekah setiap hari, Luar Ramadan sukar seminggu sekali?
Dalam Ramadan kita mampu dengar tazkirah kerap,Luar Ramadan sukar hadir pengajian sekali semingu?
Dalam Ramadan kita mampu buat apa yang tidak mampu, Luar Ramadan sukar untuk seperlima dari itu?

Jika jawapan kita adalah : Tidak sukar. Ertinya kita mendapat sesuatu atau bekalan dalam Ramadan kali ini.
SubhanAllah! Kekasihku meninggalkan bekalan pada ku!,Tidak-ku sangka, Nak buang bekalan ini dan buat perangai lama atau ambil bekalan ini ? - Jawapan di tangan ku.   
Ta'aklim bersama keluarga tercinta,

Balik dari surau (Solat isyak) tadi, nampak ayah dan adik-adik tengah bertakbir (selepas solat isyak) , sakan tabirnya sebab setiap seorang adik-adik lelaki jadi tekong, join sekali ( jadi tekong terakhir) dan sempat ajak mendengar takirah "Sifat raya nabi".

Antara nohtah yang disampai aku dengan merujuk kebanyakannya-ebook Akh Fathi Askandary ( view dalam pdf fomat , dalam Ipad-atas bantal - boleh download percuma -1-) :

1. Mandi pagi raya. [ Azimi saja gurau dengan bertanya, "ada orang tak mandi ke pagi raya?"..^_^]

2. Menghiaskan diri dengan pakaian terbaik yang kita ada.

3. Bertakbir raya mula malam ini dan tamat pada solat raya (  eidil fitri.)

4. Makan sedikit sebelum pergi solat eidil fitri.

5. Kalau boleh jalan kaki ke tempat solat raya.

6. Pergi solat jalan lain, balik jalan lain. [ efah belur : macam mana tu? jawapan: pakai jalan raya,pergi jalan sebelah kanan, balik jalan yang sama sebelah kiri..^_^ ] - Ayah tambah takirah: Antara sebab nya adalah supaya balik kita boleh zirah banyak rumah ,[ masa pergi short cut( jalan cepat sebab mahu solat), masa balik jalan long cut ( jalan jauh dan panjang sebelum sampai rumah supaya boleh ziarah ).

7. Bergembiralah pada hari ini.... Takbir nada gembira ,dan penuh semangat , bukan sedih dan nada "lemah mendayu-dayu" ....^_^.


Gambar atas: Memori indah pasca Ramadan 1433H : Sedang sampaikan tazkirah 7 point . Bukan ambil semua dari ebook itu sebab perlukan keadah dakwah sampaikan (tidak setuju dengan beberapa pekara yang agak keras..^_^) . Sila download untuk dapatkan semua point.


Gambar atas: Memori indah pasca Ramadan 1433H : Sedang dengar tazkirah dari ayah berkenaan : " Minima dalam ramadan kali ini dapat satu pekara (untuk dibawa kepada bulan-bulan lain) dan di istqamah dalam hidup . Contoh ayah bagi : ramadan kali ini ayah dapat lebih ketenagan dalam setiap gerak geri dalam solat, tipsnya 1. Ibadah(solat) keran syukur, bukan kerana perintah tuhan 2.jangan gopoh untuk membaca bacaan dalam solat, dapatkan "ketenangan diri" seketika, dan baca dengan menghayati setiap makna ayat yang dibaca. itu sahaja. Itulah ayahku (baju biru muda), Ayah jaguh seluruh dunia bagi kami sekeluarga.

Pilihan ditangan aku.

Pilihan pertama: Hipokrit dengan Ramadan dengan banyak ibadah,seperti solat malam, jadi imam, tazkirah sana sini, cerita nikmat iktikaf dsb, tetapi habis Ramadan tanpa sebarang bekalan,...ATAU ... Pilihan ke-dua: Habis "dating" dengan Ramadan membawa bekalan (walapun satu) perubahan untuk lagi 330 Hari.

Ya Allah ....pilihan ke-dua.....Bantulah aku.

Gambar atas: Pagi syawal, ..semoga amal kita diterima Allah dan doa kita dipedulikan...,maaf zahir batin,Allahuakbar ..[ keluarga Zuki , 1 Syawal 1433H ] 

Rujukan:

-1- http://ansarul-hadis.blogspot.com/2012/08/ringkasan-sifat-puasa-qiam-iktikaf-raya.html



No comments:

Post a Comment