Tuesday, May 1, 2012

"Gerakan islam" Malaysia men-SAMA-kan mereka seperti IM Mesir?

SAMA tapi TIDAK SERUPA.


Ada beberapa orang sahabat saya mengatakan tindakan gerakan islam Mesir (terutama IM) bertahaluf siyasi dengan non muslim (kejasama politik-dengan bukan islam) selari dengan apa yang dibuat oleh gerakan islam di Malaysia sekarang . Hujah mudahnya adalah kerana konsep negara madani atau negara berkebajikan dengan adanya pemimpin bukan islam dalam  parti Parti Kebebasan dan Keadilan .

Mungkin tulisan ini adalah sebahagian rujukan mereka :
"Sebaik sahaja pendaftaran parti tersebut diterima, Musryidul 'Am Ikhwan Muslimin (IM) dan Presiden parti, Dr.Mohammad Mursi menerima ucapan tahniah dari dalam dan luar Mesir atas berita gembira tersebut. Dalam organisasi parti tersebut, Dr.Mohammad Mursi disahkan sebagai Presiden, Dr.'Isom Iryan dan Dr.Rafiq Habibi (seorang beragama Kristian) sebagai Timbalan Presiden manakala Dr.Sa'ad Al-Katatni sebagai Setiausaha Agung.

Apa yang menarik, tidak lama kemudian, mereka telah menukar slogan yang masyhur selama ini iaitu "ISLAM HUWAL HAL" yang dijadikan slogan lebih 20 tahun lalu yang bermaksud "Islam Adalah Penyelesaian" kepada "Nahmilul Khair Li Misr" (Membawa Kebaikan Kebajikan Untuk Mesir)..-0-
Berikut sedikit kajian ringkas saya bagi mencari keselarian yang dikatakan mereka:

1. Demografi dan anutan agama .

Di Mesir :

Islam = kurang lebih 90% 
Bukan Islam=kurang lebih 10%.

Mesir merupakan negara Arab paling banyak penduduknya sekitar 74 juta orang. Hampir seluruh populasi terpusat di sepanjang Sungai Nil, terutama Iskandariyah dan Kairo, dan sepanjang Delta Nil dan dekat Terusan Suez. Hampir 90% dari populasinya adalah pemeluk Islam dan sisanya Kristen (terutama denominasi Coptic). -1-

90% dari penduduk Mesir adalah penganut Islam, mayoritas Sunni dan sebagian juga menganut ajaran Sufi lokal. Sekitar 10% penduduk Mesir menganut agama Kristen; 78% dalam denominasi Koptik (Koptik Ortodoks, Katolik Koptik, dan Protestan Koptik)..-1-

Di Malaysia .

Islam = kurang lebih 60%
Bukan Islam = kurang lebih 40%

Malaysia adalah masyarakat multi-agama dan Islam adalah agama resminya. Menurut gambaran Sensus Penduduk dan Perumahan 2000, hampir 60,4 persen penduduk memeluk agama Islam; 19,2 persen Buddha; 9,1 persen Kristen; 6,3 persen Hindu; dan 2,6 persen Agama Tionghoa tradisional. Sisanya dianggap memeluk agama lain, misalnya Animisme, Agama rakyat, Sikh, dan keyakinan lain; sedangkan 1,1% dilaporkan tidak beragama atau tidak memberikan informasi.[74][75] -2-

Semua orang Melayu dipandang Muslim (100%) seperti yang didefinisi pada Pasal 160 Konstitusi Malaysia.[76] Statistik tambahan dari Sensus 2000 yang menunjukkan bahwa Tionghoa-Malaysia sebagian besar memeluk agama Buddha (75,9%), dengan sejumlah signifikan mengikuti ajaran Tao (10,6%) dan Kristen (9,6%). Sebagian besar orang India-Malaysia mengikuti Hindu (84,5%), dengan sejumlah kecil mengikuti Kristen (7,7%) dan Muslim (3,8%). Kristen adalah agama dominan bagi komunitas non-Melayu bumiputra (50,1%) dengan tambahan 36,3% diketahui sebagai Muslim dan 7,3% digolongkan secara resmi sebagai pengikut agama rakyat.[75] -2-

2. Politik dan kerusi undi menang piliharaya .

Di Mesir.

Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) mencapai kemenangan besar dengan meraih 47.18 peratus undi. Dengan perolehan yang turut mengejutkan sesetengah pihak itu, Suruhanjaya Pilihanraya Mesir semalam mengumumkan, FJP akan menguasai 235 kerusi di Majlis Rakyat. Tempat kedua diduduki oleh kubu konservatif, Parti Salafi al Nur dengan 25 peratus undi atau 121 kerusi, sementara parti beraliran liberal, Parti Wafd meraih 36 kerusi dan parti sekular, Koalisi Mesir memiliki 33 kerusi.-3- 

Satu-satunya parti sekular yang mencatatkan kemenangan besar ialah Blok Rakyat Mesir yang memperoleh 13.35 peratus undi. Jurucakap Ikhwan seperti yang dilaporkan oleh Agensi berkata, “Rakyat memilih calon yang mewakili identiti Islam dan dipercayai pengundi." .-3-

Parti islami = 235 + 121 = 356 kerusi

Parti tidak islami = 36 + 33 =69 kerusi.  


Di Malaysia.

Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum ke-12 telah dinafikan majoriti 2/3 dan hanya boleh membentuk kerajaan pusat dengan majoriti asas (iaitu lebih daripada 1/2 jumlah kerusi, tetapi kurang daripada 2/3 jumlah kerusi).-8-

Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008, gabungan tidak formal PKR-PAS-DAP yang membentuk Barisan Rakyat[3] berjaya memenangi 82 daripada 222 kerusi dalam Parlimen, dan berjaya menafikan majoriti dua per tiga kerusi yang dipegang Barisan Nasional sejak kemerdekaan. -10-11-
Keputusan Pilihan Raya Umum Malaysia yang ke-12 pada 8 Mac 2008 bagi Dewan Rakyat

Undian % undi Kerusi % kerusi +/–
Barisan Nasional (BN): 4,082,411 50.27 139 63.1 58
Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) 2,381,725 29.33 78 35.6 30
Persatuan Cina Malaysia (MCA) 840,489 10.35 15 6.8 16
Kongres India Se-Malaysia (MIC) 179,422 2.21 3 1.4 6
Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) 184,548 2.27 2 0.9 8
Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) 131,243 1.62 14 6.3 3
Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) 119,264 1.47 6 2.7
Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) 52,645 0.65 4 1.8
Parti Rakyat Sarawak (PRS) 33,410 0.41 6 2.7 6
Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Bersatu (UPKO) 58,856 0.72 4 1.8
Parti Bersatu Sabah (PBS) 44,885 0.55 3 1.4 1
Parti Maju Sabah (SAPP) 30,827 0.38 2 1.4 1
Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS)

1 0.5
Parti Liberal Demokratik (LDP) 8,297 0.10 1 0.5 1
Parti Progresif Penduduk Malaysia (PPP) 16,800 0.21 0 0 1
Barisan Alternatif (Kini dikenali sebagai Pakatan Rakyat): 3,796,464 46.75 83 36.9 62
Parti Keadilan Rakyat (PKR) 1,509,080 18.58 31 14.0 30
Parti Islam SeMalaysia (PAS) 1,140,676 14.05 24 10.4 16
Parti Tindakan Demokratik (DAP) 1,118,025 13.77 28 12.6 16
Tidak mewakili sebarang parti (dan lain-lain) 65,399 0.81 0 0 1
Jumlah keseluruhan 7,944,274 100 222 100 3
*PBRS memenangi satu kerusi sahaja menerusi menang tanpa bertanding ketika hari pencalonan Sumber: Sin Chew Jit Poh[32], Malaysia

Parti islami  : PAS= 24 kerusi.

Parti tidak islami  : 198 kerusi.


3. Ancaman external ( liberal , pluralisme dan Desakan menerima hak asasi 1948 -9-). dan Ancaman internal ( keruntuhan jati diri dan kekuatan tarbiiyah dalam masyarakat ).

Di Mesir.

Saya tidak pernah ke negara tersebut. Mungkin bab ini boleh disentuh oleh sahabat-sahabat yang pernah kesana. Gambarkan secara umum , majoritynya masyarakat masih hidup dengan budaya Arab dan Islam . Nilai tarbiyah masyarakat mungkin masih pada tahap yang lemah kerana sebelum kejatuhan Husni Mubarak, gerakan islam  disana "dipukul teruk" supaya menghindari agenda tarbiyah mereka kepada masyarakat .

Di Malaysia .

Ancaman Internal.

Kecelaruan akidah dan keruntuhan akhlaq muda mudi yang rakus kepada perubahan sekarang sangat mengusarkan kita. Isu Murtad , akidah aktivis refomasi yang syiah ( telah difaktwakan haram pada tahun 1996 ) dan fikrah liberal yang sekarang berselindung dalam gerakan islam atas nama tahaluf memeningkan kepala kita. Semakin parah pula adalah kebejatan sosial seumpama rempit, pergaulan bebas , pembuangan bayi , dadah , dan banyak lagi jenayah-jenayah orang muslimin Malaysia yang penat kita mendengarnya.

Turut memilukan adalah orang islam di Malaysia ini tidak lagi merasakan mereka perlu berjati diri Melayu Muslim , tidak perlu banga menjadi orang melayu , tidak bangga beradat, berpakaian atau berbahasa melayu, dibarahi penyakit  "Dengar perkataan Melayu saja ,kita katakan assobiyah" dan memandang skeptik dan menyalah tafsir "makna kesepakatan MSIB (melayu sepakat islam berdaulat) " atas bangsa tonggak iaitu "Melayu demi Islam"walaupun punya hujah sejarah, perlembagaan dan syarak .

Kesedihan yang maksima pula adalah golongan agama yang membelakangi hujah agama yang mereka belajar sendiri demi nafsu politik mereka .

Al-fadil Ustaz Mohd Hazizi bin Abdul Rahman, memberi tazkirah :
Pada ketika itu, orang yang belajar ilmu fekah dan usul fekah semestinya faham bahawa tuntutan bersatu (wajib) adalah ganti kepada kerjasama dengan organisasi kafir itu. Adapun sikap membandingkan antara kerjasama UMNO dengan MCA dan kerjasama PAS dengan DAP, yang mana satu lebih baik, adalah mentaliti orang yang tak belajar fekah dan usul fekah, atau ia mentaliti orang yang belajar ilmu fekah dan usul fekah tetapi sengaja mengetepikannya kerana hawa nafsu politik. -6-  
Ancaman External.

Perjuangan membetulkan fahaman sekularisme ternyata sukar , sangat panjang , dan menyakitkan . Malah perjuangan yang diwarsikan kepada generasi muda hari ini tidak selesai lagi dan Tidak tahu bilakah akan selesai. Dalam kesungguhan perjuangan kita melawan sekularisma yang belum selesai , pada awal Tahun 2000 pula , kita terpaksa berhadapan kerakusan musuh yang bersepakat dan lebih bahaya iaitu Pakatan Pluralisma Agama.-14-

“Kadang-kadang ia muncul dalam (bentuk) yang tidak jelas, ia muncul yang kita nampak dari segi programnya Islamik, tetapi apabila diteliti, diperhalusi, kita mendapati bahawa ia bukan datang dari falsafah Islam”, katanya.

Menurutnya, liberalisme adalah merujuk kepada satu konsep, iaitu ‘tidak ada kebenaran mutlak’.

“Sebab itu gejala yang berlaku, apabila aktiviti liberalisme ini masuk ke Malaysia adalah pluralisme agama. Orang Islam yang keliru pun menyebut semua agama adalah baik.-15-

Bagaimanapun, perlu diingat, proses globalisasi yang sedang rancak berjalan, lambat laun akan mencabar undang-undang setiap negara. Apabila kubu pertahanan ini tumbang dan bilangan penduduk Islam di Malaysia tidak menjadi majoriti, sudah tentu kedudukan Islam dan bangsa Melayu akan tergugat (Ugi Suharto 2007).-13-

4. lain-lain aspek.

Di Mesir, kadar buta huruf rakyat masih lagi tinggi dengan 28.6% rakyatnya buta huruf. Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia jauh lebih menyakinkan daripada Mesir. Begitu juga kadar miskin tegar di Mesir yang masih lagi tinggi serta kadar inflasi dan pinjaman yang tinggi. Faktor-faktor ini menjadi basic fundamental kepada kemarahan rakyat kepada Hosni Mubarak. Di negara ini, parti pembangkang tidak sewajarnya menyamakan negara sendiri dengan Mesir.-7-

5. Pandangan peribadi .

Situasi di Mesir banyak bezanya dengan Malaysia .


Pada hemat saya sekarang , tindakan IM membawa konsep "negara madani mereka" sesuai dengan situasi dan reality di Mesir sekarang . Malah hal ini adalah satu kebijakan yang menyebabkan Amerika-Isreal dan sekutunya terkedu untuk menghentam mereka seperti yang pernah mereka lakukan di Gaza . Hujah pertama nya adalah gerakan islam disana "mudah memenuhi syarat-syarat tahaluf siyasi" yang banyak digariskan oleh para ulamak kerana 90% rakyat mesir adalah  Islam , cenderung kepada kefahaman Islam dan mengundi pemimpin islam . Selain itu ancaman liberalisme dan pluralisme boleh dikawal disebabkan oleh kemantapan IM yang terkenal dengan Tarbiyyahnya .

Walaubagaimanpun dalam kemantapan tarbiyah mereka , masih sukar IM ingin mendominasi dan mendapat kepercayaan rakyat. Buktinya adalah pemilihan Presiden yang tengah hangat sekarang memaparkan pemimpin IM masih sukar mendapat tempat . Berikut adalah sedikit analisis :
Menurut ramai penganalisis politik di mesir, dan juga pendapat mantan kepimpinan dan anggota IM yang telah meninggalkan kumpulan tersebut, pencalonan Morsi menggantikan Shater dan juga keengganan IM untuk menyokong Abul Futouh sebenarnya datang dari kumpulan konservatif di dalam IM. Kumpulan konservatif tersebutlah yang menguasai Maktab Irshad (kepimpinan tertinggi) IM dan keputusannya. Golongan konservatif ini juga dikenali oleh para pengkaji dan pengamat gereakan Islam di Mesir sebagai golongan ‘Qutbiyun’ (kerana kecenderungan mereka terhadap ide radikal Syed Qutb berbanding ide moderat al-Banna) ataupun ‘Tarbawiyun’ (kerana sering mendakwa kepentingan tarbiyah berbanding aktiviti dakwah dan politik). -4-
Maktab Irshad boleh difahami kita sebagai kumpulan majlis syura ulamak sesuatu jemaah islam itu . Jika di Malaysia mungkin boleh kiaskan majlis ulamak PAS . Dari kenyataan di atas kita boleh melihat masalah  Mesir dalam memahami peranan Maktab Irshad yang dikatakan macam-macam . Dari krisis ini kita boleh melihat level tarbiyah masyarakat dan penerimaan IM dalam masyrakat Mesir sekarang .

Bayangkan IM yang kita dengar mantapnya, turut menghadapi konflik seperti ini ! Ialu bagaiman PAS  yang kerapa di kritik agak lemah urusan tarbiyahnya dan tidak boleh mengawal semua ahlinya yang bermacam kepala atau "macam-macam ada". Ada berkepala  syiahnya , ada berkepala erdogannya , ada kepala ulamaknya , ada lebih dari satu kepala dan lain-lain kepala .

Lalu kita bertanya bagaimana PAS mengawal "macam-macam ada" dalam jemaah mereka ? Sudah menjadi lumarah bila kita tidak dapat mengawal pengikut untuk taat kepada kita  , maka kita terpaksa-rela mengikut telunjuk pengikut yang "macam-macam ada" secara liberal tanpa sebuah "prinsip yang pasti" demi menjaga kesetian mereka kepada kita .      


Secara peribadinya saya tidak menolak konsep negara berkebajikan atau menolak sepenuhnya tahaluf siyasi yang dibawa oleh gerakan islam mainstream itu. Hidup bermuamalah dengan bukan islam dan memberikan hak mereka adalah tuntutan Islam , tetapi persoalan yang kita timbulkan sekarang adalah : Adakah tahaluf siyasi di malaysia sekarang memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan?

Penegasan sekali lagi , Jika kita waras melihat demografi dan taburan agama di Malaysia , adalah mustahil orang islam memerintah negara ini 100% tanpa bertahaluf dengan bukan islam . Maka isu yang ditimbulkan disini bukanlah boleh-tidak tahaluf ini? , tetapi siapa yang mengetuai tahaluf ini dan sejauh mana manfaatnya untuk Islam demi pertahankan hak orang islam serta bertambah baik di Malaysia ini?
Adakah "kuasa" yang medominasi tahaluf di Malaysia ini adalah PAS seperti IM yang mengetui tahaluf di Mesir? atau yang dominasinya PKR atau DAP? ( dalam rujukan no.10 disenaraikan DAP dahulu sebelum PKR dan PAS )

Adakah ketua tahaluf ini pemimpin PAS seperti pemimpin IM di Mesir yang berfikrah islamik ? atau pemimpinnya berfikrah liberal dan bukan PAS ?

Adakah PAS mampu bertegas dalam urusan Islam ketika mempraktikan makna keadilan yang wajib bersumberkan Al-Quran Sunnah atau terpaksa-rela menerima mafhum keadilan  HAM(hak asasi manusia) ?

Adakah 60% muslim sahaja yang sekarang telah terpecah kepada 4 kelompok ( UMNO - 2 juta ahli katanya, PAS dan PKR-2 juta ahli katanya , MELAYU SEPAKAT - insyallah lebih 4 juta dan kelompok tidak ambil bahagian - berjuta-juta jugalah ) mampu kita bicarakan isu tahaluf ini dalam perpecahan seperti ini ?
Adakah kita terlalu mudah bersangka baik dengan bukan islam ( 40 %) yang mereka ini bijak bersepakat dalam urusan agenda mereka seperti agama, bahasa, pendidikan dan budaya mereka. Akan mudahkah mereka menerima agenda kita  yang selari dengan perlembagan ? , Islam agama negara(bukan agama rasmi) , bahasa melayu bahasa kebangsaaan , dan hak-hak orang melayu dan bumiputera dilebihkan sesuai dengan sejarah tanah ini . atau kita terpaska memenuhi apa yang mereka minta supaya SAMA rata hak , malaysia for Malaysian demi undi mereka ?
Adakah undi itu penting dalam hidup ini ? kita mahu menang undi dan balas dendam atau menangkan islam ?

Dan banya lagi soalan yang meragukan dan boleh dipertikai berkaitan tahaluf siyasi PAS -PKR dan DAP ini sekarang .Cukuplah itu dulu sebagai renungan bersama.
Akhir kata saya hanya mampu muhasabahkan kaum muslim tanpa mengira bangsa di Malaysia ini agar jangan kita jadi Pak Kaduk "Menang sorak kampung tergadi" , yang menang jadi abu yang kalah jadi arang, PR atau BN menang boleh jadi SAMA sahaja ISLAM. Islam dan masyarakatnya terus hina di bumi sendiri.

Saya bukan pejuang BN dan bukan PR ,saya adalah pejuang islam.

Melayu Sepakat Islam Berdaulat-12

wallahwalam.

PS: Bagi memahami syarat-syarat tahaluf siyasi , boleh rujuk laman dibawah . Juga sedikit kajian  ilmuan islam dalam pro-cons berdasarkan hujah syarak dan realitynya :

Tahaluf siyasi:

http://www.manhal.pmram.org/2011/10/hukum-tahaluf-siasi-dalam-gerakan-islam.html

Kajian ini telah dibuat oleh Muhamad Ahmad Rasyid yang lebih dikenali sebagai Abu Ammar. Beliau adalah seorang pemikir dakwah yang banyak menghasilkan tulisan-tulisan yang berkaitan dengan metodologi dakwah dan pendakwah. Antara hasil tulisan beliau ialah al-Raqa’iq, al-Awa’iq, al-Muntalaq, al-Masar dan banyak lagi tulisan beliau yang memperkatakan tentang peranan pendakwah dan metodologi dakwah yang sepatut dilaksanakan. Kebanyakan buku-buku yang dihasilkan oleh beliau adalah ketika menetap di Malaysia.
Tajuk tentang tahaluf siyasi dengan orang kafir ini adalah hasil pemerhatian, pandangan dan kajian beliau sewaktu tinggal di Malaysia. Kebanyakan contoh yang dibawa sebenarnya adalah merujuk kepada suasana yang ada di Malaysia. Muhamad Ahmad Rasyid banyak menggunakan sumber-sumber yang premier selain daripada al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah. Antara ulama yang banyak dirujuk oleh beliau ialah Ibn Hajar, al-Syaibani, al-Karabisi, al-Sarkhasi, al-Qurtubi, ulama empat mazhab dan lain-lain lagi.

http://www.ismaweb.net/v4/2011/07/tahaluf-siyasi-hukum-syarat-menurut-muhamad-ahmad-rasyid-bhg-1/

(Tambahan)

Dari noktah pertama dan ke dua saja kita boleh melihat corak perjuangan yang berlainan yang akan dilalui oleh "pejuang islam" di Malaysia berbanding di Mesir.

Di Mesir parti liberal-sekular-demokratik hanya menang kerusi 15 peratus sahaja dan parti islam pula sangat mendominasi iaitu 85 peratus.

Di malaysia pula , PAS (kerana di saja rasa diri parti islam) hanya kuasai 24 kerusi daripada 222 kerusi, maksudnya hanya 11 peratus sahaja. Baiklah kita katakan jumlahnya 15 peratus.

Jadi bukahkah yang berlaku adalah "terbalik".?


Lalu bagaimana boleh dikatakan sama atau selari dengan Mesir ?.

[maaf , saya hanya iktiraf PAS sahaja dalam PR sebagai "parti perjuangkan islam". PKR dan DAP dikeluarkan kerana "serbut sangat" atau banyak sangat boleh dipertikai manhaj(himpunan pengalaman) serta matlamat perjuangan mereka dari dikaitkan dengan islam walaupun ada orang islam dalam parti tersebut].

PAS hanya mendapat 15% dari keseluruhan kerusi dan 24/83 iaitu 28.92 % SAHAJA dalam Pakatan Rakyat.

Mampukah PAS mendapat SYAUKAH atau SELAIN PAS yang mempunyai SYAUKAH-nya sendiri dalam Pakatan Rakyat?


Apa itu SYAUKAH?
" Dalil ini adalah jelas, kerana setinggi-tinggi hukum meminta tolong dengan non muslim ialah HARUS sahaja, tidak sampai WAJIB. Sebaik-baiknya pemimpin kena menjauhi dari meminta tolong dengan non muslim. Abu Hanifah meletakkan syarat yang sangat ketat tentang meminta bantuan dengan orang kafir, berdasarkan Kisah Rasulullah pernah meminta bantuan Yahudi Qainuqa’ bagi memerangi Bani Quraizah.
Al-Syaibani pula meletakkan dua syarat untuk meminta bantuan dengan non muslim;

1-      Boleh meminta bantuan dengan syarat non muslim boleh dipercayai, di mana kita merasa aman apabila berperang dengan mereka dan tidak menimbulkan fitnah bersama mereka.

2-      Hukum Islam yang dominan ke atas mereka, dengan kata lain… non muslim itu golongan yang lemah, dan jemaah Islam itu lebih kuat dan dominan.

Bagi al-syaibani, meminta bantuan dengan non muslim HARUS tetapi lebih kepada JARANG-JARANG BERLAKU dan dalam keadaan pengecualian. Ini adalah pandangan tokoh-tokoh  ilmuan feqh termasuk tokoh-tokoh daripada kalangan pengikut Imam Hanafi dan al-Tahawiah.

Bagi Abu Hanifah, al-Syafei, Thauri dan Awza’ie berpendapat;

Tidak ada masalah meminta bantuan dengan non muslim selagi mana Islam lebih kuat dan dominan, tetapi makruh meminta bantuan ketika non muslim lebih dominan dan kuat.


Pendapat Al-Karabisi, boleh meminta bantuan orang non muslim apabila mereka;

1-      Tiada SYAUKAH
2-      Berada bawah pemerintahan atau undang-undang  ORANG ISLAM

3-      Tidak memberi mudarat kepada orang Islam

Bezanya di sini ialah syarat untuk bercampur dengan mereka ialah apabila;

1-      Mereka berada di bawah kekuasaan dan hukum kita; (ps : Adakah PKR dan DAP berada di bawah kekuasaan PAS dan PATUH pada perjuangan menegakkan HUKUM ISLAM OLEH PAS?)

2-      Bilangan mereka adalah sedikit dan minoriti, (ps : DAP dan PKR mungkin ahlinya tidak seramai PAS, tapi bagaimana jumlah KERUSI PEMIMPIN dan AGENDA siapa yang mendominasi.?)

Apabila jumlah mereka adalah kecil, ini tidak mendatangkan mudarat kepada orang-orang Islam. Sekiranya wujud suasana ini, minta bantuan mereka adalah HARUS.

Tidak HARUS meminta bantuan sekiranya mereka mempunyai SYAUKAH, kerana mereka mungkin tidak akan berada di bawah kuasa dan hukum kita, mereka tidak akan keluar untuk membantu kita dan mengalahkan agama mereka, kita tidak akan merasa aman dengan meminta pertolongan mereka,
jadi tidak HARUS meminta pertolongan mereka. Kita kembali kepada hadis Rasulullah yang tidak mahu meminta bantuan orang kafir tadi.
http://www.ismaweb.net/v4/2011/07/tahaluf-siyasi-hukum-syarat-menurut-muhamad-ahmad-rasyid-bhg-2/


http://www.ismaweb.net/v4/2011/08/tahaluf-siyasi-hukum-syarat-menurut-muhamad-ahmad-rasyid-bhg-4/

http://www.ismaweb.net/v4/2011/08/tahaluf-siyasi-hukum-syarat-menurut-muhamad-ahmad-rasyid-bhg-5/

Satu analisis dan pandangan.

Siri 1 : http://www.ismaweb.net/v4/2011/11/siyasah-syar%E2%80%98iyyah-tahalluf-siyasiyy-di-malaysia-satu-analisis-kritikal-siri-1/

No comments:

Post a Comment