Wednesday, April 4, 2012

Gadis 7 Petala Cinta hanya 1% dalam listku.

Catatan addinlove.

Jumaat , 24 mac 2012.

[ Hide ]

Gambar Atas : Gadis berpudah di analogikanku sebagai gadis 7 petala cinta.

Ahhh.... tambah berat ujian.

Apa yang pasti offer diberikan oleh paklong ini bukan suatu yang biasa , sangat luar biasa dan mengiurkan setiap pemuda.

[ Hide ]

Kenapalah aku tiba-tiba dioffer begitu lumayan ni, sedangkan aku ni seorang yang bermasalah, banyak kekurangan dan kelemahan....?

...ahhh tidak.... bingung dengan ujian pilihan...

Aku menjadi bingung.?

Aku adalah aku ,(tidak mahu jadi fahri AAC-abdullah azam KCB-hamka 7PC-atau sesiapa saja yang nerd), aku adalah seorang hamba allah yang biasa saja , kerjapun sendiri , gaji pun tidak stabil..... aktivis jemaah isma dan berkemungkinan sangat besar mahu nikah dengan aktivis muslimat jemaahku juga.

Sebelum ini tidak pernah cuba mahu nikah ? Ceritanya disini . Dan sekarang ...... aku bingung. Bingung dengan 3 pilihan.

Disebabkan aku ini dari keluarga otak kiri , maka bahasa dalam isu ini pun ..... matematik,

Seperti madah tawaran dari umiku : " umi mahu kira-kirakan (pernikahan dengan gadis pilihannya itu) jika aiman setuju".

Ya , memang banyak kira-kira telah aku buat.

Antara kira-kiraku dalam bab memilih pasangan sekarang adalah :

"Pilihan pertama 90% iaitu dari akhwat isma, pilihan ke-dua adalah dari ummiku iaitu 9 % dan pilihan terakhir 1 % sahaja iaitu bidadari 7 petala cinta cadangan paklongku."

Jika bidadari syurga sebenar-pun dioffer kepada ku , aku tetap letakkan dia dalam kumpulan 1% list ku.

Bukanlah aku mahu sombong , menolak nikmat Allah swt dan tolak tawaran lumayan , tapi masalahnya lepas nikah bidadari syurga pun, KENA hidup dibumi ini juga , bukan hidup di syurga.

Kena fikir apa yang dilalui oleh manusia biasa , perihal perjuangan , bab nafkah , isu tempat kediaman, isu membesarkan anak-anak, isu pendidikan , isu hubungan keluarga , isu cemburu, isu cinta , isu tanggungjawab dan macam-macam lagi asam garam kehidupan dunia ini yang aku rasa bidadari syurga pun belum tentu mantap bersamaku.

Kecuali bidadari syurga yang dijelmakan dalam isma , kerana dia adalah kebarangkalian "kira-kira" yang terbaik pada mataku sekarang (90%), kerana dia akan memahami , menyokong, mendokong , berkongsi suka-duka dan meng-imani serta meng-imami keputusan hidup bersama dalam parit perjuangan ini ."

Tetapi kata-kata memujuk ini banyak kali dari pelbagai pihak :
"bukankah perempuan itu wajib menurut atau wajib berimam-kan suaminya , jika dia bukan aktivis jemmah kamu pun , bentuklah dia dan fahamkanlah dia. boleh saja kan?"
Ya , kata-kata itu memang benar teorinya dan nampak macam mudah . Tetapi secara praktikalnya berapa ramai yang berjaya ? Atau akan berlaku sebaliknya ? berapa ramai pemuda dakwah telah meninggalkan dakwahnya kerana ujian isterinya?. hatta isteri yang aktivis jemaah sendiri pun macam-macam kes . Pada analisisku sekarang kejayaannya kata-kata di atas hanya berlaku mungkin 1 nisbah 10 atau nisbah 1 daripada 100.

" Akhwat yang ramai dalam gerakan antum nak tunggu nikah dengan siapa? Kalau dapat suami yang bukan aktivis dakwah , habislah masa depan dakwah mereka.! Kalau tidak nikah dengan antum , sapa lagi ?" tazkirah umum seorang ikhwah.

"Apa pasal pulak nak suruh nikah dengan aku dan beberapa ikhwah bujang yang berapa kerat ni saja!...... Poligamilah dengan ikhwah yang dah nikah.... buktikan keimanan akhwat kepada poligami dengan praktikal.... selesai masalah." sabotaj-ku ,..... tetapi dalam hati saja kerana tawaduk dengan tazkirah ikhwah tersebut.

"Antum buat bidaah kerana wajibkan ikhwah nikah dengan akhwat jemaah antum saja." kata seorang sahabat salafi pulak .

Apa kaitan nak pilih jodoh dengan bidaah pulak? Sapa mewajibkan pulak?,

Bukan mewajibkan ,tetapi cuba memberi saranan dan panduan pilihan yang terbaik serta tepat. Memang betul kita tidak boleh nafikan antara 10 orang akhwat mungkin ada satu yang bermasalah juga. Kita tidak boleh nafikan mungkin nisbah 1 sahaja dari sepuluh wanita lain yang dinikahi akan menyokong, mendokong dan memahami dakwah kita kelak . Tapi mudahkah kebarangkalian 10% dapat? dan mungkin juga 1 peratus ? ( 1 nisbah 100) .

"Jika mahu menempa masalah ! cubala." provoke seorang ikhwah.

Ini muhasabah yang paling killer:

"Cuba antum letakkan diri antum sebagai akhwat , mungkin antum akan faham kata ana." tazkirah umum seorang ikhwah juga .

Emm ... kalau mahu nada macam seorang sahabat salafi di FB ; "Kalau ana jadi wanita, ana sedia jadi isteri ke 4".

Sudahlah omong macam-macam aiman , Apa pun ceritanya , harap ikhwah yang urus baitul-muslimku sekarang , segera memberi jawapan , sebab aku sekarang telah terpaksalah lagi cari jalan tangguhkan jawapan atau beralasan kepada ummi lagi bulan ini ...... kasihani la ana akhi.

Juga satu lagi ;

Ya Allah , lindungillah aku dari "terlihat" atau nakal mahu melihat bidadari 1%peratus itu.... jika terlihat ...... aku kuatir.... dari satu peratus boleh jadi 99%...... kerana aku.... akan terkena demam gadis berpurdah 7 petala cinta ... :-)
Ps:

1.Peringatan ! , movie 7 petala cinta adalah cubaan " cinta islami " oleh filem tanah air kita , malangnya banyak "perangai" yang tidak islami serta mencemarkan imej golongan islamis atau pengajian pondok. Cerita cinta islami kita itu masih perlu banyak islahnya(perbaikan). Komen baik seorang penonton disini. Ukhti nafisah, zaujah seorang ikhwahku yang namanya hampir sama heroin cerita tersebut telah terang-terang komen di fb-nya.... DON'T LIKE IT.

Aduh , bila la filem islamik malaysia mahu setanding indonesia atau dunia ?.

2.Peribadinya aku tidak berapa minat gadis berpurdah , kerana ada saja yang berpurdah tetapi bertabaruj (berhias) dan mencantikkan matanya demi sebuah "perhatian" yang akan mengundang anak panah syaitan . Ketahuilah ! lelaki beriman tidak boleh tergiur kerana purdahnya itu saja . Dalam uruf (adat kebiasaan) malaysia ini pula , purdah bukanlah kayu ukur kesolehan atau kemantapan peribadi seorang akhwat , tetapi hanyalah pilihan tambahan seorang muslimat demi sejahtera imannya serta orang di sekelilingnya pada pandangannya. Sebab itulah aku tak kisahpun bakal isteri yang berpurdah atau tidak ..... Tetapi yang membuatkan aku mungkin tertarik dengan anak haji M adalah peribadi haji M dan keluarganya sendiri.

Astagfirullah aiman , insyallah bakal mertua kamu dari akhwat isma lebih baik ..... tetapkan kesabaran , banyakkan doa dan optimis mu aiman .... amin ya rob.


1 comment:

  1. Purdah Pada Pandangan Jumhur Ulama.

    http://drmaza.com/home/?p=68

    ReplyDelete