Wednesday, January 11, 2012

Pengajaran dari usaha ulamak uthmaniyah (kesimpulan) 2/2

Ulamak Uthmaniyah Siri 2 Kesimpulan Siap

2 comments:

  1. untuk kertas kerja lengkap ust hasrizal.Baca link dibawah,27 mukasurat sahaja. Sangat berbaloi untuk memahami usaha 3 ulamak hebat ketika dan selepas jatuhnya khalifah uthmaniyah 1924.

    ambilah pengajaran agar kita tahu cara yang betul dalam memilih perjuangan.

    http://www.scribd.com/doc/77997286/ulamaothmaniyyah

    ReplyDelete
  2. Kata Hassan al-Banna rah:

    "Malapetaka paling besar bagi umat Islam ialah perpecahan dan perselisihan. Faktor yang membantu kemenangan umat Islam pula ialah kasih sayang dan perpaduan. Generasi akhir ini hanya mampu dibaiki dengan menggunakan apa yang digunakan untuk memperbaiki generasi pertama. Ini adalah kaedah asas dan juga matlamat yang diketahui oleh setiap saudara seislam. Ia suatu yang kita yakini, kita perjuangkan dan kita seru".

    Kata Beliau lagi:

    "Kita memohon maaf daripada sesiapa sahaja yang berbeza pendapat dengan kita dalam masalah cabang. Kita merasakan perbezaan pendapat ini tidak akan menjadi penghalang untuk kita menyatukan hati-hati manusia, saling berkasih sayang dan bekerjasama untuk kebaikan. Untuk kita berkongsi bersama ertikata Islam yang menyeluruh itu. Bukankah kita dan mereka adalah umat Islam? Bukankah kita mahu akur dengan hukum yang kita yakini dan begitu juga mereka? Bukankah kita dituntut supaya melakukan sesuatu yang disukai oleh saudara-saudara kita sama seperti kita suka melakukannya untuk diri kita sendiri? Jadi di manakah perselisihan sebenarnya? Kenapa pendapat kita tidak boleh mereka pertikaikan sepertimana pendapat mereka boleh kita pertikaikan? Kenapa kita tidak saling faham memahami dalam suasana yang harmoni jika ia suatu yang perlu?"(Risalah Dakwatuna)

    ReplyDelete