Sunday, March 15, 2009

Silaturahim bersama generasi tarbiah.



My dairy 15/03/2009

alhamdulilah ,aku masih hidup.

sekarang...tengah penat ni,tapi taknak tido la pulak,kebetulan kat kedai,jadi mengadap kom la aku,

tadi sampai umah jam 6.15pm,betolak dari perak dalam jam 3.naik moto sorang-sorang dan dah nak sampai umah baru kena hujan.

sempat juga tengok akibat kemalangan kat lebuhraya tadi.tengok macam antara kereta je.rasanya lebih 5 kereta terlibat,satu dah terbabas dari lebuhraya,4 buah lagi yang dah remuk masih diatas jalan,polis pulak macam baru sampai dan mengawal keadaan,...dan takdap la pulak yg ko...insyallah,

ada beberapa van berhenti di hadapan.macam rombongan kenduri je.

Ni lah resiko konvoy ramai-ramai....Teringat la pulak cerita ayahku yang seorang pakcik yang langgar lampu merah kerana nak kejar kereta konvoy di depan...

ah...macam-macam. ...aku tetap harus teruskan perjalanan....aku tetap akan guna moto mujahid ini.

risiko?

memang la.dah ni je mampu sekarang,(alhamdulilah moto ni banyak berjasa untuk dakwah).

dakwah tetap kena buat.....

kes kemalangan ni memang akan menakutkan sesiapa sahaja yang melihatnya.

semua orang tahu,jalan raya adalah pembunuh No1 di Negara ini,purata yang mati dalam sehari adalah 20 orang,lebih kurang begitulah,akan ada saja yang mati,belum kira yang kemalangan ,tak mati...

ya Allah ,memang jalan raya adalah salah satu tempat untuk mati.

Tapi adakah aku punya pilihan?

adakah aku harus melemah dan tidak mahu naik kenderaan ?

tidak.

seandainya Allah memilah aku syahid di jalan,maka aku reda,...

Ya Allah biarkanlah aku syahid dimana-mana sahaja dalam urusan dakwah atau diberkatimu,
..
.
Tadi baru balik dari mukayah(perkemehan)yang dianjurkan oleh Pembina Perak..cukup seronok .

Cuma tak sangka yang datang ramai la budak yang baru habis SPM dan STPM.

aku ingat tadi program untuk budak university.Tapi ,itulah,.,..terpaksalah berprogram dengan mereka,jadi peserta.Biasanya level aku jadi fasilitator.

Tapi takpe la.Ini proses tarbiah.Belajar bergaul dengan junior macam kawan.kebetulan muka masih muda.jadi betul-betul borak macam kawan.kami guna ayat ana dan anta .Aku tak kisah juga,dah biasa,dakwah ni memang perlu elak seniority.

Budak-budak yang cukup bersemangat.Baru sekolah menengah.Bukan budak-budak biasa,Ada yang dah ada usrah ke bawah,dan mereka punya wawasan dakwah yang jauh.Jadi bila masuk U tak la masih tidak tahu hala tuju hidup seperti budak-budak lain.Semoga Allah azzawajala merahmati mereka.

Tak macam Aku.... sekolah biasa je.Tak kenal apa tu usrah.Bila dah di -u- baru tahu.

Alhamdulilah....sunguh seronok ber-Silaturahim bersama generasi muda tarbiah....

dah penat la..cukup la kot.

kata fasilitator,sebelum balik tadi,...kalo lapang, lawat la web pembina.

ingat:http://pembina.com.my/

1 comment:

  1. Mari kita terus menjalin tali silaturrahim.

    ReplyDelete